Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
 
  • Skiss av en plats med parkeringsförbud, tomtgräns, och bils positionering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
hansbertil och 9 till
  • Laddar…
Grannen borde inte kunna debitera för parkering på mark som inte är parkering.
 
  • Gilla
Hellwiz och 38 till
  • Laddar…
bestrid
för att kunna ta ut avgift så skall där sitta rätt skyltar om p-avgift
 
  • Gilla
Hellwiz och 72 till
  • Laddar…
Fråga hur han tänker deklarera inkomsten och om kommunen godkänt marken som parkeringsplats i kommersiella syften 😅
 
  • Gilla
  • Haha
Hellwiz och 59 till
  • Laddar…
P
Hon står troligvis på grannens fastighet.
En tomtgräns behöver inte vara samma sak som fastighetesgränsen.

Nu när grannen har sagt till innan så tycker jag nog att då får hon skylla sig själv. Ska vara glad att det inte är per gång. Man måste ju förstå att grannen inte vill att någon parkerar där. Systerdottern får fixa sin egen parkering. Hon har ju en infart så varför inte parkera där.

Om det är juridiskt rätt vet jag inte men tycker nog att ni får ta det sura äpplet och lämna det därhän.

Grannens fastighetsstorlek och taxeringsvärde spelar absolut noll roll.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
mortirolo och 42 till
  • Laddar…
Tjurskallig granne på andra sidan vägen, troligtvis inte bara din systerdotter som har problem med denna person. Vad vinsten skulle vara kan man fråga sig, är nog mera som att det är en del av mitt och där bestämmer jag, oavsett om jag använder den delen eller inte. Skottar grannen bort all snö där eller plogas det upp en vall.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
Slottsbäcksväktarn och 9 till
  • Laddar…
Ni har inget avtal så du kan utan vidare bestrida.

Sedan kanske du inte ska hålla på och parkera på grannens mark...
 
  • Gilla
  • Haha
mortirolo och 32 till
  • Laddar…
Det var klantigt av grannen att försöka få till ett avtal via någon sorts konkludent handlande. Om grannen bara skyltat och utfärdat en kontrollavgift hade systerdottern varit tvungen att betala.

Nu är det bara att bestrida fakturan.
 
  • Gilla
redep och 24 till
  • Laddar…
H
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Hur många gånger parkerar hon per år?
Grannen vill förmodligen inte att hon parkerar där, det är hans tomt oavsett om man parkerar där eller inte. Grannen har ju rätt att hyra ut en bit av sin tomt alt. få ersättning för nyttjande av hans tomt, uppställningsplats. För det behövs ingen P-skylt eller kommunens godkännande eller liknande. Grannen har skriftligen skrivit klart och tydligt vad hyran är för att nyttja grannens tomt. Kanske går det att avtala att priset är x kronor per månad alt. x kronor per gång, det senare dock svårare att hålla reda på. Om det nu är tänkt att ordna en parkeringsplats på egen tomt, när är det klart? Kan hon avtala en summa för den tiden? Hon får prata med grannen och så får de komma fram till en bra lösning för dem båda. 1500,00/år är ju heller ingen orimlig summa.
Det är ju ett aber att hon har glömt av brevet som grannen skrev. Var trevlig mot grannen så kanske grannen har överinseende.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Anna_H och 30 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fråga hur han tänker deklarera inkomsten och om kommunen godkänt marken som parkeringsplats i kommersiella syften 😅
Samma som inkomst av uthyrning av bostad men det går in under skattefritt.

Betala och sen var noga med att parkeringen är välskött och ingen annan parkerar där för det är ju 10m2 som du hyr och ska ha tillgång till
 
  • Gilla
duell och 8 till
  • Laddar…
Låter ju som hittat med en extra parkeringsplats för 1500 kr per år.

Grannen är kantig i kommunikationen. Men din systerdotters dito är kanske obefintlig, å andra sidan?

Vill hon ha platsen? Betala genast, bra deal, även för landsorten. Men gå över och prata också.

Vill hon aldrig använda platsen? Då ska hon knalla över med en chokladask och beklaga att hon ställt bilen där och bedyra att det aldrig händer igen. Och det ska det inte göra, heller. Men jag skulle inte betala.
 
  • Gilla
  • Älska
MartinOW och 49 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Hon står troligvis på grannens fastighet.
Hon står på grannens fastighet. Du läste inte första inlägget?
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Tänk på grannsämjan och betala. Även om det inte är juridiskt gångbart har ju ändå grannen varit tillmötesgående och tydlig. 1500kr för ett års parkering är ju bra.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrs Flyte och 15 till
  • Laddar…
Utan att ta någons parti så vore det lite kul att höra grannens version... 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
Zevv och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.