Ok. Finns det anledning att mura med 25cm block eller duger 20cm?

Mmm jag tänker att vit puts ser bättre ut ihop med det övriga som är putsat men som sagt nivån på väggen på ny nyggnad och på angränsande byggnad till höger kommer inte vara samma så då kanske det blir snyggare att beyta av med faluröda klädselbrädor istället..?
 
Det jag tänker på är om en dörr slår upp av vinden så kan det bli hyfsade krafter som vrider i karmen, och alldeles särskilt om dörren inte kan öppna 180° utan att fasaden/dörrhålet/foderlist tar emot tidigare.

Tror inte att skillnad i nivå på väggarna har så stor betydelse.
 
Nu sitter jag och funderar på lecaväggar 19cm med ett 45x95 hammarband. På detta kommer ju då de stående 45x220 takbjälkarna.

Hur täcker jag lämpligen in takfoten?

Har sett byggnader där man murat in takbjälken hur gör man det?

Kan man lägga hammarband på 45x95 kant i kant med innersidan på lecablocken och sedan mura med ett 9cm lecablockutanför?
 
Tänker inte montera nåt innertak. Hur gör man med ventilation? Tänkte mig 4 uteluftventiler i väggarna...
 
På många gamla stall och logar som är murade så klär man takfot och gavlar med träpanel (locklist). Ofta är långväggarna lite förhöjda för att ge mer volym på höskullen, men det är alltså endast nedervåningen som är murad.

Om det bara är takfoten/bjälkarna som ska kläs så kan väl en liggande regel/bräda användas mellan takbjälkarna.

Det bör väl gå bra att mura in dem också, men då brukar man nog inte använda ett hammarband...

Det bör nog gå att göra en hybridlösning som du var inne på också. (Dvs 10 cm mur och 10 cm hammarband.)
 
Om man helt murar in och inte använder hammarband hur fästs bjälkarna då?
 
Antar att de bara ligger löst, dvs ej är fastspikade. (Men det kanske bara fungerar på äldre hus där bjälkarna är betydligt grövre och tyngre?)
Sedan bör ju bjälklaget sitta ihop ordentligt på insidan så att det blir som en hel "kaka", som då är både stabil och tung och inte flyttar på sig i första taget. Är takstolar fästade så blir det ju en del krafter åt olika håll, inkl lyftande som måste tas om hand. Ev kan man kanske använda bleck/band på insidan av muren så man spikar/skruvar fast bjälkarna i muren.
 
Verkar som 10cm hammarband och 10cm mur blir enklare..?
 
Jag hade ju tänkt mig 2 bärlinor med stolpar. Kan jag skarva 45x220 reglarna på bärlinorna eller är det tvunget värt merkostnaden och köpa fingerskarvad 45x220 i 9m längder?
 
Min första fundering var att ha två bärlinor med stolpar under varje bärlina består av 2st skruvlimmade 45x220 för ökat upplag.

Sedan tänkte jag köra med takbjälkar 3,6m längder på 45x220 cc 60 omlottskarvade med genomgående skruv?
Eller är det bättre att skarva ände mot ände över bärlina med spikplåt?

Det innebär dock skarv på båda bärlinorna oavsett.

Är fingerskarvade 9m längder bättre?
 
Ingen med åsikter..?
 
Bilder säger mer än tusen ord :)

3D-modell av ett köksutrymme med måttmarkeringar i SketchUp programvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell i SketchUp av ett rum med mått och en figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Omlottskarvning är bättre ur bärighetssynpunkt. Huruvida det är nödvändigt för dina laster här vet jag inte, men det känns ju alltid bättre att ta i lite extra.

Ser inget behov av att köpa fingerskarvat.
 
Vad brukar standard på omlottskarving vara ?

Borde väl räcka med 3,60 virkeslängder en ligt bild då spännvid är ca. 2,90?
 
Vet ej vad standard är el om det ens finns ngn. Är väl som vanligt att det beror på...

3,6 m ger bra omlottlängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.