A Antemoo skrev:
Varför går inte aggregatet på sommaren?
Ventilation skall ju så klart gå men man behöver inte köra återvinning via rotorn då inte värmen behöver återvinnas. Man vill ju helst ha kall luft på sommaren. Så rotorn står still och den har en liten motor som drar ström:cool:
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Ventilation skall ju så klart gå men man behöver inte köra återvinning via rotorn då inte värmen behöver återvinnas. Man vill ju helst ha kall luft på sommaren. Så rotorn står still och den har en liten motor som drar ström:cool:
I somras körde mitt aggregat kylåtervinning. Hade svalt inne tack vare kyla via luftvärmepumpen. Då startade FTX rotorn för att kyla inkommande varmluft med sval inomhusluft, smart.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Våran FTX tar runt 65W på lägsta läget -> 570 Kwh/ år.
Men nu när vi har -15 grader ute så drar den 1650W....(+13 grader på återluften)
Vi har mätare på just FTX:en och sedan huset blev byggt i Maj 2017 så har FTX:en tagit 6980KWh så ungefär 1300-1400KWh/ år kostar den i förbrukning.
Vad är det för uselt aggregat som måste ha eftervärrmaren på?
Det är generellt bara gamla sorter med plattvärmeväxlare som behöver ha elvärme på för att undvika kondensproblem.
Moderna bra FTX aggregat med roterande värmeväxlare behöver inte ha elvärme på.

I äldre hus med elpanna eller el-element spelar det ingen större roll om aggregatet använde elvärmare men i hus som inte värms med el så slösar man ordentligt med elen om man har antika FTX aggregat som kräver att elvärmaren är på.
 
Cheesen
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det för uselt aggregat som måste ha eftervärrmaren på?
Det är generellt bara gamla sorter med plattvärmeväxlare som behöver ha elvärme på för att undvika kondensproblem.
Moderna bra FTX aggregat med roterande värmeväxlare behöver inte ha elvärme på.

I äldre hus med elpanna eller el-element spelar det ingen större roll om aggregatet använde elvärmare men i hus som inte värms med el så slösar man ordentligt med elen om man har antika FTX aggregat som kräver att elvärmaren är på.
Ett Systemair 300 med roterande trumma.
Om jag stänger av eftervärmen på våran ftx så stannar trumman. (Den är nämligen konstruerad så för att skapa "frikyla" sommartid)

Faktum är att ftx:en i vår förra bostad, även den med en modern konstruktion behövde värmen på när det blev kallt ute, den började droppa vatten ut genom ventilationen om man stängde efter värmaren när det var kallt ute.
 
Ett normalt ftx verkar ah ca 200W på elmotorn, så absolut max är ju då 1600kwh per år. Men det körs ju inte på max. Men sen ahr ju många ett elbatteri också, för att förvärma luften. Den delen är ju inte så ekonomisk tänker jag. Om man u helt lägger komforten åt sidan.

Jag räknade på det för ett par år sen ihop med att ja ihop med ombyggnad hade haft chans att bygga in FTX. Jag kom fram till att det skulle kosta mig runt 40K med eget arbete.
Hade detta varit den enda energibesparande åtgärden, mao om jag värmt med Elpanna etc, så hade det betalat sig ganska fort, mao man ser FTX som ett alterantiv till värmepump. Men om man redan har en värmepump, så har man ju redan kommit ner ganska ordentligt i kostnad på varje utvunnen kwh energi. Vill minnas att jag kom fram till att jag i en perfekt värld skulle spara in ca 1800Kwh, och då ungefär lika många kronor.. Med den tidens elpris så innebar det en payoff på ca 20 år. Då kommer ju även halvdyra filter etc till. Så jag avstod och kör mekanisk frånluft, utan återvinning. Nu är ju elen dyrare, om än temporärt, så då blir det enklare att räkna hem det.
Men tar man in det på entreprenad så blir väl kostanden lätt det dubbla, och då ser kalkylen ut som min även med dagens elpriser.

Rent krasst varje energibesparande åtgärd man adderar får mindre genomslagskraft. Lite som de först 30cm isolering ger väldigt mycket mer procentuell utdelning än om man adderar 30 cm till.

Sen kan man ibland motivera det med komfort, Man slipper ju kallras vid friskluftsventiler.. möjlighet till högre ventilation och renare luft, med bibehållen kostnad etc.
 
F Fideliox skrev:
Vore intressant att även ta med värmeförbrukningen i kalkylen när man jämför med ren frånluft. :D
Om det är samma frånluftsmängd blir det
0.36*950000*(20-7.5)*(1)/1000= ca 4275kWh
330+4275= ca 4600 kWh

Dock brukar det inte vara samma frånluftsmängd med bara frånluft, oftast skulle jag då tro att man ligger på 15-20L/s (kök & badrum är frånluften sitter ska ju enl byggstandard ha 10L/s )
Vi säger 20L/s då det är vad byggstandard säger.
Då blir det ca 630tusen kubik / år
-> 0.36*630000*(20-7.5)*(1)/1000 = ca 2800kWh

Så byter man F (bara frånluft) till FTX så sparar man ca 2-3500kWh per.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
S
A Antemoo skrev:
Varför går inte aggregatet på sommaren?
jag tog bara för givet att inte växlaren går, men det kanske den gör av någon anledning?
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ett Systemair 300 med roterande trumma.
Om jag stänger av eftervärmen på våran ftx så stannar trumman. (Den är nämligen konstruerad så för att skapa "frikyla" sommartid)

