drik skrev:
Menar du att luften värms upp innan den kyls ner till kupé-temperatur? Alltså vintertid.
Njae, de system jag sett avfuktar kupéluften genom att kyla den, inte luften som kommer utifrån. Luften som kommer utifrån innehåller redan väldigt lite fukt eftersom den är så kall. För att inte kupén ska bli för kall tillför man sedan spillvärme från motorn. Det som kommer ur luftmunstyckena i kupén är alltså delvis återcirkulerad kupéluft.

Att först värma uteluften och sedan kyla ner den till en temperatur som är högre än utetemperaturen skulle inte ge någon avfuktning.
 
Redigerat:
M
drik skrev:
Ju mer jag tänker på det desto mer säker blir jag på min sak.....

Känn på den här!

Vad händer när du vrider din ACC/ECC till defrostläget? (Tror symbolen är en vindruta)
Just det, kompressorn går igång. Detta händer oavsett utetemp.
Vad är det som du är så säker på?

Ja kompressorn kan gå igång även på vintern, men oftast endast i defrostläge.

En kompressor fungerar precis som en avfuktare. Kyler man ner luft faller vatten ut.
Och det är precis det problem du har i ditt hus. Den fuktiga luften kondenserar på kalla ytor.

Hur många är ni som vistas på de 30 kvm? Mkt duschande? Eller var kommer fukten ifrån?
 
Du ville höra andras synpunkter på dina kondensproblem. Det har du fått, och alla svar pekar i samma riktning.

Oavsett hur en AC i bilen fungerar så avfuktar inte en värmepump luften om du kör den i värmeläge. Men om du vill pröva med en värmepump så för all del, det är ditt val. Det är ju inte fel med en LLVP i ett fritidshus, särskilt inte om det värms med direktel, men den kommer inte att lösa ditt kondensproblem.

Den enklaste och snabbaste åtgärden du kan göra är att öka driftstiden på badrumsfläkten. Ev byta den mot en annan modell som medger bättre kontroll av drifttid och luftfuktighet, om den nuvarande inte medger tillräckliga valmöjligheter efter vad du behöver.

Installera en luftavfuktare är också snabbt och enkelt gjort om det är ett tänkbart alternativ.

Sedan kommer fullskalelösningarna FTX och FLVP, men vill minnas att du skrev att det var ett mindre fritidshus så det är kanske overkill.
 
miksil skrev:
Vad är det som du är så säker på?

Hur många är ni som vistas på de 30 kvm? Mkt duschande? Eller var kommer fukten ifrån?
Att kompressorn avfuktar. Varifrån fukten kommer kan jag inte svara på men det är väl sannolikt inte fukten som är hög utan ventilationen som är för dålig... Det ena ger det andra... Eller hur man nu ska säga. Alltså, hade jag kunnat något om ventilation så hade jag kanske tagit i mer vid byggandet, t ex med ventiler i fönstrena... Då kanske problemet varit borta.
 
Oldboy skrev:
Du ville höra andras synpunkter på dina kondensproblem. Det har du fått, och alla svar pekar i samma riktning.

Oavsett hur en AC i bilen fungerar så avfuktar inte en värmepump luften om du kör den i värmeläge. Men om du vill pröva med en värmepump så för all del, det är ditt val. Det är ju inte fel med en LLVP i ett fritidshus, särskilt inte om det värms med direktel, men den kommer inte att lösa ditt kondensproblem.

Den enklaste och snabbaste åtgärden du kan göra är att öka driftstiden på badrumsfläkten. Ev byta den mot en annan modell som medger bättre kontroll av drifttid och luftfuktighet, om den nuvarande inte medger tillräckliga valmöjligheter efter vad du behöver.

Installera en luftavfuktare är också snabbt och enkelt gjort om det är ett tänkbart alternativ.

Sedan kommer fullskalelösningarna FTX och FLVP, men vill minnas att du skrev att det var ett mindre fritidshus så det är kanske overkill.
Absolut! Jag är väldigt tacksam för alla snabba och informativa svar :)! Jag ifrågasätter för att lära mig, inte av nån annan anledning.
PAXen ska få gå varm nu ett tag och persiennerna ska va uppe. Sen får vi se om jag kan få ner fukthalten lite. Nu var den nere i 40%RH.

