P
B Bänkt Osten skrev:
"Jag skiter i om det inte är sant, det är för jävligt ändå"
Det är ändå tveksamt om det skulle gå att göra som i Norge. Det borde väl räknas som att gillra en fälla?
 
M
A andersmc skrev:
Ibland tänker jag att kunskap om "Broken Window Dallacy" skulle införas som ett särskilt moment i Läroplan för Grundskolan.
[länk]
Vi hade rättstavning när jag gick i grundskolan, verkar inte finnas kvar idag.
 
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Markarbetarens resonemang är formellt rätt. Varje skada som behöver repareras ökar BNP. Men om det är samhällsnyttigt är ju en helt annan fråga.
Om man leker med tanken att ju oftare pengar omsätts, ju mer skatt betalas väl? Om ett företag gör vinst, betalar vinstskatt, sedan är vinsten skattad och klar. Om företaget istället blir utsatt för en stöld så betalas förvisso ingen skatt på vinsten som måste användas, men när en stulen vara ska köpas in istället så är det löner som skattas i flera led vid hantering, tillverkning, frakt osv. För var och en av dessa poster så ska staten ha sin andel. Så frågan är hur den toatala skatteeffekten blir av en stöld kontra en företagsvinst. Skippa allt jidder om samhällsnytta och bajsmackor, jag avser ENBART hur skatteeffekten blir.
 
M Markarbetaren skrev:
Vi hade rättstavning när jag gick i grundskolan, verkar inte finnas kvar idag.
Jag tror att jag stavade rätt häromdagen då jag tipsade dig om the broken window fallacy, men du har tydligen fullt upp med att klaga på stavfel så du har väl inte läst än?
 
M
F fribygg skrev:
Jag tror att jag stavade rätt häromdagen då jag tipsade dig om the broken window fallacy, men du har tydligen fullt upp med att klaga på stavfel så du har väl inte läst än?
Jag har läst lite men kan inte se liknelsen med att gå i krig med andra länder mot att det sker stölder i Sverige.
 
Läst på svenska?
 
M Markarbetaren skrev:
Om man leker med tanken att ju oftare pengar omsätts, ju mer skatt betalas väl?
Men du var borta den dagen ni skulle lära er grammatik?

(ser du hur lite den här typen av inlägg tillför förresten?)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vi hade rättstavning när jag gick i grundskolan, verkar inte finnas kvar idag.
Jag tryckte på tangenten bredvid helt medvetet, bara för att öka BNP. Nu fick du anledning att svara, ett helt meningslöst svar som du inte skulle gjort om jag placerat alla bokstäverna rätt, så du använde lite mer tid, lite mer energi och nyttjade internets infrastruktur lite mer. Så om vi alla hjälps åt genom att göra småfel och sedan klaga på dem så ska vi nog få fart på ekonomin.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är ändå tveksamt om det skulle gå att göra som i Norge. Det borde väl räknas som att gillra en fälla?
Källare
P pmd skrev:
Det är ändå tveksamt om det skulle gå att göra som i Norge. Det borde väl räknas som att gillra en fälla?
Läste på Lawline, gillra fälla var inte ok, att glömma sanda var mänskligt.
N Nygamla hus skrev:
NÄR BLIR EN FÖRDOM EN SANNING?
Det är uppenbart att hela -eller delar av- denna tråd handlar om banditernas ursprung. Att skötsamma människor uttrycker sin frustration över att bli bestulna är inget konstigt. Om det är Rånar-Roland, Pelle-Plundrare, Anders-Angripare som ställer till det för oss, så ser vi ändå att det är ett samhällsproblem som, vi som etablerad västerländsk demokrati, borde lösa med -som vi borde ha- ett fungerande rätts- och polisväsende. Att vi känner en ännu större frustration över att få hit utomjordingar som stjäl och rånar vårt rike på det som vi byggt upp under århundranden, är inget märkligt. PK:arna yvas över att många av oss "drar alla över en kam" och fördömer oss därefter med påståendet om att vi har fördomar. Min fråga blir dock. När blir en fördom en sanning? Vid vilken grad av beteende blir det en sanning? Jo, Det blir en sanning när ALLA tillhörande den utpekade folkgruppen beter sig likadant. Då är det en sanning. Vi vet att så kommer aldrig att ske, det räcker med att det är en enda individ av 10.000.000 som inte har detta beteendet, så blir det en fördom. Men hur ska vi som människor reagera när vi gör samma erfarenhet under ett helt liv, att flera inflyttade folkgrupper och medföljande religioner/kulturer har inneburit problem och belastningar på vårt samhälle som vi inte känner igen i vår historiska backspegel. Är det konstigt att vi inte vill anställa personer med genetisk bakgrund hos pappersmuggstiggarna? Vilka signaler har historien sänt oss. Vilka erfarenheter är det vi baserar våra beslut på? Jo. det vi sett, hört och upplevt själva eller genom våra vänner och närstående, både nu och historiskt. Döm inte "svenskarna" för att de vill skydda sin egendom och liv. DET, är i sig en fördom
 
P
B Bänkt Osten skrev:
Läste på Lawline, gillra fälla var inte ok, att glömma sanda var mänskligt.
I det norska fallet handlade det om att strömsätta högspänningsledningar.
 
M
F fribygg skrev:
Läst på svenska?
Nix
 
M
A andersmc skrev:
Jag tryckte på tangenten bredvid helt medvetet, bara för att öka BNP. Nu fick du anledning att svara, ett helt meningslöst svar som du inte skulle gjort om jag placerat alla bokstäverna rätt, så du använde lite mer tid, lite mer energi och nyttjade internets infrastruktur lite mer. Så om vi alla hjälps åt genom att göra småfel och sedan klaga på dem så ska vi nog få fart på ekonomin.
Och jag körde ett fördomstest, mitt inlägg kanske inte var en pik till dig;)
 
M
F fiskbuggaren skrev:
Men du var borta den dagen ni skulle lära er grammatik?

(ser du hur lite den här typen av inlägg tillför förresten?)
Och 95% av svaren på mina inlägg är bara dravel om att jag har fel. Inte många som har något konkret att komma med, siffror för att motbevisa mig etc.
 
P
Har du några siffror att bevisa med?
Vi kanske ska börja där?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M
P pmd skrev:
Har du några siffror att bevisa med?
Vi kanske ska börja där?
Nej jag har inga siffror, men har jag fel i att det skapar sysselsättning och skatteintäkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.