Hej! Detta är mitt första inlägg, men har läst en hel del här sen vi flyttade till ett gammalt hus :)

Bakgrund:

Jag och min fru flyttade från Berlin till Värmländska skogarna för 2 år sen. Huset vi köpte är ett “renoverings projekt”. Huset själv är ett timmerhus byggd 1932.
Första vi behövde göra var att byta taket (trodde det tar 2 veckor, det tog 9 månader).

Taket är ett mansardtak som fick ny plåt, diffusion öppet papp (https://www.byggmax.se/difftak-175-bison-p6303028) och råspont.

Mellan kall vinden och taket ligger det cirka 20 cm spån (gul i bilden).
I den branta delen av mansardtak ligger det träfiber isolering (brun i bilden.

Nu upptäckte vi nyligen att vi har kondens och mögel uppe på vinden. Särskilt mycket kondens har vi i själva knäcken. (blå i bilden)

Kul, inte.

Åtgärder vi har börjat med:
  • Vi har ställt dit en avfuktare från Jula som fångar upp 2 till 3 liter varje dygn. Denna har stått där nu i 4 dygn.
  • Vi har sågat ventilation nära nocken
  • Eldar i kökspannan

Frågor:
  • Har ni några tips vad man kan göra själv?
  • Har ni några tips på en firma som kan ventilation, kondens och gamla hus i närheten av Säffle / Åmål?

Tack, Kristofer
 
  • Illustration av ett tvärsnitt genom ett mansardtak med kondensproblematik, isolering och råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var tror du fukten kommer ifrån? Har ni fläktar i badrum/tvättstuga?
 
Om ni har ventilationsöppningar på vinden så avfuktar ni hela jordklotet för tillfället.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Om ni har ventilationsöppningar på vinden så avfuktar ni hela jordklotet för tillfället.
Om det vore sommar så skulle jag instämma men temperaturen är ju högre i vinden än ute just nu. Detta borde skapa ett övertryck vilket förhindrar att luft från ute tränger in. Så min teori ;).
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var tror du fukten kommer ifrån? Har ni fläktar i badrum/tvättstuga?
Jag antar att den letar sig från själva bostaden upp till vinden. Tvättstugan / duschen är i en seperat tillbyggnad så detta borde inte vara problemet.
 
Vilka rum finns på andra våningen då?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka rum finns på andra våningen då?
Det finns sovrum, arbetsrum och 2 stycken föråd. Men det finns ingen fuktbroms osv i hela huset så fukt / värme kan ju ta sig upp från hela huset. Detta är min teori.
 
Skumt, finns bilder från vinden ?
 
Visst kan göra lite bilder nu. Tar några minuter.
 
Sådär. Har också bilder från övrevåningen inkl kammare.
 
  • Eldragning i hörnet av ett rum på övervåningen med synliga kablar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd vind med snedtak och synliga takbjälkar, golfbag och kartonger förvaras under taklutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på träspån på vinden, nära en träbjälke och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljerad bild av en vind med synliga träbjälkar och spån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på övrevåningen i ett hus med träspån, spikar och träbjälkar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar med utstickande spikar och sågspån på golvet i en övre våning under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett vindsutrymme med synliga träbjälkar och ett tjockt lager av träspån och spikar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggventil monterad på mörkt träunderlag i hörn där två lutande takmöten konvergerar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindsvåning med träbjälkar, röd tegelskorsten och en bärbar luftavfuktare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat vindsutrymme med träbjälkar och spån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av en övre våning i ett hus, med synliga takbjälkar och ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ombyggnad på övre våningen med synliga konstruktionsbjälkar och förvaringsföremål såsom väskor och lådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild från övrevåningen visar träbjälkar och spån på golvet i en kammare under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete på övervåningen med en öppen dörr, tapetserade väggar och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skumt, finns bilder från vinden ?
Är det nåt särskild du är ute efter?
 
Har ni luftspalt via takfoten utifrån? Kanske letar viss fukt sig in där. Hur är skicket på taket? Ser även ut som att det kan ha varit, eller är ett pågående läckage från yttertaket...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni luftspalt via takfoten utifrån? Kanske letar viss fukt sig in där. Hur är skicket på taket? Ser även ut som att det kan ha varit, eller är ett pågående läckage från yttertaket...
Taket byttes för några månader sen. Under sommaren kunde inte några fukt problem upptäkas.
Nej det är ingen luftspalt. Vi valde att inte köra med luftspalt då vi har diffusion öppet duk och träfiber isolering.

Problem började när det blev kalt.
 
M MadSystem skrev:
Taket byttes för några månader sen. Under sommaren kunde inte några fukt problem upptäkas.
Nej det är ingen luftspalt. Vi valde att inte köra med luftspalt då vi har diffusion öppet duk och träfiber isolering.

Problem började när det blev kalt.
var det en firma som gjorde bytet?
 
S SomePenguin skrev:
var det en firma som gjorde bytet?
Nej det gjorde vi själva. Darför är jag väldigt säkert att det inte är nåt fusk bygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.