P
Att införskaffa en plåtkamin som stående på plåt utanför öppna spisen för max värme till huset, och med sin temporära skorsten upp i öppna spisens rökkanal tätad med mineralull är ett bra första steg.

Men om det blir långvariga nedkopplingar (Texas någon?) hur kan jag koppla in ett eget elverk så att värmepumpen startar? Då får jag högst verkningsgrad på bränslet jag eldar upp.

Enligt rapporten som regeringen fått häromåret så är Sverige redan idag nära gränsen för vad nätet klarar, industriinvesteringar i syd stoppas pga elbrist och en störning i Danmark orsakade nästan nedstängning i Sverige. Smäller en störra transformatorstation/ställverk så tar det månader och i värsta fall år innan regioner fått elen tillbaka. (Inget skämt).

Eller om det blir som utredaren på P1 i morse sa, marknaden får sköta så att det konsumeras el i rätt mängd när det är brist, dvs man betalar inte 1-2 kronor utan kanske 278:- per kwh. Eller 800:-

Sålunda undrar jag då det kommer att vara brist på elektriker om det skulle hända:
Skruvar jag bara ur huvudsäkringarna och kopplar in elverkets tre faser på befintligt trefasuttag på huset?

Jag frågar inte efter lagar och regelverk, utan funktion för att överleva ett krisscenario. Mobilmasterna har reservkraft för ca två timmar, så det blir svårt att ringa och fråga.
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
Om man är orolig för ovanstående scenario är det väl bättre att sätta upp ett reservkraftsintag, och skaffa elverket så att det är lätt den gången det behövs?
När det händer blir det garanterat brist på både arbetskraft och material.
Ja tror mer på att ha ett värmesystem som är oberoende av el, blir ju orimligt dyrt/krångligt att ha ett elverk stående och gå någon längre tid, och mackarna lär inte fungera.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Iden med en flyttbar plåtkamin kopplad till öppna spisen åter bra. fungerar också att koppla en kamins rökrör in i en olje-pelletspanna. Ett eget trefas elverk kopplat till husets nät blir väldigt dyrt. De mesta elapparater idag har någon form av elektronik för styrningen och då krävs ren sinusformad växelström.
Ett någorlunda billigt elaggregat kan driva ett el-element. en kokplatta eller vedkapens asynkronmotor.
Blir billigare och enklare för den som har möjlighet till vedpanna eller kombipanna.
Men du har rätt i att de politiska extremisterna med på sin höjd lite samhällsvetenskaplig utbildning spelar ett högt spel idag. Myndighetsaktivismen jobbar för högtryck med att sabotera återstart av Ringhals1.
 
  • Gilla
  • Haha
WilleR och 8 till
  • Laddar…
Elverk är väl bäst vid ”kortare” störningar?
Kanske upp till två veckor.....
Har själv för att klara viktiga funktioner som vatten och grundvärme.....
Har iofs även batteribackup med inverter......
Klarar c:a ett dygn på ett standard bilbatteri
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
P
Hm, kollade på reservkraftsintag, de kostar 6000:- eller mer, trefas elverk på några kw verkar starta på 20.000:-

Osäker på om de ger sinusvåg ut som nämndes, måste man upp i 40.000:- då eller ännu dyrare?

(Jag har bergvärmepump, så den går på trefas, en luft-luft går på enfas och skulle vara lättare att hålla igång...tror jag)
 
Redigerat:
P Peken skrev:
Osäker på om de ger sinusvåg ut som nämndes, måste man upp i 40.000:- då eller ännu dyrare?
Detta med sinusvåg skall inte överdrivas. Utgå ifrån att alla generatorer ger ifrån sig en hyfsad sinusvåg. Den kan vara något distorderad men det är inte det som är problemet för elektronik. Det som kan vara farligt är transienter. Exempelvis en liten last ansluten parallellt med en stor. När den stora kopplas från bildas en transient som med lite otur kan skada den lilla lasten. Tänk mobilladdare och vattenkokare. Vill man ha lite extra säkerhet för sina elektronikapparater så sätter man varistorer på utgången från generatorn. Eventuellt även ett linjefilter före den utrustning man tror är känslig. Det är mycket billigare än ett inverterelverk i den mån detta ens finns för de större storlekarna.

Angående lagar och regelverk är det ju inte nödvändigt att strunta i dessa om man är ute i god tid. Knappast annars heller. Reglerna finns av en orsak. Äv man väl förberedd om det kommer till ett längre strömavbrott så kan man klara sin försörjning bra utan att bryta mot några regler.

Sedan tror jag på att minimera elbehovet i händelse av ett strömavbrott. Att köra värmepumpar och liknande på en egen generator blir dyrt och ineffektivt.
 
