Takfråga.
Har bestämt mig för papptak. Underlagspapp + mataki självtäck 3 ytpapp skall fungera ner till 3 graders lutning.

Vågar jag lägga denna med 2 graders lutning eftersom jag har trall ovanpå som borde ta hand om det värsta regnet och snön..?

Vill spara takhöjd inuti förrådet.
 
Så klart du vågar men tillverkaren garanterar ingenting då. Varför inte sala upp till den önskvärda lutningen undrar
 
Hur menar du med sala upp?

Hur låg lutning tycker du är absolut minimum?
 
1 grad gör ungefär 15 centimeter höjdskillnad på 9 meter, alltså hyvlar eller sågar du en reglar på 9 meter från 0 till 15 cm och spikar på dem på takreglarna innan du lägger råspont. Det finns ingen anledning att hålla på och snåla på konstruktionskrav, det straffar sig däremot i längden eftersom du får större påfrestningar på materialet i form av lägre hållfasthet och risk för läckage.
Personligen skulle jag välja en större takvinkel, 5-6 grader och sova lugnt på nätterna hälsar
 
Kommer försöka hålla 3 graders lutning då trots allt

Vad är fördel med påsalning på reglarna jämtemot att lägga takreglarna i lut?
 
Har du inte lagt takreglar än så är det självklart att de lägger dem med fall eller varför inte rejäla takstolar ?
 
Jo men du pratade om att lägga takreglarna rakt och sedan sadla på så det blir lutning?
 
Jag tänkte om du redan hade gjort takreglarna, då kan det ju vara enklast att sala ovan på dem, om du inte gjort det så bygger du ju med lutning från början. Eftersom du ska ha 9 meterslängder på dem så kanske du skulle fundera över alternativet att göra takstolar istället, stabilare och för mig enklare då innertaket blir rakt. 9 meter gör ju en halv meter i höjd på den sträckan med 3 graders lutning.
 
Ok nej har inte gjort det ännu. Inget behov av rakt innertak snarare så att det är bättre för förvaring att det är högre i tak i ena änden.

Ska ju läggas tryckt regel och trall ovan råsponten som måste salas 0-50cm på 8,4m sträcka. Hur skulle ni hanterat denna salning.
Bygga upp av 45x195 till tjocka reglar som då är ca 45-500mm? Och skruva ihop med korta trallbrädor som spikplåtar?

Eller skulle ni byggt med nåt system av stolpar/klossar under en 45x195 regel för att spara regel material?
 
Kommer på rak arm inte på ngt som motiverar den ena framför den andra, så det är nog hugget som stucket. Troligtvis är det dock lite enklare att köra med raka reglar och stödben/klossar. Du kan ju fundera på hur det kommer att se ut på gaveln där du har ca 50 cm från tak till trädäck. Om man ser in i/under däcket t ex, och om/hur du ev ska täcka för el inte.
 
Spontant funderar jag på liggande tryckta 28x45 som staket på terassen hade det sett bra ut att låta dessa fortsätta ned och täcka in mellanrummet mellan tak och trall?

Borde inte att låta mellanrummet vara helt öppet utan täckning se konstigt ut..?
 
Lägger upp lite nya bilder. Sistabilden är på ett annat hus.

Hur skulle ni gjort med trädäcket "kjol" och staket utseendemässigt?

Ser en "kilformad" inklädning av själva regelverket till trallen fullt ut? Har knappt sett en sådan lösning... Alla verkar bygga en hög kjol i våg?

Funderar på att bygga trädäcket ca 20cm in på taket på alla sidor för att ge ett nättare intryck. där taket är som lägst ska jag montera hängränna så där får jag släppa en brädas hålrum för vatten att rinna ut..

Lutningen från högsta till lägsta punkt på taket är ca 50cm.

Funderar på att klä in detta med liggande eller stående trallbrädor skruvade dikt an i de kilformade reglarna.

Sen är frågan stående 20x95 till staket eller liggande 28x45 ribbor?


Tak med lutning och adjacent fält, diskussionsämne för trädäcksutformning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt trädäck på hus med röd fasad och oavslutad "kjol" av ljusa reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ofärdigt hus med betonggrund och träbyggnad ovanpå, omgivet av byggmaterial och öppen landsbygd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blått hus med ett trädäck med staket, synliga kilformade stomreglar och lutande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
Snyggt jobbat.
Vad menar du med "kjol", är det väderskyddet utefter kanten du menar?
Du frågar oss om det ser snyggt ut, vad tycker du själv? Har du gjort så bra som du gjort hittills så avgör själv resten, det blir snyggt om du tycker det.
Tänk på att när du gör staketet så skall det inte gå att klättra upp på det, ej heller sticka emellan huvudet eller fingrar som kan fastna.
Det finns speciella normer för det.
Ett intag på staketet gör att det går att underhålla det på ett bättra sätt samt att, vilket vi inte önskar oss, om olyckan är framme och lokalen behöver utrymmas är det enklare om det finns en avsats att stå på utanför staketet.
Skaffa en plåt som skyddar papptaket där det andra taket går ner, mycket vatten, is och snö kommer att nöta våldsamt just där.
 
Ja typ intäckandet av trädäckets kilformade reglar. Eventuellt låta dessa reglar vara synliga längs sidorna men inte "framifrån". Där får jag spika på tryckta reglar som skapar intäckning.

Det verkar annars som att det vanligaste är att låta staketet gå kant i kant med takslutet och bygga in allt med en typ sarg som i mitt fall måste vara närmare 50cm.

Jag tror jag hellre drar in staketet och hela trädäcket 20cm in från takslut hela vägen runt. Och låter kilformade tryckta trädäcksreglar varara synliga till att börja med. Ser det dumt ut får jag väl klä in de med t.ex. liggande eller stående trall.
 
Oavsett om det ser dumt ut eller inte så kan det ju bli en massa saker som åker in där, fåglar bygger bon eller annat otrevligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.