Det går inte en svart kabel tvärs igenom dosan på botten. Alltså svart , vit, blå uppåt och svart , vit nedåt.

En fullt möjlig kombination i en 1960 talsinstallation är vit = fas , svart= nolla, blå=bruten fas(tändtråd)
 
Tobbe_3 skrev:
Det går inte en svart kabel tvärs igenom dosan på botten. Alltså svart , vit, blå uppåt och svart , vit nedåt.

En fullt möjlig kombination i en 1960 talsinstallation är vit = fas , svart= nolla, blå=bruten fas(tändtråd)
Nej, ingen svart kabel. Endast två vita och en blå, ena vita kabeln går uppåt och den andra neråt till vägguttaget antar jag.
 
Låter som vit uppifrån är inkommande fas och vit ner är fas till uttaget. Blå är tändtåd till lampan.
 
Robert-san01 skrev:
Låter som vit uppifrån är inkommande fas och vit ner är fas till uttaget. Blå är tändtåd till lampan.
Men då fattas det en tråd. Det måste vara en nolla till uttaget också.

Det går inte att hålla på så här och koppla på chans. Man måste veta vart trådarna går och vilken funktion de har.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Går det bara en tråd ner går garanterat nollan bredvid på något sätt. Jag får intrycket av att det är någon hempulare som nu gjort så TS är förvirrad. Tag en multimeter och mät upp är mitt råd.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ett tips: rita gärna upp kopplingen på ett papper, för då blir det lättare att förstå funktionen.
 
Får inte ihop detta i första inlägget: "Här är den gamla lampknappen, de två vita kablarna var kopplade till "P" och den blåa kabeln till vänstra hörnet på bilden."
Vart var den blå kabeln kopplad?
Kan ju vara så att matningen till strömbrytaren kommer nerifrån vägguttaget, fast då borde det inte ha påverkats av bytet.
Var vägguttaget också styrt av den gamla strömbrytaren?
 
Om nu en av de vita trådarna är fas till uttag under brytaren så SKA det gå en svart tråd för nolla igenom samma dosa.
Den koppling som TS gjort kan ej påverka uttaget om det är gjort som det står i tråden.
Uttaget fungerade förmodligen inte när ts började koppla.

Det enklaste är väl att ta bort uttaget och skicka en bild på hur det set ut bakom.
Om det sitter vid golv under brytaren så skall du kunna dra i trådarna och se vilka som rör sig i dosan för knappen.
 
EyEr0n skrev:
Om nu en av de vita trådarna är fas till uttag under brytaren så SKA det gå en svart tråd för nolla igenom samma dosa.
Den koppling som TS gjort kan ej påverka uttaget om det är gjort som det står i tråden.
Uttaget fungerade förmodligen inte när ts började koppla.

Det enklaste är väl att ta bort uttaget och skicka en bild på hur det set ut bakom.
Om det sitter vid golv under brytaren så skall du kunna dra i trådarna och se vilka som rör sig i dosan för knappen.
Hej,

Det går en vit och en svart kabel till vägguttaget, båda går uppåt, den svarta går dock inte igenom lampknappen.

Jo uttaget fungerar om jag kopplar in den gamla lampknappen.
 
Redigerat:
Patrick E skrev:
Får inte ihop detta i första inlägget: "Här är den gamla lampknappen, de två vita kablarna var kopplade till "P" och den blåa kabeln till vänstra hörnet på bilden."
Vart var den blå kabeln kopplad?
Kan ju vara så att matningen till strömbrytaren kommer nerifrån vägguttaget, fast då borde det inte ha påverkats av bytet.
Var vägguttaget också styrt av den gamla strömbrytaren?
Den blå kabeln var kopplad till pilen i vänstra hörnet som du ser på denna bild:

 
Ah, just det. Får skylla på tidig morgon :surprised:
 
Dina två vita ska kopplas in på samma skruv markerad med pil på din dimmer. Troligen är vit fas i din installation. Du kan inte koppla dem på varsin skruv som är markerad med pil.
Det bästa är att koppla ihop de bägge vita med en Wago och från densamma koppla ytterligare en vit som du ansluter i dimmern. Då slipper du få det så trångt i anslutningen på dimmern.
 
Men något är ju skumt i den här installationen. Vart tar svart från vägguttaget vägen? Går den i samma rör som vit, eller har du två rör vid vägguttaget? Sitter det några andra dosor på samma vägg?

Jag tror du behöver börja mäta lite för att veta vad du egentligen har i ditt uttag.
 
Patrick E skrev:
Dina två vita ska kopplas in på samma skruv markerad med pil på din dimmer. Troligen är vit fas i din installation. Du kan inte koppla dem på varsin skruv som är markerad med pil.
Det bästa är att koppla ihop de bägge vita med en Wago och från densamma koppla ytterligare en vit som du ansluter i dimmern. Då slipper du få det så trångt i anslutningen på dimmern.
Jag kopplade de två vita till samma skruv och den blåa till sinus :)
 
PatrikJo skrev:
Men något är ju skumt i den här installationen. Vart tar svart från vägguttaget vägen? Går den i samma rör som vit, eller har du två rör vid vägguttaget? Sitter det några andra dosor på samma vägg?

Jag tror du behöver börja mäta lite för att veta vad du egentligen har i ditt uttag.
Den svarta kabeln går uppåt tillsammans med det verkar endast som att den vita kabeln går via lampknappen också. Det sitter endast inga andra dosor på samma vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.