Har inte fått upp element symbolen men de kanske beror på att den inte ska göra varmvatten. Men fläkten försvann å de kom vatten ur röret i mitten på pumpen tidigare
 
M
Jag vette tusan alltså, alla värden ser ju riktiga ut :(
 
M
J Joohans skrev:
Har inte fått upp element symbolen men de kanske beror på att den inte ska göra varmvatten. Men fläkten försvann å de kom vatten ur röret i mitten på pumpen tidigare
Om den gör vatten åt värmesystemet så ska det vara ett litet element jämte fläkten.
 
Hm va konstigt den värmer vattnet men stannar inte å tänder inte elementet kanske e idé å ringa ivt center å kolla om dom vet nått
 
M
Ja det låter nog som en idé, ha alla T-värden nedskrivna när du ringer dem.

Eftersom den går konstant så kan du skriva ner dem redan nu. Annars ska kompressorn ha gått minst 10min innan man skriver av dem.
 
Ok de ska ja göra återkommer när ja pratat med dom å se om dom har nån ide
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Ringde till två olika ivt återförsäljare den första va inte intresserad av å komma ut gammal pump bättre å köpa ny tyckte dom. Den andra hade ingen aning om vad de kunde va han rekommendera å koppla in den mot returen från element samt växelventil till den dubbelmantlade beredaren så den kan arbeta som den ska
 
M
Förstår inte riktigt dessa värmepumpsfirmor som hela tiden hävdar att saker är för gamla för att felsöka.
Visst - man kanske inte ska lägga 45000:- på en pump som snart ska dö; men att lägga en timmes felsökning eller två är något helt annat.
Men det ger väl inte lika mycket pengar för dem.

Och om man jobbar med värmepumpar, så bör man som ”proffs” i de flesta fall hitta felet inom två timmar tycker jag. Det är inte raketforskning.

Vad har du för mjukvaruversion på den förresten? _Har för mig_ att 3.41 är senaste som släpptes typ.

Kom på att jag också hade ett tokigt problem med min pump en gång, den kunde av någon anledning inte köra utedelen utan att utlösa något fel. _tror_ det var reläkortet som var kass.

Fick därför köra den enbart på tillskott under den tiden..
IVT-teknikern tog då med sig ett trasigt kort, där kortet inte lyckades stoppa tillverkningen av varmvatten.
Den värmde det så hårt att det började bubbla i tanken till och med.

Så med det sagt - så skulle det ju kunna vara något fel på reläkortet eller displaykortet.

Du kan ju försöka höra med jsenergi.com, dem är mycket behjälpliga med gamla pumpar.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Testa att handköra de olika delarna (fläkt och kompressor ffa) via serviceläget i Regon.
 
M Marcussjogren skrev:
Förstår inte riktigt dessa värmepumpsfirmor som hela tiden hävdar att saker är för gamla för att felsöka.
Visst - man kanske inte ska lägga 45000:- på en pump som snart ska dö; men att lägga en timmes felsökning eller två är något helt annat.
Men det ger väl inte lika mycket pengar för dem.

Och om man jobbar med värmepumpar, så bör man som ”proffs” i de flesta fall hitta felet inom två timmar tycker jag. Det är inte raketforskning.

Vad har du för mjukvaruversion på den förresten? _Har för mig_ att 3.41 är senaste som släpptes typ.

Kom på att jag också hade ett tokigt problem med min pump en gång, den kunde av någon anledning inte köra utedelen utan att utlösa något fel. _tror_ det var reläkortet som var kass.

Fick därför köra den enbart på tillskott under den tiden..
IVT-teknikern tog då med sig ett trasigt kort, där kortet inte lyckades stoppa tillverkningen av varmvatten.
Den värmde det så hårt att det började bubbla i tanken till och med.

Så med det sagt - så skulle det ju kunna vara något fel på reläkortet eller displaykortet.

Du kan ju försöka höra med jsenergi.com, dem är mycket behjälpliga med gamla pumpar.
min version är 2.4 pratade med js idag dom tyckte de låter som display kortet skulle va sönder funderar på om man ska ta hem ett lite sura pengar för å testa bara
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
J Joohans skrev:
min version är 2.4 pratade med js idag dom tyckte de låter som display kortet skulle va sönder funderar på om man ska ta hem ett lite sura pengar för å testa bara
Ja det är nog displaykortet som har koll på temperaturerna. Version 2.4 är dessutom redigt gammal, undra om det går att uppdatera utan att byta kortet?
 
Nej, det går inte att uppdatera. I princip... Har man rätt prylar så går det att flaska om, men det är ingen tjänst som ivt tillhandahåller.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Funder på om man ska ska beställa ett kort e ju inte kul om de inte hjälper
 
M
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.