Hej!

Jag har ett nytt larm som jag håller på att koppla in (PC1616). Det enda jag är lite osäker på är om jag fått det rätt i mina ir- detektorer (siemens ADM-Q12). Då jag tänkt köra detta med en dubbelbalanserad koppling. Undrar om någon kunnig kan se på bilden om jag fått det rätt med motstånden? Alla bilderna är från samma detektor bara lite olika vinklar. Vill gärna ha koll på det innan jag slår på strömmen :).

/ Andreas
 
  • DSC00175 (640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00172 (640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00173 (640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Ser rätt ut så vitt jag kan se :)
 
Tack!
 
Jag tror att jag fortsätter lite till på denna tråd med lite fler frågor. Jag har två stycken signaler som oxå skall kopplas in. Men jag undrar hur dom ska kopplas på larmet (pc1616). På signalerna finns BELL + och -, två st tamper och sen finns det en free. Bell + och - är jag med på, men jag har ju fyra trådar. Var ska tamper på signalerna kopplas i centralen? Sen står det i instruktionen att i den sista signalen skall det läggas ett motstånd. Har det någon betydelse i vilken signal man lägger motståndet. För hur får man den ena till att bli den sista?? Skickar med en bild på kopplingarna i den ena signalen.
 
  • IMG_1666.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sirénmotståndet sätter du mellan Bell+ och bell-, försvinner motståndet larmar det ett s.k. sirénkretsfel t.ex. om man klipper kabeln till sirénen.
Sitter den inomhus så bör det räcka, men på en utomhus bör du oxå koppla in "tamper" dvs microbrytaren som känner av om locket öppnas...
 
Ok, men om jag kopplar in tamper i utesirenen var kopplar jag då motsvarande i centralen?
 
Lägg den som en zon i larmet med någon av always typerna dvs. det larmar direkt även om larmet inte är aktivt.
Kan det vara 24H tamper zontypen heter tom?
 
Nä någon 24H tamper har jag inte i centralen. Isåfall måste det bli mellan z och com om jag fattat rätt.
 
J
Det mats_o menar med 24h tamper är att du programmerar sektionen som det, rent fysiskt så kopplar du mellan z och com precis som vilken vanlig sektion som helst.
 
zontyp 21 men kräver då att man går in i programeringsläge och nollställer.
Alternativet är zontyp 11 vilket larmar som inbrott
 
Och har man ont om lediga sektioner så lägger man tamper på utesirénen i serie med sirénmatningen så att tamper bryter sirénkretsen och på så vis även skapar ett sirénkretsfel...
 
Nu har jag hållt på några timmar varje helg. Kanske 3 -4 helger. Det är sannerligen inte lätt när man aldrig kopplat eller knappt ens sett ett larm innan. Det tog ganska lång tid innan jag lyckades lura ut programmeringen. Det återstår några små finjusteringar i vissa sekvenser bara. Tack för all hjälp som var guld värd.
 
Jaha där gick man bet! Då jag trodde att jag var klar så visar det sig att det var jag inte. Hur tusan kopplar man ihop dom två trådarna som sitter på låset i centralskåpet? Jag hade en zon över så där la jag dom, z6 och com med ett 5.6 motstånd emellan. Det visar sig att när skåpet är öppet så är allt frid och fröjd. Men när stänger skåpet så visar det i displayen att jag ska stänga zon 6. Det blir liksom tvärtom. Har jag kopplat fel eller programmerat fel?

sen har jag en svart gummiplopp som jag inte vet var jag ska sätta.

Nån som vet?
 
lägg det i serie så funkar det
 
Precis. Beroende på om du har en NO eller NC -kontakt så ansluter du resistorn antingen i serie eller parallellt med brytaren/switchen/kontakten/reläet.

Den "svarta gummiploppen" som du har över, funderar på om det kan vara den som skall sitta i MAP:ens kabinett för att indikera sabotage?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.