Tycker att självdragsventilation ofta har lite oförtjänt dåligt rykte.
När det inte fungerar som det ska beror det i regel på att förutsättningen för att det ska kunna fungera har renoverats bort eller att man inte förstår förutsättningarna.

Det är inte så att man bara gissade förr heller, hade lite hål i här och där, även i semimoderna byggregler som babs och sbn finns utförliga regler om area på utsugskanaler och tilluftskanaler i olika ytrymmen och man räknade då på att hälften av luften i bostadens area ska bytas ut varje timma. Har man som exempel 100m2 boyta med 2,4m i takhöjd blir en halv omsättning / timma 33 l/s där dagens normer är 35 l/s.

Sen blir det som en vandringssägen att jo men jag eldar ju inte i oljepannan längre så då fungerar inte självdraget, när det från början spelade liten roll annat än för ventilationen i pannrummet. Men däremot så har fönster och dörrar bytts ut, ventilationsöppningar tapetserats över och moderna kontrolldon med en tiondel av genomsläppsarean som fanns där från början har monterats.

Däremot är det ju så att draget varierar i takt med utomhustemperatur men det är snarare så att man överventilerar när det är riktigt kallt ute, sommartid underventilerar men då har du öppningsbara fönster i badrummet och får köra lite korsdrag efter duschen och hänga tvätten utomhus.
 
  • Gilla
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
S
D Dsl skrev:
Det är väl bara att titta i databladet för att bilda sig en uppfattning?
Kör man elektriskeftervärmare konstant är det ju inte svårt att komma upp i 4000kwh, men det är väl ingen som gör med ett modernt aggregat?

Jag gissar att mitt aggregat konsumerar runt 500kwh/ år.

Mitt aggregat ligger konstant på 42Watt nu (stängt av eftervärmaren). När det var 15 minus ute hade jag 15 + på tilluften så det var helt OK.

Så om växlaren går året runt så blir det 358 kwh per år, men sen går den ju inte på sommarn så då försvinner ytterligare kwh.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Mitt aggregat ligger konstant på 42Watt nu (stängt av eftervärmaren). När det var 15 minus ute hade jag 15 + på tilluften så det var helt OK.

Så om växlaren går året runt så blir det 358 kwh per år, men sen går den ju inte på sommarn så då försvinner ytterligare kwh.
Varför går inte aggregatet på sommaren?
 
O
S sepani skrev:
En kompis hävdar att FTX "drar" 4 000 kwh per år ca. Jag har FTX och har tyckt att det på vintern blivit lite kallt och har ibland faktiskt stängt av anläggningen. FTX innebär väl (?) att frånluften ska "återvinnas" men trots det uppstår säkert en del värmeförlust? Stämmer det att man bör räkna med en kostnad för FTX (jänmfört med att inte ha det...) och stämmer det att man på vintern ska uppleva "kallras" från ventilationen....
Nu har jag ett litet ”leksaks-FTX” som heter EOS 100h. Drar ut luft ur badrummet och blåser in i sovrummet.

Kör det på 40 kubik/h och då drar det 8 watt ungefär. Det blir 70 kWh per år. Däremot så sitter det en 400 w förvärmare i och skulle den gå fullt på höst/vintern så skulle ju självklart förbrukningen bli något helt annat.

Jag återvinner så mycket värme att luften som blåser in i sovrummet är 15 grader varmare än ute tempen. Vet ej om jag kommer gå plus/minus men det känns bättre än att bara köra frånluft och suga in 15 grader kallare luft. Innan var det ”självdrag” och det fungerade inte alls.
 
Kallraset kan vara ganska påtagligt.
Inloppstemperaturen vis -15C var 10-12C.
Lägg ev. Rör så nära innertak och huset inre skal som möjligt.
 
Jag har aldrig upplevt något kallras. Mina takventiler blåser ut luften åt sidan så jag kan rikta dem bort från t.ex. sängen eller soffan.

För min del blev det en ökad kostnad. Hade väldigt dåligt självdrag innan, samt radon så för mig var det inget att fundera på. Otroligt mycket fräschare luft. Att dessutom kunna köra sommarkyla är kanon (växlingen stängs av och fläktarna går på max om utetemperaturen är lägre än innertemperatur).
 
En normal fläktmotor i ett halvgammalt FTX-aggregat är på ca 50W, dvs
438 kWh per år. En del FTX-system har två fläktmotorer.

Sen finns det en ganska stor del av äldre aggregat som har eftervärmare.
Det är inget man vill ha med dagens elpriser.

Själva återvinningen fungerar vanligtvis bra, men luftomsättningen är oftast högre än med andra system eftersom det är själva anledningen till FTX, t ex radon.
 
