Ja gjorde så att ja stängde av den igår å lät vatten kunna cirkulera å körde pelletsbrännaren inatt eftersom jag inte visste hur allt funkar. Ja har gjort en fabriksåterställning å nu är den igång å den värmer men när den stannar vet ja inte än riktigt inte förståt menyerna hur man ställer in den. Shunt kopplad till pannan verkar som den inte riktigt orkar 2 minus ute å pumpen går konstant de gick in 48 grader till pannan nu å framlednings givare placerad stigar rör till element å visar 32 grader hur högt ska pumpen gå innan den stannar
 
M
Givaren för framledningstemp borde sitta på röret som går ut från pumpen mot radiatorkretsen, dvs ack-tanken, annars kan det nog bli tokigt. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Om du går in i inställningar->värme->värmekurva, så kan du ställa in vilken temp den ska tillverka vid given temp ute.
 
Ok du menar tex -5 Så ska ställa önskad framledningstemp?
 
M
Ja exakt - man ställer det för var 5:e grad från +25 till -30 eller nåt sånt.

Finns även någon manual för hue man bör koppla ihop den med t ex vedpanna eller pelletskamin.
 
Okok ja de finns en skiss i instruktionsbok hur man ska koppla å den ska in på returen från element igentligen just nu är den inkopplad retur i botten å framledning från pump till toppen på pannan ska koppla om detta sen så den är kopplad på returen från element samt växelventil till den dubbelmantlade beredaren
 
Tog kort på de lilla huset i displayen. Framlednings givare flyttad så den mäter temp i pannan hur länge går pumpen ? Display visar temperaturer i ett hus med värmesystem, 20.0/27.8 grader celsius, och klockslag 10:55:55.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Den går tills den uppnått rätt temperatur. Du har ingen varmvattenberedare i kopplad (ingen tempsensor för den iaf) så då borde den kunna gå hur länge som helst.

Däremot ser det ut som att du inte har anpassat värmekurvan efter vad du vill att den ska göra om den vill ha ut 50C vid -2C.

Vilken temp den ska arbeta mot beror ju lite på vad du behöver för framledning till värmesystemet.
Men jag har svårt och tro att den här pumpen presterar jättebra COP vid 50C.
 
Hur ändrar man så den tex stannar vid 45 ca ?
 
M
Du har en värmekurva under inställningar->värme där du ställer in vilken framledningstemp det skall vara vid given yttertemperatur. En graf är det.
 
Jo den har ja hittat men inte fattat hur de funkar men va har ja inställt på enligt bil sen ja skicka tackar för hjälpen snart får man kläm på hur de funkar
 
M
Om du står vid grafen och snurrar på ratten, så hoppar den längs utetemperaturen (x-axeln), trycker du in ratten så kan du ställa vilken temp det skall vara vid denna punkt. Tror det visas uppe i vänstra hörnet.

När du är klar snurrar du på ratten tills ”bakåt-pilen” är markerad uppe i vänstra hörnet.

Tycker att menysystemet är riktigt kass i denna pump, men den har istället fungerat rätt bra för mig i övrigt :)
 
Ok hitta de vrider man så ökar den me 5 grader tex 0-5 minus trycker man där å vrider fram önskad framledningstemp tex 32 har ja förståt rätt då? Väldigt invecklad meny tycker ja
 
M
J Joohans skrev:
Ok hitta de vrider man så ökar den me 5 grader tex 0-5 minus trycker man där å vrider fram önskad framledningstemp tex 32 har ja förståt rätt då? Väldigt invecklad meny tycker ja
Japp - exakt så :)
 
Den bilden ja skicka va e de som är ställt där e inte dom 2 sista siffrorna framledningstemp
 
Hur styr man när pumpen ska stängas av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.