J Jocke Best skrev:
Skulle vara intressant att reda ut detta vidare. Att bilden fryser sedan januari är ju inte ok, och är alla/flera i föreningen påverkade så är det ju bra att sätta press på alla inblandade. Eftersom ni har en fiberförening så gissar jag att det är delat ansvar till viss del, tex att Telia levererar uppkoppling och stamfiber medan föreningen står för antingen utrymme för switchar och/eller fiber fram till respektive hus eller liknande, finns många olika delar. Om föreningen har samlat in info och inget händer undrar man varför. Är ALLA medlemmar drabbade kan man gissa att det är inkommande fiber/signal som är orsaken, tex smutsig fiber, men då borde även bandbredden drabbas. Är endast vissa drabbade så är det troligen enskilda fiber som är orsaken, eller något dessa har gemensamt. Vad har insamligen av info gett?
Fast insamlingen var förra v, v 11. Just på grund av att enskilda inte fått gehör från Telia och många klagat i fiberföreningen
 
J
Ok, vad bra, då kanske det går framåt. Hur har du kopplat? TV-box direkt till mediaomvandlarens tv-port (gul), eller har du en router kopplad i den röda porten, och tv-boxen kopplad till routerns gula portar?Har du någon switch mellan mediaomvandlare/router och tv-box(ar)? Eller trådlöst via Technicolor/Airties eller liknande? Endast trådbundet med ethernet/RJ45 eller homeplug eller liknande? Har de som har bekymmer samma setup?
 
J Jocke Best skrev:
Ok, då kanske det går framåt. Hur har du kopplat? TV-box direkt till mediaomvandlarens tv-port (grön), eller har du en router kopplad i den röda porten, och tv-boxen kopplad till routerns gula portar? Eller trådlöst via Technicolor/Airties eller liknande? Endast trådbundet med ethernet/RJ45 eller homeplug eller liknande? Har de som har bekymmer samma setup?
Vi kör trådlöst. Funkade enormt bra med adsl. Vet inte hur andra i föreningen gjort. Har inte engagerat mig i föreningen trots att vi är aktieinnehavare
 
J
ahaa, är det trådlöst så hade jag, åtminstone i felavgränsningssyfte kopplat direkt med kabel, för at tutesluta allt annat. Telia (eller någon annan heller) kommer inte supporta hack via trådlöst då det finns för många faktorer som påverkar. Är det sedan så att alla som har problem kör trådlöst får man gå vidare därifrån. Kanske man kan flytta trådlösa burkar närmare varandra eller ersätta permanent med kabel.
 
J Jocke Best skrev:
ahaa, är det trådlöst så hade jag, åtminstone i felavgränsningssyfte kopplat direkt med kabel, för at tutesluta allt annat. Telia (eller någon annan heller) kommer inte supporta hack via trådlöst då det finns för många faktorer som påverkar.
Åh sjutton. Jaha ska jag koppla från router/switch till tv- mottagaren då? Vilket uttag på switchen, spelar det nån roll?
 
Det normala med tv fia fiber är att du har ett dedikerat uttag för just tv. Brukar inte bli nå bra att ta det via det vanliga nätverket.
 
S Stefan1972 skrev:
Det normala med tv fia fiber är att du har ett dedikerat uttag för just tv. Brukar inte bli nå bra att ta det via det vanliga nätverket.
Jag är inte så tekniskt hemma. Vi har inkommande fiber som fortsätter till en router/switch. Det har eltel satt upp. Vi har en dator sladdkopplad i routern. Ska vi koppla tv eller hårddisken till routern?
 
J
Med Öppen fiber spelar det ingen roll. Själv tycker jag att det är bäst direkt i mediaomvandlaren (gula porten), eftersom man då har en burk mindre som felkälla, men ibland är den ju inte placerad optimalt, och då (ska) routern fungera lika bra. Dra en lång kabel hela vägen. Hackar det även med kabel via routern, så kan du ju prova direkt i mediaomvandlaren också.

Skulle vara intressant med en bild, då när man talar om bredbandsswitch/tjänstefördelare normalt menar mediaomvandlaren (oftast Inteno eller CTS), medan routern är den burk som din leverantör av bredband skickar med om man köper ett paket med surf/TV/tele, oftast Technicolor eller Sagemcom. Att signalen går via en hårddisk låter väldigt märkligt :) skicka gärna med en bild på den. Hårddisken är en snurrande liten grunka inne i en dator :)

Som sagt, ringa in problemet genom att först få det att fungera utan några tredjepartslösningar eller trådlösa grunkor utan endast Fiber-> Mediaomvandlare/switch->Router, och trådbundet till tv-boxen, antingen via routern eller mediaomvandlaren.
 
Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Med Öppen fiber spelar det ingen roll. Själv tycker jag att det är bäst direkt i mediaomvandlaren (gula porten), eftersom man då har en burk mindre som felkälla, men ibland är den ju inte placerad optimalt, och då (ska) routern fungera lika bra. Dra en lång kabel hela vägen. Hackar det även med kabel via routern, så kan du ju prova direkt i mediaomvandlaren också.

Ok. Men vår signal går via en hårddisk så jag antar att kabeln kopplas till den.
 
J Jocke Best skrev:
Med Öppen fiber spelar det ingen roll. Själv tycker jag att det är bäst direkt i mediaomvandlaren (gula porten), eftersom man då har en burk mindre som felkälla, men ibland är den ju inte placerad optimalt, och då (ska) routern fungera lika bra. Dra en lång kabel hela vägen. Hackar det även med kabel via routern, så kan du ju prova direkt i mediaomvandlaren också.
tja inte vet jag, vi har fiber och kan välja vilket (inom vissa gränser såklart) vi vill men vi ska likaväl ha tv inkopplad i en speciell port. Har haft två olika tv leverantörer och båda har sagt samma port.
 
S Stefan1972 skrev:
tja inte vet jag, vi har fiber och kan välja vilket (inom vissa gränser såklart) vi vill men vi ska likaväl ha tv inkopplad i en speciell port. Har haft två olika tv leverantörer och båda har sagt samma port.
Ok. Jag får testa. Tack
 
J
Läs mitt svar (23) som hamnade lite längre upp :)
 
J Jocke Best skrev:
Med Öppen fiber spelar det ingen roll. Själv tycker jag att det är bäst direkt i mediaomvandlaren (gula porten), eftersom man då har en burk mindre som felkälla, men ibland är den ju inte placerad optimalt, och då (ska) routern fungera lika bra. Dra en lång kabel hela vägen. Hackar det även med kabel via routern, så kan du ju prova direkt i mediaomvandlaren också.

Skulle vara intressant med en bild, då när man talar om bredbandsswitch/tjänstefördelare normalt menar mediaomvandlaren (oftast Inteno eller CTS), medan routern är den burk som din leverantör av bredband skickar med om man köper ett paket med surf/TV/tele, oftast Technicolor eller Sagemcom. Att signalen går via en hårddisk låter väldigt märkligt :) skicka gärna med en bild på den. Hårddisken är en snurrande liten grunka inne i en dator :)

Hoppas du kan se på bilderna vad det är. Antar du menar att koppla sladd från lilla/understa vita lådan.
 
  • Vit väggmonterad nätverksutrustning med tre sladdar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit eluttagslåda med sladdar och lysande lampor i dåligt upplyst rum, antyder installation eller elektriskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
ok, vad bra, den övre burken är din router, och den undre är mediaomvandlaren/bredbandsswitchen. Kolla i den undre om du har en gul port, eller LAN2.
Som det ser ut så har du en rödmärkt kabel från bredbandsswitchen till din router, och det är rätt. Sedan går de gula kablarna till annan utr, kanske tv-boxar? Då är det inte trådlöst, utan via kabel. Det du kallar trådlöst kanske du avser att ni har wifi i huset, och det är bra, men detta används bara till mobile roch surfplattor och så. Men hackar det så, så prova att sätta tvboxen till Gul/lan2 istället då.
 
J Jocke Best skrev:
ok, vad bra, den övre burken är din router, och den undre är mediaomvandlaren/bredbandsswitchen. Kolla i den undre om du har en gul port, eller LAN2.
Som det ser ut så har du en rödnärkt kabel från bredbandsswitchen till din router, och det är rätt. Sedan går de gula kablarna till annan utr, kanske tv-boxar? Då är det inte trådlöst, utan via kabel. Men hackar det så, så prova att sätta tvboxen till Gul/lan 2 istället då.

Jag tror de gula kablarna går till sändaren för trådlös tv. Då får jag koppla förbi de och gå direkt till tv-boxen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.