Den där ploppen är inte sab. skyddet till mappen, för det har jag redan fått dit.

Men hur menar ni att man ska koppla? Jag är ju ingen höjdare alls på fack språket. Förstår inte alls hur man gör en seriekoppling med två trådar?
 
en tråd in på com och en tråd på ett av motståndets ben och det andra benet in på z6.
 
Jag gör en fin ;) skiss till dig..
7f3201295631Pcf52.jpg

Vad är det för gummiplupp då? Har du möjlighet att ta en bild eller beskriva den bättre? Kan inte komma på exakt vad det är..?
 
Redigerat:
Här kommer en bild på ploppen.

Paralell koppling har jag gjort. Då kanske jag ska prova en i serie.

Tack för bra beskrivning så att även en lekman kan förstå :D
 
  • DSC_0021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, seriekoppling är det som gäller för den switchen. (och enkelbalanserad för en 24-timmarszon) Ploppen är ju en vanlig blindanders, dvs att sätta igen ett oanvänt hål med. Har aldrig sett/tänkt på att denna ligger med i leveransen? Lägg den i runda arkivet så länge..

edith: du har inte köpt larmet utomlands så pluppen följt med en svensk extern trafo eller något?
 
Redigerat:
Nä det är svensksålt, köpt genom storel.

Jag tycker inte heller den ser så avancerad ut. Men jag tänkte det är bäst att kolla då den låg i en seperat påse med ett serienr. på.

Ska testa att serie koppla imorgon.

Tack
 
Aha, men då är det ju "jag vill inte ha en låscylinder utan skruvar fast locket istället"-pluppen du har hittat. Dvs blindanders istället för låset.
 
Aha, tur att det inte finns några dumma frågor :cool:
 
Hej igen!

Nu har jag lite frågor igen angående larmet. Hur länge ljuder sirenen när larmet väl går i gång? Och i vilken sekvens ställer man tiden på det, har letat som tusan i instruktionen men blir inte klok på var man gör inställningen?

Sen har jag en annan knepig grej. På displayen blinkar den gröna bocken. Den blinkar inte särskilt snabbt men lyser grönt ganska länge och sen kommer ett blink. Men det går både att larma på och av. Men försöker jag larma på när bocken är släckt så går det inte. Vad kan det vara som gör så? Har gått igenom programmeringen många gånger, vad är det jag missat?

Sent from my SK17i using Byggahus
 
I sekvens 005 ställer du in alla tider, undersekvens 09 är sirentiden. (standardtiden är 4 minuter)

Lyser inte den gröna bocken så är en sektion som måste vara stängd påverkad. (För att du ska kunna larma på)
Tryck på pilarna i sidled när bocken inte lyser för att se vilken sektion som är påverkad.

//J
 
Tack! Ok nu är jag med. Sirentiden är nu justerad.

Kollade även det med att den gröna bocken släcks. Det gör den varje gång jag går förbi en deckare. Deckarna som jag satt upp lyser rött varje gång man är i rörelse och dom reagerar. Då gör detta tydligen att den gröna bocken släcks på displayen och man kan inte slå in koden. Är detta som det ska vara? Eller man kan justera i deckarna om dom ska blinka eller inte?
 
Lampan på deckaren har i sig inget med den gröna bocken på MAPen. Bocken visar om larmet är redo att larma på. Eller som casca sa, du har öppna sektioner, dvs du är framför en deckare, eller en magnet är öppen. IR som ser MAPen bör väl programmeras som passersektion, så gjorde iaf jag och bocken är grön när jag står i hallen för att slå på larmet.
 
Stör lite i tråden eftersom frågan varit uppe, om man ska ha två sirener, inne och ute, kopplar man dem parallellt på bell?
Och isf, hur göra med sirenkretsmotståndet på 1kohm?
 
Ok där är kanske felet, att jag inte programmerat det som en passersektion. Kommer inte riktigt ihåg men ska kolla det. Iofs inget stort problem eftersom jag ändå kan larma på, men lite störigt är det.
 
Jag upptäckte det då jag kom hem och skulle larma av och IRen gav larm innan jag hann knappa koden (bortalarmat, kör ofta med fjärr). Programmerade den då som passer och hann således larma av och bocken är grön och glad när jag ska gå.

Hur gick det med koppla det av sirener? Kör du fler än en?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.