Utöver att fläktar och eftervärmare drar så blir det även förluster där rören går in och ut ur anläggningen till utomhus för det fall rören är dragna inomhus så den kalla ute- och av-luften blir uppvärmd på vägen vilket utöver den oönskade kyleffekten av huset även sänker verkningsgraden på anläggningen även om själva aggregatet är effektivt. Jag behöver se över rördragningen till min FTX-anläggning, verkar inte vara helt bra gjort, verkar gå åt en del energi där för mig :(
 
Vi installerade FTX förra hösten. Utan att ha gjort en noggrann uppföljning så är nog inte energibesparingen särskilt stor även med återvinning av värmen - kör avstängd eftervärmare. När det nyligen var -20 så kändes ett visst kallras då tilluften blev cirka 13 grader, men kallraset hade varit mkt större med tilluft på -20 via ventiler.

Skälet att det inte blir nog större energibesparing tror jag är att luftombytet är så pass mycket större nu att även om det är återvinning av energi försvinner ändå mycket iochmed konstant luftombyte.

Den stora vinningen med FTX för vår del är konstant bättre luft i framförallt sovrum efter en hel natts sömn och det gäller speciellt på sommaren. Installera FTX för att spara energi är nog tveksamt att räkna hem med tanke på installationskostnaden, men luftkvalitet kan få kosta för vår del.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
B Boende45 skrev:
En normal fläktmotor i ett halvgammalt FTX-aggregat är på ca 50W, dvs
438 kWh per år. En del FTX-system har två fläktmotorer.

Sen finns det en ganska stor del av äldre aggregat som har eftervärmare.
Det är inget man vill ha med dagens elpriser.

Själva återvinningen fungerar vanligtvis bra, men luftomsättningen är oftast högre än med andra system eftersom det är själva anledningen till FTX, t ex radon.
Jag har FX (frånluftvärmepump) och ventilerar lika mycket som dig ;)
Finns ett krav på att uteluftsflödet bör vara minst 0,35 l / sec / kvm .
Kravet kom Jan 2014 . Men har funnits mycket längre i bostäder .
 
Cheesen
Våran FTX tar runt 65W på lägsta läget -> 570 Kwh/ år.
Men nu när vi har -15 grader ute så drar den 1650W....(+13 grader på återluften)
Vi har mätare på just FTX:en och sedan huset blev byggt i Maj 2017 så har FTX:en tagit 6980KWh så ungefär 1300-1400KWh/ år kostar den i förbrukning.
 
Cheesen
B Boende45 skrev:
En normal fläktmotor i ett halvgammalt FTX-aggregat är på ca 50W, dvs
438 kWh per år. En del FTX-system har två fläktmotorer.

Sen finns det en ganska stor del av äldre aggregat som har eftervärmare.
Det är inget man vill ha med dagens elpriser.

Själva återvinningen fungerar vanligtvis bra, men luftomsättningen är oftast högre än med andra system eftersom det är själva anledningen till FTX, t ex radon.
Våran lilla har tre motorer som går konstant. två fläktar och så den som driver trumman.
 
Fick FTX installerat okt 2021. 555 kWh i årsförbrukning. Nu ligger det på strax under 70W i förbrukning och utan återvinning ca 50W.
 
Vårt FTX har jag stängt av eftervärmaren. Nu när det var -26 i några dagar blev det ner till 15 grader på inkommande. Men inget upplevt kallras.

Dock kör vi på lägre ventilationshastighet på vintern (semesterläge). Det funkar bra. Ett praktiskt test: gå in i ett sovrum på morgonen, luktar det instängt är ventilationsflödet för lågt.

Sen om vi tvättar mycket en dag kan jag dra upp ventilationen temporärt för att tvättstugan ska bli av med fukten.

Har man vant sig med bra luft känner man skillnad. Självdrag funkar inte när det är lika varmt ute som inne, då blir det kvavt.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
F
M MrDizzy skrev:
Har statistik på min FTX.
Den drar 0.9kWh / dygn -> 330kWh per år
Sen återvinner den 83% av värmen
30L/s ut -> ca 950tusen kubik per år
0.36Wh / grad o kubikmeter
medeltemp där jag bor under 1 år ca 7.5C
innetemp 20C
0.36*950000*(20-7.5)*(1-0.83)/1000= ca 730kWh
330+730= 1060 kWh

så min FTX drar ca 1000kWh mot självdrag.

Har man redan frånluftfläkt (inte pax utan konstant frånluft) i tex kök o badrum så sparar man massor.

En av anledningarna till FTX är bättre luftkvalitet och en annan att ha lite undertryck i huset för att fukt inte ska gå upp till vinden.

Rekommenderar inte att stänga av FTXn då det är kallt. Ev dra ned den lite om du vet vad du håller på med

Vore intressant att även ta med värmeförbrukningen i kalkylen när man jämför med ren frånluft. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.