genes skrev:
Tackar! Batteriet höll knappt 3år. Är det ok? Känns som kort tid.
Mitt brukar bara hålla 2år, tror att det är "normalt" det är inte direkt någon avancerad laddkrets så batteriet tar nog lite stryk.
 
Det är sällsynt att jag har behövt åka på ett batteribyte inom 4-5 år.(9år är mitt rekord) Det beror lite på hur ofta man har strömavbrott.
 
genes skrev:
Tackar! Batteriet höll knappt 3år. Är det ok? Känns som kort tid.
Det känns lite kort då de flesta håller i ca 5år men det är inte onormalt.
När du köper nytt batteri så kan du köpa batterier med längre förväntad livslängd och som ofta håller längre.
 
RilleRock
Peter2400 skrev:
Mitt brukar bara hålla 2år, tror att det är "normalt" det är inte direkt någon avancerad laddkrets så batteriet tar nog lite stryk.
3-5 år är spannet på de batterierna.
 
D
Lånar den här tråden.
Om man har en siren som bara kan drivas av eget batteri och är kopplad så om strömmen eller triggersignalen försvinner så startar sirenen.
Hur byter man normalt batteri på sånna?
Måste inte systemet vara igång medan man skruvar isär allt och drar ut batteriet?
 
RilleRock
DMOL skrev:
Lånar den här tråden.
Om man har en siren som bara kan drivas av eget batteri och är kopplad så om strömmen eller triggersignalen försvinner så startar sirenen.
Hur byter man normalt batteri på sånna?
Måste inte systemet vara igång medan man skruvar isär allt och drar ut batteriet?
Koppla ur + på sirenen så drar batteriet ingen ström och blir trevligare att byta batteriet.
 
D
Det fungerade inte, när batteriet från centralen kopplas bort går sirenen igång.
Jag PMar dig.
 
RilleRock
DMOL skrev:
Det fungerade inte, när batteriet från centralen kopplas bort går sirenen igång.
Jag PMar dig.
Menade koppla ur den + som sitter i sirenen.
 
D
Det går inte heller =)
 
RilleRock
DMOL skrev:
Det går inte heller =)
Svarar här med då det var monstret Inferno (y)

De rör man sig inte nära utan dubbla hörselkåpor.

Allså den fungerar som så att den drar så himla mycket ström så därför behöver den batteriet då det är batteriet som driver sirenen.
Skulle inte batteriet finnas utan drivas direkt från centralen skulle förmodligen hela centralen gå ner i sparläge pga strömåtgången från sirenen.
Den fasta strömmen från centralen underhållsladdar endast batteriet.

Anledningen till att den låter när batteriladdningen försvinner är samma sak som om den skulle bli nerriven från en vägg.
Den fortsätter låta sin tid oavsett.

Så låt strömmen vara på men för gudskull ha kåpor på dig!!
 
RilleRock
DMOL skrev:
Det går inte heller =)
Missförstod frågan från början då det vart en tråd här tidigare om någon som skulle bygga sitt eget larm med endast ett batteri. Trodde du du var han :)
 
D
Nix, var kanske dumt att kidnappa tråden =)
Nu blir det utökningen av monstren också...
Btw slå på din popup vid PM.
 
Tjena grabbar!

Bytte precis batteriet. Triangeln försvinner inte och så dök det upp nätfel i servicemenyn. Är detta normalt tills batteriet är fulladdat?
1441970433462-2054833175.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nej. Det betyder att du har klantat dig på något sätt med strömförsörjningen till larmet, dvs inkommande 16VAC. Om du har en säkring i trafon är det läge att kolla den (efter att du dubbelkollat alla anslutningar förstås).
 
Nu har trixat hela dagen fram och tillbaka och blir inte klok på nåt. När jag stoppar i det gamla batteriet så blir det "batterifel" och när jag stoppar i det nya så blir det "nätfel". Alla säkringar hela och laddningen till batteriet ger ca 13.8 i laddning.

Vad kan det vara för fel då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.