tommib skrev:
Heh.... egentligen brukar det avse att vända på en kabel med samma kontakt i bägge ändar (t.ex. cat5 patchkabel) men jag tyckte det passade bra här :p

Norsk ritning har jag hört talas om och brukar många gånger jobba utifrån sådana men norsk felsökning var nytt.

Protte:rolleyes:
 
tommib skrev:
Att det fungerar nu känns som ett lite obehagligt tecken på att något är galet med elanläggningen eller att vi inte har fått hela bilden. Vad menar du med vägguttag du bytte ifrån? Du bytte ju en lampknapp mot dimmer och beskrev exakt hur den var kopplad?
Menade såklart lampknappen.
 
prototypen skrev:
Att du bytte gjorde ingen skillnad, nu hade du nog misslyckats att få fast den ena vita på första försöket, men det gick tydligen bättre andra gången.

Dra i trådarna så du vet att de verkligen sitter och låt vita och blå sitta där de sitter.

Protte
Så det spelar ingen roll om de vita är kopplade på sinus eller om de är kopplade på pilarna? De var kopplade ordentligt första gången när jag kopplade de på pilarna. När jag sedan kopplade den blå kabeln till en av pilarna och båda vita kablarna till sinus så fungerar både lampknappen och vägguttaget.
 
~ brukar indikera vart fasen skall in och pilen utgående som skall till lampan?
 
tommib
De vita skulle ligga under samma pil, annars fungerar det inte. Pilarna är två för att dimmern stödjer trappkoppling.
Robert-san: Nej, det är fel. Vågen brukar indikera den dimmade utgången och gör också så i detta fall (Se manualen som gronko bifogade)
 
tommib skrev:
De vita skulle ligga under samma pil, annars fungerar det inte. Pilarna är två för att dimmern stödjer trappkoppling.
Robert-san: Nej, det är fel. Vågen brukar indikera den dimmade utgången och gör också så i detta fall (Se manualen som gronko bifogade)
Jag kopplade de 2 vita till samma pil och den blåa kabeln till sinus, då fungerade endast lampan men inte vägguttaget under.
När jag sedan provade koppla de båda vita till sinus och den blåa till en av pilarna så fungerar både lampknappen och vägguttaget men det är fortfarande fel kopplat säger ni.

Hur ska jag koppla för att det ska bli rätt då? Kopplar jag som jag gjorde första gången så fungerar endast lampan.
 
Robert-san01 skrev:
~ brukar indikera vart fasen skall in och pilen utgående som skall till lampan?
Tilde (~) med pil (som i TS fall) markerar att utgången är variabel. Om pilen pekar in mot mitten så är det ingång, om pilen pekar ut mot kanten (anslutningen) så är det utgång.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är bild 1 som TS ska följa (bägge vita på den ena pil-in. Om TS följer bild 2 så kommer aldrig uttaget fungera eftersom bägge pil-in är växlande kontakt.
 
När man trappkopplar så kommer ibland fasen i på vågen.
Ibland är det vågen som blir tändtråd.
I båda fallen så fungerar det.
Det finns inget "ström in" på en dimmer likväl som det kvittar var man ansluter fas på en enkel strömbrytare.

Protte
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
Inte på just denna dimmer nej men nu var det beskrivet med fas in på ena pilen i manualen....
 
gronko skrev:
Jag kopplade de 2 vita till samma pil och den blåa kabeln till sinus, då fungerade endast lampan men inte vägguttaget under.
När jag sedan provade koppla de båda vita till sinus och den blåa till en av pilarna så fungerar både lampknappen och vägguttaget men det är fortfarande fel kopplat säger ni.

Hur ska jag koppla för att det ska bli rätt då? Kopplar jag som jag gjorde första gången så fungerar endast lampan.
För att uttaget ska fungera så räcker det att bägge vita trådarna är ihopkopplade, det kvittar om bägge är kopplade på ~, pil-in (1), pil-in (2) eller på X. Den blåa tråden behöver inte vara inkopplad för att uttaget ska fungera.

Det brukar ofta vara knivigt (svårt) att få in två st 1,5 kvmm-trådar i samma förskruvning på bla dimmer.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
tommib
Precis. TS verkar också haft problem med att få bra kontakt. Därav min och andras rekommendationer om wago och en kort bit FK
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.