En kompis hävdar att FTX "drar" 4 000 kwh per år ca. Jag har FTX och har tyckt att det på vintern blivit lite kallt och har ibland faktiskt stängt av anläggningen. FTX innebär väl (?) att frånluften ska "återvinnas" men trots det uppstår säkert en del värmeförlust? Stämmer det att man bör räkna med en kostnad för FTX (jänmfört med att inte ha det...) och stämmer det att man på vintern ska uppleva "kallras" från ventilationen....
 
S sepani skrev:
En kompis hävdar att FTX "drar" 4 000 kwh per år ca. Jag har FTX och har tyckt att det på vintern blivit lite kallt och har ibland faktiskt stängt av anläggningen. FTX innebär väl (?) att frånluften ska "återvinnas" men trots det uppstår säkert en del värmeförlust? Stämmer det att man bör räkna med en kostnad för FTX (jänmfört med att inte ha det...) och stämmer det att man på vintern ska uppleva "kallras" från ventilationen....
Att stänga av FTXventilationen är väl inte att rekommendera i och med att du då också stänger av just husets ventilation? Varken människor eller hus kommer att må bra utan ventilation.

/Krille
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
A
FTX kostar.

Dock kostar det mindre med FTX än om du skulle ventilera huset med ett mekaniskt frånluftssystem.

FTX återvinner värmen så den nya luften blir ”gratis” uppvärmd av luften som sugs ut.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Det är väl bara att titta i databladet för att bilda sig en uppfattning?
Kör man elektriskeftervärmare konstant är det ju inte svårt att komma upp i 4000kwh, men det är väl ingen som gör med ett modernt aggregat?

Jag gissar att mitt aggregat konsumerar runt 500kwh/ år.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 3 till
  • Laddar…
Har statistik på min FTX.
Den drar 0.9kWh / dygn -> 330kWh per år
Sen återvinner den 83% av värmen
30L/s ut -> ca 950tusen kubik per år
0.36Wh / grad o kubikmeter
medeltemp där jag bor under 1 år ca 7.5C
innetemp 20C
0.36*950000*(20-7.5)*(1-0.83)/1000= ca 730kWh
330+730= 1060 kWh

så min FTX drar ca 1000kWh mot självdrag.

Har man redan frånluftfläkt (inte pax utan konstant frånluft) i tex kök o badrum så sparar man massor.

En av anledningarna till FTX är bättre luftkvalitet och en annan att ha lite undertryck i huset för att fukt inte ska gå upp till vinden.

Rekommenderar inte att stänga av FTXn då det är kallt. Ev dra ned den lite om du vet vad du håller på med
 
  • Gilla
Lime113 och 2 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Det är väl bara att titta i databladet för att bilda sig en uppfattning?
Kör man elektriskeftervärmare konstant är det ju inte svårt att komma upp i 4000kwh, men det är väl ingen som gör med ett modernt aggregat?

Jag gissar att mitt aggregat konsumerar runt 500kwh/ år.
Räknar man mot självdrag så måste man ta med värmen som trots allt ändå försvinner ut.
men i ren el drar FTX inte mycket
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har statistik på min FTX.
Den drar 0.9kWh / dygn -> 330kWh per år
Sen återvinner den 83% av värmen
30L/s ut -> ca 950tusen kubik per år
0.36Wh / grad o kubikmeter
medeltemp där jag bor under 1 år ca 7.5C
innetemp 20C
0.36*950000*(20-7.5)*(1-0.83)/1000= ca 730kWh
330+730= 1060 kWh

så min FTX drar ca 1000kWh mot självdrag.

Har man redan frånluftfläkt (inte pax utan konstant frånluft) i tex kök o badrum så sparar man massor.

En av anledningarna till FTX är bättre luftkvalitet och en annan att ha lite undertryck i huset för att fukt inte ska gå upp till vinden.

