Det kommer att funka fint med enbart 1 CP för säkerhets skull kan du ju ställa den på högsta farten till att börja med om du är orolig för att flödet blir för lågt.Ett högt flöde över värmepumpen ökar troligen oxå verkningsgraden för värmepumpen.
 
Schematisk illustration av installation med dubbelmantlad värmare, expansionskärl och golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här har jag gjort
 
Drog precis igång systemet hur länge tar det att komma upp i temp?
 
Så då har den stått å gått och funkar klockrent 45grader i pannan och 23 grader rumstemp tack för all hjälp gubbar!!
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Kör du fast kondensering på 45 grader ? Hur gjorde du med vv biten ?
 
Tog tempen på kran vattnet kommer ut 45grader men ska koppla in VVB mellan pannan och kran/dusch så VVB får förvärmt vatten och skickar ut ca 60-70grader så man inte får bakterier. Vad menas med "fast kondensering"?
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Fast kondensering är när vp jobbar med en fast temp tex start 44 grader stopp 46 grader. Om du förvärmer i slinga i pannan brukar det anses som legionella säkert förvärmning i beredare brukar inte rekommenderas oavsett om du slutvärmer i el beredare efter.
 
Jaha alltså bättre att inte köra vattnet till kran/dusch genom pannan?
 
Nja beror på vad som finns i pannan har den beredare skulle jag inte förvärma vv där har den slinga eller växlare skulle jag kört vv genom den. Det verkade som din vp hade styrning för vv laddning via växelventil är det fallet skulle jag skaffa en tank för just vv. Kör man så hög temp som 45 grader lär risken för legionella vara låg men hur som helst den finns i alla fall och det bör man kanske tänka på.
 
Går det att få värmepumpen att jobba mot en lägre temperatur ex 35 istället för 45°c i pannan så blir den mycket effektivare=mer värme för varje kwh du stoppar in! Stora delar av året så klarar du dig troligen med en lägre framledningstemperatur..

Vid en tempertur på 60-70° i el vvb så tar det inte så många sekunder innan ev legionella är död, så en elberedare på max temp är en god idé, har själv exakt denna lösning sedan några år tillbaka (dock med jordvärmepump)

OBS tömmer man hela elberedaren på varmvatten ex vid långdusch/bad så finns det dock risk att ev legionella passerar och kommer ut i duschvattnet!
 
Redigerat:
  • Gilla
Lurven3
  • Laddar…
Ställde in pumpen på 42 grader vatten temp kollade elementen dom är på 48 grader hur kommer detta sig?
Infraröd termometer visar 47.1 grader Celsius på en varm radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lurven3 skrev:
Ställde in pumpen på 42 grader vatten temp kollade elementen dom är på 48 grader hur kommer detta sig?
[bild]
Är ganska dålig noggrannhet på de där IR-termometrarna. Sätt en bit svart tejp, t ex eltejp, på radiatorn. Låt sitta några minuter och mät på tejpen.

Kan det vara så att du har ställt starttemp på 42 och att den kanske stoppar på 48? Hittar ingenstans i tråden vilket fabrikat på pump du har. Tänkte kanske man kunde hitta en manual på nätet..
 
Redigerat:
  • Gilla
Orust123
  • Laddar…
Har även en termometer på elementröret vid pannan även den visar samma
 
Start tempen är 39 ska stoppa på 42 mäter man vid Vp med termometer så visar den 41 på ut röret
 
Lurven3 skrev:
Start tempen är 39 ska stoppa på 42 mäter man vid Vp med termometer så visar den 41 på ut röret
Nåt är ju lurt här. Har du 41 grader i framledning, så kan du omöjligen ha 48 i radiatorn. Såvida inte något annat värmer på vägen.

IR-termometrar blir lätt lurade av att mäta på en blank yta, t ex kopparrör, radiatorer med blank yta mm, därav mitt tidigare tips om att mäta på en bit tejp.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.