A
Hej Alla.

Har sedan en tid noterat kalkutfällning i golv/vägg vinkeln runt om i mitt badrum.
Huset är från 2010/2011, badrum byggt med foliebaserat tätskikt.
Badrummet är på andra våningen i hus med träbjälklag.
Ingen fukt syns i angränsande rum eller i taket på bottenplan.
Denna utfällning finns även i hörn längst bort från dusch. Om jag trycker papper mot dessa områden blir det fuktigt. Som synes på en bild är där även en fuktig fläck vid inkommande toavatten. Vågar jag skruva bort denna väggbricka, eller är det då risk för läcka?
Någon som har förslag på var problemet kan ligga?

• Kalkutfällning i hörnet där badrumsgolv möter vägg, med synlig fukt och missfärgning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kalkutfällning i hörnet där badrumsgolv möter vägg med vita kakelplattor.
    Skapa konto
  • Kalkutfällningar i hörnet mellan golv och vägg i ett badrum med synlig fuktfläck.
    Skapa konto
BirgitS
Du skulle kunna pröva med att ringa försäkringsbolaget och säga att du misstänker en vattenskada eftersom de då kanske tycker att det är lämpligt att skicka ut en besiktningsman.

A
Hej.
Haft besiktningsman på plats. Utlåtandet var att det är dåligt fall på tätskiktet (foliebaserat) under Golvplattorna. Ev kan plattsättarna även kammat fixet delvis horisontellt på väggarna, vilket gör att en del vatten rinner i sidled. Inga läckage utanför tätskikt, så besiktningsman och då även FB anser inte att detta är en skada, i varje fall inte som är ersättningsbar. De sade att om jag inte var tillfreds med detta, så skulle jag väcka talan mot förra ägaren som i sin tur får gå på enteprenören.

BirgitS
Hej!
Det var ju skönt att det inte verkar vara en vattenskada i alla fall. Hur länge har du bott där och syntes det något i samband med besiktning och inflytt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.