J Jocke Best skrev:
Då fungerar det alltså bara via routern, och det är väl ok eftersom du har dom intill varandra ändå. Hackade det inte utan OWA i routern nyss, så prova med den inkopplad (i routern) då så vet vi vad som orsakde hacken.
Japp har precis satt i OWAn i routern och nu startade tvn upp
 
Gerd61 Gerd61 skrev:
Japp har precis satt i OWAn i routern och nu startade tvn upp
Håller koll om det börjar pixla sig igen, då är det väl bara att byta router, tänker jag
 
J
Nu är jag inte med. Nu har du det väl kopplat precis som innan isåfall, med OWA i routern? Hackar det nu men inte när du kör direkt via kabel är det inte routern som är fel (den sköter ju samma sak via kabeln), då är det antingen fel på OWA:n (inte så troligt om det är flera drabbade), men kanske istället avstånd eller tjocka väggar/armeringsjärn eller liknande.
 
J Jocke Best skrev:
Nu är jag inte med. Nu har du det väl kopplat precis som innan isåfall, med OWA i routern? Hackar det nu men inte med kabel är det inte routern som är fel, då är det antingen fel på OWA:n (inte så troligt om det är flera drabbade), men kanske istället avstånd eller tjocka väggar/armeringsjärn eller liknande.
Jag menade OWAn, förlåt mig. Ibland skriver jag inte som jag tänker. Du har helt rätt. Tyvärr inga tjocka väggar, inga armeringsjärn, bara trä och gips. Jag lurar på om det bara är på kvällen det pixlar sig, tittar nästan aldrig på tvn dagtid. Kan det då vara ett överbelastat fibernät?
 
Vi har liknande fel här i Mogata utanför Söderköping, efter byte från Telia Öppen Fiber till IP-only fungerar inga trådlösa bryggor, samt att tv:n måste kopplas i Lan2. Har varit hos många grannar förra veckan efter bytet, och har några inbokade den här veckan.
Själv använder jag parabol :D(y)
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi har liknande fel här i Mogata utanför Söderköping, efter byte från Telia Öppen Fiber till IP-only fungerar inga trådlösa bryggor, samt att tv:n måste kopplas i Lan2. Har varit hos många grannar förra veckan efter bytet, och har några inbokade den här veckan.
Själv använder jag parabol :D(y)
Ok. Så det blir
 
R
Problemet är troligen att alla kör trådlöst vilket stör varandra. Det rekommenderas att alltid köra tv med kabel..
Vet en brf på 50st hushåll där alla trådlösa routers som ingick låg på samma wi-fi kanal. De hade massiva problem med sina trådlösa lösningar pga att de flesta har ingen aning om kanaler på wi-fi m.m.
 
J
Du får med spänning invänta kvällen :) Sedan prova med och utan OWA så ser du nog snart var problemet sitter :) Överbelastning i fibernätet ska det inte vara eftersom boxarna drar samma bandbredd även om man inte tittar på något program aktivt, och man inte ställt dom i standby. Sedan kan de också störa ut varandras trådlösa, visst, men det låter som om ni inte bor jättenära varandra då ni har en fiberförening och inte en Brf :)
 
J Jocke Best skrev:
Du får med spänning invänta kvällen :) Sedan prova med och utan OWA så ser du nog snart var problemet sitter :) Överbelastning i fibernätet ska det inte vara eftersom boxarna drar samma bandbredd även om man inte tittar på något program aktivt, och man inte ställt dom i standby. Sedan kan de också störa ut varandras trådlösa, visst, men det låter som om ni inte bor jättenära varandra då ni har en fiberförening och inte en Brf :)
Vi är en liten hussamling i en liten kyrkby men, som du säger, ser med spänning fram mot kvällen. Stort tack för din hjälp så här långt
 
R RalleB skrev:
Problemet är troligen att alla kör trådlöst vilket stör varandra. Det rekommenderas att alltid köra tv med kabel..
Vet en brf på 50st hushåll där alla trådlösa routers som ingick låg på samma wi-fi kanal. De hade massiva problem med sina trådlösa lösningar pga att de flesta har ingen aning om kanaler på wi-fi m.m.
Bor man i villa med "normala" avstånd är det inga problem vilket jag tolkar att TS gör, så det är inte problemet.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
J
Hur funkade det igår?
 
J Jocke Best skrev:
Hur funkade det igår?
Det funkade bra, det lilla som blev tittat på. Det var mest netflix
 
J
Gerd61 Gerd61 skrev:
Det funkade bra, det lilla som blev tittat på. Det var mest netflix
Ok vad bra. Körde du trådlöst eller med kabeln då?
 
Trådlöst och kopplat i routern
 
J
Gerd61 Gerd61 skrev:
Trådlöst och kopplat i routern
Ok, det är ju bra, men då är det kopplat precis som från början väl? skulle problemet komma tillbaka så prova kvällstid med kabel också då. Intressant att få reda på felet för en nörd som mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.