Jo men inte lätt byta ett papptak där det finns en spikad altan över? :)
 
Altanen behöver nog renoveras före pappen behöver bytas.
 
:) börja lägga extra remsa papp under salningsreglarna läste om dett nånstanns..?
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
Lite akutfrågor nu. Om jag snickrar träform armerar och gjuter oisolerad platta kan jag sedan mura väggar av 19cm Leca istället för trä eller plåt?

Stolparna som bär upp bärlinor inne i byggnaden. Är det smart att gjuta in beslag för dessa direkt i plattan redan från början eller hur förankras stolparna annars smartast/enklast?

Ska även montera en större plåt port med karm i galvad stål bör jag gjuta in några stöd för karmen till detta?
 
Röda dubbla dörrar på en lada med löv och grenar på marken och metalltak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om sulans kantförstyvning och markberedning görs tillräckligt grov/stark så ska det inte vara några problem att mura istf trä.

Antingen gjuter du in stolpjärn direkt, el så borrar och pluggar du fast dem efteråt.

Antar att själva karmen ska skruvas fast i väggar och tak?
Möjligtvis då en tröskellist/järn som gjuts fast i plattan?
 
Hmm hur ser ett stolpjätn som man pluggar fast ut?

Ok jag vet i nuläget inte exakt vart porten kommer hamna går det ordna med tröskellist i efterhand eller är det bara krångel..?
 
Eventuell gjutning imorrn.

Armering ligger med plastdistanser rakt på makadamen. Behövs ens distanser eller kan armeringen ligga dikt an mot makadem där ändå betongen rinner ner mellan stenarna.
Tycker armeringsnätet lyfter lite på sina ställen bör man va orolig att armeringsnätet "flyter" upp?

Funkar det att fästa ihop vissa skarvar med buntband?

Varför måste man fästa ihop skarvarna alls...?

Detta är ju en platta av definitiv enklare karaktär.
 
Jag har föreslagit dig tidigare och gör det igen att du borde hyra in en erfaren byggare inför ditt ganska stora bygge som kommer att kräva en del kunnighet och erfarenhet, det lönar sig.
Dina frågor visar på en lite för stor okunnighet och gör att i alla fall jag, utan att vilja vara mästrande, oroas över att det blir fel och att du då hamnar i en situation som blir onödigt komplicerad och dyrbar.
Det är inget fel i att söka kunskap av proffs, jag gör det ofta trots att jag varit i branschen i mer än 40 år och det har gjort att jag blivit ganska kunnig och vet förvånande mycket men inte allt.
Betong är ett fantastiskt material men också svårbearbetat och ger ofta små möjligheter att rätta till misstag och feltänk.
Gå in på YouTube och studera en del filmer där om gjutning av grund. Där får du bra tips om hur du ska bete dig och vad du ska ha gjort innan, under tiden och efteråt.
Kort om dina frågor: Distanser är till för att placera armeringen på rätt nivå i betongen, alltså ungefär på mitten. De skall inte ligga mot underlaget.
Skarvar skall najas eller fästas med buntband så att de inte rör sig när betongen hälls på.
Jag har varit med om att trycka dit armering när betongen är på plats med det kräver en mindre yta och ett gott handlag.
Till sist, nu har väl du vad jag förmodar redan armerat men, framtiden är oviss och med den idéer om vad byggnationer skall användas till. Om du eller någon annan skulle vilja nyttja byggnaden till något annat än ett kallgarage så uppstår problem eftersom plattan är oisolerad. Därför föreslår jag att en markisolering används under betongplattan, av flera skäl men är ju inte alldeles nödvändigt hälsar
 
Jag kommer ta in professionell hjälp till vissa delar.

Sen jag gillar jag att själv få en uppfattning om saker innan jag går till proffset.

Hade t.ex. 10cm cellplast gjort mycket nytta?
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
10 cm isolering vs ingen alls - ja, det hade gjort stor skillnad.
Det är de första cm av isolering som gör störst skillnad.
0 - 10 cm = enorm skillnad.
20 - 30 cm = minimal skillnad.
 
Okej. Har legat sömnlös i natt och funderat på hur fan man fäster en slagports karm i lättklinker om jag nu väljer att mura allt med lättklinker?

Hur röstar panelen mura väggar med leca och måla vitt eller bryta mot angränsande byggnader med röda klädselbrädor?

Tyvärr tangerar inte ny byggnads höjd med höjd på angränsande vägg till byggnaden på höger sida...

Bygget blir enligt nedan i form + staket med tryckta liggande 45x45 ribbor.


3D-modell av rödmålat hus med grått tak bredvid vit byggnad och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruv & plugg?

Är nog hugget som stucket med sten vs trä.
Jag hade kunnat tänka att en enkel ekonomibyggnad görs enkel och billig => trä.
Å andra sidan tycks du ha murade ekonomibyggnader, så det är kanske inte så enkelt.
 
Tycker jag försökt med skruv och plugg i leca några tips? Är en port modell tyngre som ska i ..

Trä vs mura hugget som stucket ifråga om utseendet..?
 
Om själva väggen (Leca) är tillräckligt stabil och hållbar så är det väl bara att fläska i med stora/grova och långa skruv?
150 - 200 mm långa, och kanske M12 - M18?
Portbroms är kanske inte heller så dumt.

Inte utseendet som sådant, men huruvida det kommer att se bra ut tillsammans med dina befintliga byggnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.