That which is seen and that which is not seen av Bastiat. (Nej, det är inte bra för Sverige att någon stjäl kyrkorna).
 
M
F fribygg skrev:
Tror du på fullt alvar att det kommer något possitivt av att någon snor din bil?
Inser du inte att du kommer att drabbas av extrabesvär och kostnader, kanske till och med kommer att förlora arbetsinkomst då du måste skaffa dig ett nytt fordon.

Du behöver sannolikt läsa teorin om det krossade fönstret och jag vill minnas att det var en fransman på mitten av artonhundratalet som skrev den. Du har ju fått den engelska benämningen härovan så du borde kunna Googla och höja din allmänbildning något.
Lägg känslorna åt sidan och tänk inkomst till staten. Självklart blir det en bajsmacka för mig om nån snor min bil, även för mitt försäkringsbolag. Poängen är vinsten för staten, har försökt förklara 3 gånger men jag ger upp.
 
P
M Markarbetaren skrev:
Jasså inte??

"Med kontant betalning avses att betalningen sker samtidigt som varan eller tjänsten levereras. I utvidgad betydelse innebär det att betalningen inte behöver ske just med sedlar och mynt, utan kan också handla om en betalning med check eller en penningöverföring från köparens till säljarens bankkonto som görs samtidigt med leveransen."

Kontanter – Wikipedia
Aha. Ja, det var en ny tolkning av "kontant" för mig. Hur ska vi nu skilja på betalning med papperspengar och betalning med överföring till bankkonto?
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
P
H Håkan V skrev:
Jag tror tvärt om, det finns fler personer med mindre respekt för andras egendom i samhället nu, därför har det blivit fler tjuvar. Våra "öppna gränser" har inte förbättrat situationen. ;)
Hm. Vilket kom först? Hönan eller ägget?
Favorit i repris:
correlation.png

Men NCT undrade ju i inlägg #98 vad som har orsakat den minskade respekten för andras egendom.
 
Redigerat:
Staffans2000
M Markarbetaren skrev:
Du förstår fortfarande inte ekonomi, och jag vet tyvärr inte hur jag ska uttrycka mig för att Du ska förstå.
Så ett stort oljeutsläpp, skulle ha samma positiva effekt, menar du?

Staffans
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så ett stort oljeutsläpp, skulle ha samma positiva effekt, menar du?
Kanske, men Markarbetaren beskriver ju enbart de ekonomiska effekterna på staten, inte på samhället i stort.
Jag lutar nog ändå att staten förlorar på den typen av brottslighet på lång sikt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H
P pmd skrev:
Aha. Ja, det var en ny tolkning av "kontant" för mig. Hur ska vi nu skilja på betalning med papperspengar och betalning med överföring till bankkonto?
Föreslår att vi använder "Betala med kontanter" istället för "Kontant betalning", allt går ju att missförstå om man bara vill tillräckligt gärna ;)
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Kanske, men Markarbetaren beskriver ju enbart de ekonomiska effekterna på staten, inte på samhället i stort.
Jag lutar nog ändå att staten förlorar på den typen av brottslighet på lång sikt.
Självklart gör den det, eftersom de utförda tjänsterna i långa loppet dränerar staten genom att medborgarna ruineras. Inte så svårt att förstå, för de flesta.

Staffans
 
  • Gilla
Lajmen och 1 till
  • Laddar…
H
M Markarbetaren skrev:
Men det är bra för Sverige! Sätter folk i arbete. När stöldgodset ska ersättas är det privata entreprenörer och försäkringsbolag som står för fiolerna och Löfven håvar in pengar på moms, arbetsgivaravgifter osv.

Så även om skrotet går på "export" gömt i en lastbil så är det win-win för svenska staten.
Jag förstår din konspirationsteori, men hoppas att den inte har någon relevans :D
 
M
H Håkan V skrev:
Föreslår att vi använder "Betala med kontanter" istället för "Kontant betalning", allt går ju att missförstå om man bara vill tillräckligt gärna ;)
Begrepp förändras över tid. För inte så väldigt många år sedan så hette det kort och gott ”kort eller kontant” när man skulle betala för sig i butik. Ska man tex. köpa en bil idag och säljaren frågar om man vill betala kontant så är nog dom flesta införstådda med att det är motsatsen till avbetalning som avses, och inte 100-lappar i en ica-kasse:surprised:
 
M
Om ”export” i form av stöldgods i det långa loppet är bra eller dåligt för den statliga kassan ska jag låta vara osagt. Men om privatpersoners sparande minskas som en följd av högre försäkringspremier, självrisker osv. Och detsamma för ett företags vinster, så bidrar ju dessa pengar indirekt till konsumtion.

