Snailman Snailman skrev:
Ett hus jag byggde så valde jag frånluftspump F750, då har man normalt ventiler vid fönstren för tilluften, men jag valde ett tilluftsaggregat, och då blir det ungefär som ett ftx, tilluften blir uppvärmd och inga ventiler vid fönstren.

Men det hade dragit mindre energi om man hade valt ventiler vid fönstren.
Tveksamt. Som sämst borde det kunna bli lika.
Oavsett var tillluften kommer in behöver den värmas upp till rumstemperatur.
Den energiåtgången (för en viss mängd luft ) är samma för oavsett ventilationstyp.
Tar man FTX som låter tillluften värmas upp av frånluften (via värmeväxlaren) så återvinner man energi och på de sättet minskar den mängd energi som behövs för att värma upp till-luften till rumstemperatur.
Det är bara om man ökar mängden tillluft som man kan "förlora" på det (ja förutom fläktarnas elförbrukning då)
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Snailman
M MrDizzy skrev:
Tveksamt. Som sämst borde det kunna bli lika.
Oavsett var tillluften kommer in behöver den värmas upp till rumstemperatur.
Den energiåtgången (för en viss mängd luft ) är samma för oavsett ventilationstyp.
Tar man FTX som låter tillluften värmas upp av frånluften (via värmeväxlaren) så återvinner man energi och på de sättet minskar den mängd energi som behövs för att värma upp till-luften till rumstemperatur.
Det är bara om man ökar mängden tillluft som man kan "förlora" på det (ja förutom fläktarnas elförbrukning då)
I mitt fall så värms tilluften upp från värmepumpen (i tilluftsaggregat), så det är just fläktens förbrukning som tillkommer jämfört med ventiler vid fönstren fallet.

I nuvarande hus har jag bergvärme och ftx, så hade jag inte haft ftx så hade jag behövt något annat för att få tillräcklig ventilation.
 
M MrDizzy skrev:
Tveksamt. Som sämst borde det kunna bli lika.
Oavsett var tillluften kommer in behöver den värmas upp till rumstemperatur.
Den energiåtgången (för en viss mängd luft ) är samma för oavsett ventilationstyp.
Tar man FTX som låter tillluften värmas upp av frånluften (via värmeväxlaren) så återvinner man energi och på de sättet minskar den mängd energi som behövs för att värma upp till-luften till rumstemperatur.
Det är bara om man ökar mängden tillluft som man kan "förlora" på det (ja förutom fläktarnas elförbrukning då)
Jag förstår hur du menar i alla fall och håller med. Ett ftx som återvinner 80% slipper värma de 80% oavsett om de värms med bergvärme eller direkt el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.