Återigen tack
 
M
drik skrev:
Att kompressorn avfuktar. Varifrån fukten kommer kan jag inte svara på men det är väl sannolikt inte fukten som är hög utan ventilationen som är för dålig... Det ena ger det andra... Eller hur man nu ska säga. Alltså, hade jag kunnat något om ventilation så hade jag kanske tagit i mer vid byggandet, t ex med ventiler i fönstrena... Då kanske problemet varit borta.
Ja en kompressor avfuktar, det kan vi vara eniga om. Det är ju precis så en avfuktare fungerar.
http://www.alltomvetenskap.se/hur-fungerar-en-luftavfuktare.aspx?article=2194&newsbillcategory=69

Ja du behöver antingen ventilera mer, använda avfuktare eller minska fukttillskottet.
 
miksil skrev:
Ja en kompressor avfuktar, det kan vi vara eniga om. Det är ju precis så en avfuktare fungerar.
[länk]

Ja du behöver antingen ventilera mer, använda avfuktare eller minska fukttillskottet.
Vad är det för fel på kompressorn i en luft/luft-maskin då? Det här förstår jag inte...
 
drik skrev:
Vad är det för fel på kompressorn i en luft/luft-maskin då? Det här förstår jag inte...
Du måste köra den på kyla för att den ska avfukta
 
pekk@13 skrev:
Du måste köra den på kyla för att den ska avfukta
Om det inte är utomhus man vill avfukta förstås, för det är den rätt bra på i värmeläget. :)
Egentligen skulle man kunna använda den som en rejäl avfuktare genom att ha både inne- och utedelen inomhus. Den skulle få en viss överkapacitet för byggnaden i den här tråden. :cool:
 
M
drik skrev:
Vad är det för fel på kompressorn i en luft/luft-maskin då? Det här förstår jag inte...
Kompressorn sitter utomhus, så den avfuktar utomhusluften när du kör i värmeläge.
 
hakaner har förklarat varför kondensen uppstår i ditt fall.
Det finns två sätt att åtgärda det:
1. Miska mängden fukt i inomhusluften.
2. Minska temperaturskillnaden på inomhusluften och fönstret(där kondensen blir).

Faktum är att detta problem skulle kunna uppstå p.g.a. allt för dåligt isolervärde på fönstret.
Jag tror dock inte att det är så i ditt fall, men kolla för säkerhetsskull så det inte drar kallt runt fönstren.
 
2. Temp skillnaden i sig är inte problemet utan att temperaturen sjunker under daggpunkten. Att öka temperaturen inomhus skulle lösa kondens problemen då tempen på kalla ytor höjs och kan komma att ta sig över daggpunkten. Förmodligen skulle skillnaden mellan inomhus temp och temp på fönstrena vara ännu större då.
 
Segge skrev:
2. Temp skillnaden i sig är inte problemet utan att temperaturen sjunker under daggpunkten. Att öka temperaturen inomhus skulle lösa kondens problemen då tempen på kalla ytor höjs och kan komma att ta sig över daggpunkten. Förmodligen skulle skillnaden mellan inomhus temp och temp på fönstrena vara ännu större då.
Det har du helt rätt i.
Det jag egentligen borde skrivit är att höja temperaturen där kondensen bildas.
Så tokigt det kan bli:surprised:
 
Problemet är sannolikt löst för den här gången... Här kommer en snabb update

Jag torkade bort all fukt igår och idag har paxfläkten jobbat 8 timmar. Den enda fukten jag kan se nu är precis runt nyckelhålet, alltså det som man vrider, det guldiga. Detta trots en kyla på -6 grader inatt.

Fukthalten inomhus är nu precis under 40% RH.

Tack för en suverän insats!
 
I vår fjällstuga har vi samma problem med kondens , nederdelen Fönstert samt lås. Skall köpa en Fresh intellivent som får gå hela tiden på lågfart.

Vi har ca 50 i luftfuktighet, 21 grader inne och ca 15 ute. Vad händer med fuktigheten när vi lämnar stugan och drar ner värmen till ca 10 grader ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.