Ja har köpt en begagnad luft vatten värmepump med styr skåp och ska kopplas mot pelletspanna.det är en ivt optima eftersom den är begagnad å flyttad så va tanken att koppla in den så man kan prova den först man vet ju alldrig om den fungerar efter flytt så ja funderar så här anntingen så tömma systemet å koppla in den flytande direkt som den ska va om allt funkar eller att först testa den å koppla den mot pannan då är en fråga klarar cirkulationspumpen att dra returen från längst ner på pannan upp i taket för sen ner ca halv meter å ut till pump
 
Ja. Eftersom det är ett slutet system har inte höjdskillnaden någon betydelse. Det intressanta är totala tryckfallet i systemet, men det har jag svårt att tro skulle vara särskilt stor om det inte är väldigt klena och långa rör.
 
Det är 28 rör ca 170cm uppåt sen ca 2m i taket sen ner ca halv meter å ut ca 60cm till pump
 
Inga problem.
 
Tackar för svar då ska pumpen troligtvis provas idag. Funderar lite sen om allt funkar som den ska. Ja fick med växelventil å dubbelmantlad beredare om man ska koppla in den sen å kör flytande inkoppling rakt mot element krets. Jag har värmeväxlare i pannan idag som värmer tapp varmvatten
 
Försökte prova pumpen i helgen men tydligen värkar den vara tät fick inte ut nått vatten nu står den inne i varmgarage nån som har tips på hur man kan få rent den. Det är en ivt optima från 05. Mit system har ja spolat igenom innan ja har även kollat filtret på returen från pannan å de va rent
 
Inte någon ventil som är stängd? Kan ju vara nån kulventil eller unionsventil utan handtag som inte syns.
Annars är flexslangarna ivt använde för i tiden kända för att flagna invändigt och korka igen, så sitter det nån sån så kan det vara ett bra ställe att börja felsökningen på.
 
Ok ja får plocka av front å ena sidan om de går å kolla lite det är koppar rör in i maskinen
 
M
J Joohans skrev:
Ok ja får plocka av front å ena sidan om de går å kolla lite det är koppar rör in i maskinen
Flex-slangarna finns bara bak på innerdelen om man inte satt dit några själv.
 
Det kanske var vatten kvar i den som hade frusit?
 
Det är i ute delen som problemet ligger tanken va att den kunde ha frusit men nu står den i varmgarage å den e fortfarande tät
 
Nu har ja fått rent pumpen å den är inkopplad å startar men förstår inte menyerna riktigt nån här som kan ivt optima från 05?
 
M
Jag har en sån, så jag kan menyerna rätt bra.

Vad vill du åstadkomma?

Koden för att komma in i serviceläge är dagens datum, t ex 0209 för idag.
 
De vet ja men ja har ju kopplat den till pelletspanna. I menyn där man kan se värmen så visade den stopp vid 38 grader ja hadde 43 grader ut från pumpen å 38 in men den va igång fortfarande symbolen för fläkt å kompressor va tända
 
M
Denna pumpen styrs av framledningstemperaturen. I och med att det är en on/off-pump så använder den sig av ett börvärde och ett ärvärde.
Ärvärdet är nuvarande temp ut mot värmekretsen och börvärdet är den genomsnittliga framledningstemperaturen som pumpen skall skicka ut.

Så att framledningstempen är över det som visas på den lilla husbilden är inte konstigt. Är man däremot inne i servicemenyn och tittar på alla T-värden (T1,T3 osv) så ska den ju stoppa om det står ”värme stoptemperatur”, minns inte om detta står här. Däremot vet jag att den gör det för varmvatten. Förutom fläkt och kompressor, var det även en vattenkran eller en radiator tänd på samma rad?

Annars gjorde den en avfrostning. Då kommer kompressorn och fläkten gå, men det cirkulerar bara in och ut ur utedelen. Temperaturen mellan pump och panna kan då gå ganska högt, sen kör den utedelen luften ”bakvänt” så att den blåser ut varm luft via fläkten istället för kall.

Har du gjort några fler iakttagelser nu i och med att det gått ett tag sedan sista inlägget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.