Rekommenderar inte att stänga av FTXn då det är kallt. Ev dra ned den lite om du vet vad du håller på med
Låter vettigt, har den på läge I
 
S sepani skrev:
En kompis hävdar att FTX "drar" 4 000 kwh per år ca. Jag har FTX och har tyckt att det på vintern blivit lite kallt och har ibland faktiskt stängt av anläggningen. FTX innebär väl (?) att frånluften ska "återvinnas" men trots det uppstår säkert en del värmeförlust? Stämmer det att man bör räkna med en kostnad för FTX (jänmfört med att inte ha det...) och stämmer det att man på vintern ska uppleva "kallras" från ventilationen....
PS beroende på var ventilerna/donen sitter och hur de är riktade kan man uppleva kalldrag på vintern då det är kallt från dem.
Det är därför eftervärme finns på de flesta FTX aggregat.
MEN eftervärme = direkt el så det kostar skjortan.

tar man tex hos mig just nu så är det 22.6 inne, uteluften är -0.8 och luften som kommer in i huset via FTX är 16.9
Så man bör ha don som man kan rikta luftflödet dit det inte gör att det känns som kalldrag
 
  • Gilla
Nisse114
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Räknar man mot självdrag så måste man ta med värmen som trots allt ändå försvinner ut.
men i ren el drar FTX inte mycket
Ja, om man räknar att självdrag=noll ventilation. Så illa är det ju dock sällan så i många fall innebär ju ftx ändå att mindre värme ventileras bort jämför med självdrag
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Ja, om man räknar att självdrag=noll ventilation. Så illa är det ju dock sällan så i många fall innebär ju ftx ändå att mindre värme ventileras bort jämför med självdrag
Visst självdrag är inte 0 i ventilation, men det är så jag sett att det räknas från ventilationsfirmor.
Men om det är så man ska eller inte ska räkna låter jag vara osagt.
 
M MrDizzy skrev:
Visst självdrag är inte 0 i ventilation, men det är så jag sett att det räknas från ventilationsfirmor.
Men om det är så man ska eller inte ska räkna låter jag vara osagt.
Konstigt , du får ju in utetemperaturen med självdrag som måste värmas upp! Klart man måste räkna med det.
 
Tomture61
S sepani skrev:
En kompis hävdar att FTX "drar" 4 000 kwh per år ca. Jag har FTX och har tyckt att det på vintern blivit lite kallt och har ibland faktiskt stängt av anläggningen. FTX innebär väl (?) att frånluften ska "återvinnas" men trots det uppstår säkert en del värmeförlust? Stämmer det att man bör räkna med en kostnad för FTX (jänmfört med att inte ha det...) och stämmer det att man på vintern ska uppleva "kallras" från ventilationen....
Beror på hur din FTX anläggning är konstruerad .
Sitter det ett värmeelement i tilluften så kommer den att förbruka mer .
Finns FTX anläggningar med 90% verkningsgrad .
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Konstigt , du får ju in utetemperaturen med självdrag som måste värmas upp! Klart man måste räkna med det.
Jo men frågan är mängd luft som byts vid självdrag om jag förstått det rätt.
Oftast (om man inte har öppen spis då) är det inte ens i närheten av mekanisk ventilation.
Och det är därför luften känns gammal i hus med självdrag om man varit borta en vecka tillexempel.
Och sker lite luftbyte behöver ju lite värmas upp.
Men visst är det dock ett luftutbyte, hur stort det är varierar stort och är inte reglerat öht.
detta med 0.35L/s*m2 är ju en nyare (typ 70-80tal?) regel än då hus med självdrag byggdes.
Personligen tror jag iofs att man kan få till bra med luftutbyte med rättbyggda självdragshus .... om man har alla ventiler öppna ... men då drar det ju och blir kallt och därför stänger ju de allra flesta dem och därmed kapar mängden luftutbyte.
Kanske är därför, då blir det ju enklast att säga 0 luftutbyte??
 
M MrDizzy skrev:
Jo men frågan är mängd luft som byts vid självdrag om jag förstått det rätt.
Oftast (om man inte har öppen spis då) är det inte ens i närheten av mekanisk ventilation.
Och det är därför luften känns gammal i hus med självdrag om man varit borta en vecka tillexempel.
Och sker lite luftbyte behöver ju lite värmas upp.
Men visst är det dock ett luftutbyte, hur stort det är varierar stort och är inte reglerat öht.
detta med 0.35L/s*m2 är ju en nyare (typ 70-80tal?) regel än då hus med självdrag byggdes.
Personligen tror jag iofs att man kan få till bra med luftutbyte med rättbyggda självdragshus .... om man har alla ventiler öppna ... men då drar det ju och blir kallt och därför stänger ju de allra flesta dem och därmed kapar mängden luftutbyte.
Kanske är därför, då blir det ju enklast att säga 0 luftutbyte??
Ja, kanske men 0 är förmodligen långt från sanningen…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, kanske men 0 är förmodligen långt från sanningen…
Så kan det nog vara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.