Som sagt, läste om hur en bilstereostöld på 90-talet försatte en mängd olika yrkesgrupper i arbete och genom detta genererade skatter och momsintäkter till staten där privata företag och människor fick stå för hela kostnaden.

Men vi kanske ska lägga ned detta sidospår då dom flesta verkar tänka individnivå och inte hur kostnadsfördelningen ser ut.
 
M Markarbetaren skrev:
Om ”export” i form av stöldgods i det långa loppet är bra eller dåligt för den statliga kassan ska jag låta vara osagt. Men om privatpersoners sparande minskas som en följd av högre försäkringspremier, självrisker osv. Och detsamma för ett företags vinster, så bidrar ju dessa pengar indirekt till konsumtion.

Som sagt, läste om hur en bilstereostöld på 90-talet försatte en mängd olika yrkesgrupper i arbete och genom detta genererade skatter och momsintäkter till staten där privata företag och människor fick stå för hela kostnaden.

Men vi kanske ska lägga ned detta sidospår då dom flesta verkar tänka individnivå och inte hur kostnadsfördelningen ser ut.
Du har kanske inte tagit dig tid att läsa "the broken window fallacy" ännu?
 
M
F fribygg skrev:
Du har kanske inte tagit dig tid att läsa "the broken window fallacy" ännu?
Skummade lite på engelska men fick uppfattningen om att det handlade om ekonomiska för/nack-delar med att gå i krig med andra länder med kostnader inräknat att bygga upp det egna landets förluster efter avslut.

Men vi lägger ned mitt resonemang, alla svar jag fått hittils är att det är fel, ingen kan komma med motbevisande fakta eller svara på vad som är fel i mina påstååenden. Typ ”nej det är fel för att all egendom man blir bestulen på är avdragsgill i kommande deklaration/bokslut”, men men, jag fortsätter och kolla på när min gräsmatta växer tills nån kan komma med nått konstruktivt
 
M Markarbetaren skrev:
Skummade lite på engelska men fick uppfattningen om att det handlade om ekonomiska för/nack-delar med att gå i krig med andra länder med kostnader inräknat att bygga upp det egna landets förluster efter avslut.

Men vi lägger ned mitt resonemang, alla svar jag fått hittils är att det är fel, ingen kan komma med motbevisande fakta eller svara på vad som är fel i mina påstååenden. Typ ”nej det är fel för att all egendom man blir bestulen på är avdragsgill i kommande deklaration/bokslut”, men men, jag fortsätter och kolla på när min gräsmatta växer tills nån kan komma med nått konstruktivt
Jag klarar inte sådana texter på originalspråket så jag läste på svenska för kanske trettio år sen, det är förmodligen lätttillgängligare i dag med Googles hjälp att hitta en översättning man förstår.
 
Staffans2000
M Markarbetaren skrev:
Ska man tex. köpa en bil idag och säljaren frågar om man vill betala kontant så är nog dom flesta införstådda med att det är motsatsen till avbetalning som avses, och inte 100-lappar i en ica-kasse:surprised:
Nej. Verkligen inte!

Staffans
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
M
M Markarbetaren skrev:
Skummade lite på engelska men fick uppfattningen om att det handlade om ekonomiska för/nack-delar med att gå i krig med andra länder med kostnader inräknat att bygga upp det egna landets förluster efter avslut.

Men vi lägger ned mitt resonemang, alla svar jag fått hittils är att det är fel, ingen kan komma med motbevisande fakta eller svara på vad som är fel i mina påstååenden. Typ ”nej det är fel för att all egendom man blir bestulen på är avdragsgill i kommande deklaration/bokslut”, men men, jag fortsätter och kolla på när min gräsmatta växer tills nån kan komma med nått konstruktivt

Mises-Institutet har som vanligt en passande artikel:

https://www.mises.se/2011/05/09/det-man-ser-och-det-man-inte-ser-den-krossade-fonsterrutan/

Mer läsning om Bastiat:
https://www.mises.se/tag/bastiat/
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.