  • Gilla
jenhul och 2 till
  • Laddar…
Utöver brytare så att du kan frånskilja elnätet så behöver du också ett eget jordtag. Om du frågar din elnätsägare så kan de förse dig med de krav de ställer på dig om du ska koppla på reservkraft.
 
P
Priser på el, 2021-02-01 så var kwh priset på el 202,76 öre på Nordpool !! (Elbörsen som sätter priset på rörligt, baserat på dyraste källan, inte majoriteten eller medelvärdet...)

Dvs över tjugo kronor, kl 08 och kl 17 igen. Detta utan någon katastrof eller störning.

Det år 2020 lärt oss är: Det kan alltid bli värre.
Så jag tror man skall fundera lite. Därav denna tråd.

Rörligt på timme, kombinerat med autogiro kan bli spännande. (Ja, jag tänker på killen i Texas där de drog ca 70.000 kr direkt på kontot, innan ens fakturan hunnit ut.) Skall en app varna så att jag kan be grannen stänga av värmepumpen och dra ut laddningen på bilen? Och starta elverket.

Siffersugna kan kika på:
https://www.vattenfall.se/foretag/elavtal/liten-forbrukning/timpris-pa-elborsen/
 
Redigerat:
P
A Avemo skrev:
Detta med sinusvåg skall inte överdrivas. Utgå ifrån att alla generatorer ger ifrån sig en hyfsad sinusvåg.
.
Har några restminnen av en cementblandare som nekade starta då den inte fick snygg sinusvåg, så lite orolig är jag. Och det är inte en känsligaste sortens utrustning.
 
202 öre är 2 kr.
 
  • Gilla
  • Haha
Nirre och 22 till
  • Laddar…
P Peken skrev:
Har några restminnen av en cementblandare som nekade starta då den inte fick snygg sinusvåg, så lite orolig är jag. Och det är inte en känsligaste sortens utrustning.
Det låter fel. Gissningsvis ville den ha högre startström, än vad aggregatet kunde leverera.
 
  • Gilla
Nirre och 3 till
  • Laddar…
P
Glömde säga att ”rullande avstängning” är när eldistributören, med avsikten att skydda nätet mot haveri, fullt medvetet stänger ned valda delar av elnätet och sedan låter avstängningen flytta till annat område eller region.
 
P
H hempularen skrev:
Det låter fel. Gissningsvis ville den ha högre startström, än vad aggregatet kunde leverera.
Tror det hade med triangelvåg och synkron/asynkron motor att göra, vi bytte till annan blandare med annorlunda typ av motor, då funkade det. Andra kan dock säkert teorin bakom detta bättre än jag.
 
  • Gilla
Kzon666
  • Laddar…
P Peken skrev:
Rörligt på timme, kombinerat med autogiro kan bli spännande. (Ja, jag tänker på killen i Texas där de drog ca 70.000 kr direkt på kontot, innan ens fakturan hunnit ut.) Skall en app varna så att jag kan be grannen stänga av värmepumpen och dra ut laddningen på bilen? Och starta elverket.
Det har ju skrivits en del om hur extrem marknaden är i Texas. Så extrem är inte marknaden här och blir förhoppningsvis inte heller. Dyrare vid stort behov ja. Hundra gånger dyrare utan förvarning nej.

Om du oroar dig mycket för situationen måste väl det rationella vara att se till att minimera din elförbrukning även i vardagen. Då minskar du både din exponering om det värsta inträffar och du minskar risken att det blir brist.

P Peken skrev:
Har några restminnen av en cementblandare som nekade starta då den inte fick snygg sinusvåg, så lite orolig är jag. Och det är inte en känsligaste sortens utrustning.
Hur kom du fram till att det var just vågformen som gjorde att blandaren inte startade? Motorer kräver oftast en mycket högre ström i starten än vad de kräver för sin kontinuerliga drift. Orkar inte generatorn ge denna startström så står motorn bara och brummar utan att röra sig. Detta även om det skulle vara fin sinusform.
 
  • Gilla
Nirre och 3 till
  • Laddar…
P
A Avemo skrev:
Det har ju skrivits en del om hur extrem marknaden är i Texas. Så extrem är inte marknaden här och blir förhoppningsvis inte heller. Dyrare vid stort behov ja. Hundra gånger dyrare utan förvarning nej.

Om du oroar dig mycket för situationen måste väl det rationella vara att se till att minimera din elförbrukning även i vardagen. Då minskar du både din exponering om det värsta inträffar och du minskar risken att det blir brist.
Skall tipsa Texas mannen att minimera sin förbrukning i kylan så han slipper oroa sig, ett gott skratt värmer säkert. ;-)

(Under tiden skall jag klappa på den nya elmätaren från nätleverantören som kan mäta el per timme, och stängas av på distans om jag inte betalar räkningen ( obs, inget skämt), hoppas att den inte blir hackad av elaka människor eller främmande makt...)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.