Faktum är att ftx:en i vår förra bostad, även den med en modern konstruktion behövde värmen på när det blev kallt ute, den började droppa vatten ut genom ventilationen om man stängde efter värmaren när det var kallt ute.
Låter som en riktig usel modell.
En av fördelarna med just roterande värmeväxlare är just att de inte har de kondensutfällningsproblem som plattvärmeväxlare har. Om man gör det rätt.
Jag har ett system med roterande värmeväxlare och hat aldrig haft något el-element på.
Man tappar ju enormt mycket av totalverkningsgraden på sitt värme/ventilationssystem om man har ett FTX system som behöver stöttas med direktel på vintern för att inte få kondensproblem!
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
S SueCia skrev:
jag tog bara för givet att inte växlaren går, men det kanske den gör av någon anledning?
På sommaren återvinner aggregatet kylan inomhus om det är varmare ute.
Frånluften kyler inkommande luft.
Det går att ställa in hur man vill ha det. Är delta-t° för låg så tjänar man inte mycket på det och då står trumman still.
 
Cheesen
Huddingebo Huddingebo skrev:
Låter som en riktig usel modell.
En av fördelarna med just roterande värmeväxlare är just att de inte har de kondensutfällningsproblem som plattvärmeväxlare har. Om man gör det rätt.
Jag har ett system med roterande värmeväxlare och hat aldrig haft något el-element på.
Man tappar ju enormt mycket av totalverkningsgraden på sitt värme/ventilationssystem om man har ett FTX system som behöver stöttas med direktel på vintern för att inte få kondensproblem!
Det är ju inte kondensproblem, problemet är ju att inkommande luft och utgående har för stor skillnad när det blir riktig vinter, som vi har under december-mars. Det går inte att ställa utgående temperatur tillräckligt lågt för att värmaren inte ska hoppa igång (lägsta temperatur är 12 grader vill jag minnas). Om jag ställer temperaturen på lägre värde (0) så startar inte värmen, men då går inte trumman istället, d.v.s. ingen återvinning alls.
 
F
M MrDizzy skrev:
Om det är samma frånluftsmängd blir det
0.36*950000*(20-7.5)*(1)/1000= ca 4275kWh
330+4275= ca 4600 kWh

Dock brukar det inte vara samma frånluftsmängd med bara frånluft, oftast skulle jag då tro att man ligger på 15-20L/s (kök & badrum är frånluften sitter ska ju enl byggstandard ha 10L/s )
Vi säger 20L/s då det är vad byggstandard säger.
Då blir det ca 630tusen kubik / år
-> 0.36*630000*(20-7.5)*(1)/1000 = ca 2800kWh

Så byter man F (bara frånluft) till FTX så sparar man ca 2-3500kWh per.

Ja tumregeln jag hört tidigare är ca 2000kwh. Om man leker med elpris på 4kr så är det drygt 8000kr om året. Vad kostar FTX idag att få indraget? 50-60k? Efter ca 7-8 år skulle det vara betalt...
 
Cheesen
F Fideliox skrev:
Ja tumregeln jag hört tidigare är ca 2000kwh. Om man leker med elpris på 4kr så är det drygt 8000kr om året. Vad kostar FTX idag att få indraget? 50-60k? Efter ca 7-8 år skulle det vara betalt...
Vinsten är ju 2000Kwh/ år.. om du använder värmepump så betalar du ju bara för kanske 1000Kwh och då är det ju inte 4 kronor i snitt. utan snarare kanske en krona. Det är lite skillnad på 1000kr och 8000kr. Jag tror då aldrig våran FTX betalar sig, vi betalar i dagsläget 58 öre/KWh för uppvärmningen och jag tror det var 74 öre för elströmmen. Men komforten och luftkvalitén som vi får av ftx;en måste väl få kosta.
 
F
Cheesen Cheesen skrev:
Vinsten är ju 2000Kwh/ år.. om du använder värmepump så betalar du ju bara för kanske 1000Kwh och då är det ju inte 4 kronor i snitt. utan snarare kanske en krona. Det är lite skillnad på 1000kr och 8000kr.
Ah helt rätt. Lite covidtrött här. :sweat:

Uppväxt med hus utan ventilation alls och sedan hus med självdrag och nu mekanisk frånluft. Aldrig upplevt problem med luft direkt. Men nu när jag hälsar på päronen och de eldar utan tilluft så blir man nästan kvävd.. :crysmile:

Det jag menar är att det är nog svårt att byta ner sig när man väl vant sig.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det är ju inte kondensproblem, problemet är ju att inkommande luft och utgående har för stor skillnad när det blir riktig vinter, som vi har under december-mars. Det går inte att ställa utgående temperatur tillräckligt lågt för att värmaren inte ska hoppa igång (lägsta temperatur är 12 grader vill jag minnas). Om jag ställer temperaturen på lägre värde (0) så startar inte värmen, men då går inte trumman istället, d.v.s. ingen återvinning alls.
Då skulle jag kalla det ett konstruktionsfel/optimeringsfel för så där dumt behöver det inte vara.
Låter som oerhört energislösande.
 
Snailman
Ett hus jag byggde så valde jag frånluftspump F750, då har man normalt ventiler vid fönstren för tilluften, men jag valde ett tilluftsaggregat, och då blir det ungefär som ett ftx, tilluften blir uppvärmd och inga ventiler vid fönstren.

Men det hade dragit mindre energi om man hade valt ventiler vid fönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.