Oldboy skrev:
En värmepump sänker inte luftfuktigheten när den ger värme.
En snabb googling;
"Luften avfuktas även när värmepumpen går i värmedrift genom att luften cirkuleras och på så vis "trycker" fukt ut ur huset."
http://www.xn--panasonicvrmepumpar-pwb.se/funktioner

Lite fart på luften kanske räcker? Grundproblemet är väl att luften står "för" stilla?
 
Redigerat:
drik skrev:
Jovisst. Men ökas den totala ventilationen? Alltså kommer fukten i huset gå ner?
Nej, men du klarar högre relativ fuktighet utan kondens.
 
Segge skrev:
Nej, men du klarar högre relativ fuktighet utan kondens.
Perfekt. Då har vi en första åtgärd! Tack
 
"Luften avfuktas även när värmepumpen går i värmedrift genom att luften cirkuleras och på så vis
"trycker" fukt ut ur huset."

-Detta är rent skit-snack ifrån en försäljare som inte har någon som helst kunskap om bygnadsfysik.

Du har två alternativ:
1) Öka ventilation
Kika på Q-vent FTX-aggregat, ca. 5500:-
=> Bättre inomhusluft, utan att öka el-räkningen
2) Luftavfuktare
Tömma vattenbehållaren, eller slang till avlopp

För att uppfylla "byggnormen" så skall du ventilera 0,35 l/s/m^2.
-Gör du inte det uppfyller du inte gällande regler...
-Gör du det får du inte problem med kondens...
 
Redigerat:
hakaner skrev:
"Luften avfuktas även när värmepumpen går i värmedrift genom att luften cirkuleras och på så vis
"trycker" fukt ut ur huset."

-Detta är rent skit-snack ifrån en försäljare som inte har någon som helst kunskap om bygnadsfysik.
.
Kan du inte utveckla? Ju mer luft som piskas runt blir det väl också bättre ventilation?
 
drik skrev:
Har du nån du vill rekomendera såhär på rak arm?

Så speciellt billiga vet jag inte om jag tycker att dom är.... Däremot jävligt fula som sagt
[länk]
Runt 1000-lappen kan man få en hyfsad för inomhusbruk. Men nej, inte är de snygga direkt. Jag har en i min källare som jag tycker är effektiv och "ganska tyst", har för mig att den var ganska billig också. Vad är det för sorts hus? Bor du där permanent? Skall kolla när jag kommer hem vad märket är.
 
Med ventilation så menar vi en luftväxling mellan inomhus & utomhus.
En Luft-Luft värmepump har ingenting med ventilation att göra,
den skickar ingen luft vare sig in i huset eller ut ur huset,
den cirkulerar bara runt luft innuti huset. Runt-runt-runt inomhus...

En luftavfuktare ser jag som en nödlösning isället för att åtgärda en i grunden felaktig konstruktion.

-Den korrekta vägen att gå är att installera en korrekt dimensionerad ventilation, det löser dit problem!
Det är bara att välja bland följande alternativ:
1) Pax-fläkt samt köksfläkt som ger ett tillräckligt luftflöde även på låg-fart =Frånluftsventilation
2) Ett ventilationsaggregat med värmeåtervinning =FTX
3) Frånluftsvärmepump
 
hakaner skrev:
Med ventilation så menar vi en luftväxling mellan inomhus & utomhus.
En Luft-Luft värmepump har ingenting med ventilation att göra,
den skickar ingen luft vare sig in i huset eller ut ur huset,
den cirkulerar bara runt luft innuti huset. Runt-runt-runt inomhus...

En luftavfuktare ser jag som en nödlösning isället för att åtgärda en i grunden felaktig konstruktion.

-Den korrekta vägen att gå är att installera en korrekt dimensionerad ventilation, det löser dit problem!
Det är bara att välja bland följande alternativ:
1) Pax-fläkt samt köksfläkt som ger ett tillräckligt luftflöde även på låg-fart =Frånluftsventilation
2) Ett ventilationsaggregat med värmeåtervinning =FTX
3) Frånluftsvärmepump
Så om jag påstår att ac'n i bilen torkar luften vintertid så menar du att jag är fel ute?
 
AC´n i bilen fungerar som en avfuktare, med kondensvatten som rinner ner på marken under motorhuven
(Kika på en bil ståendes på tomgång med mycket AC igång sommartid)
-Alltså helt motsvarande att ställa in en luftavfuktare i din stuga & dra en slang för kondensvattnet till avloppet,
vilket jag ser som en nödlösning för att rädda en felkonstruktion istället för att åtgärdea det verkliga problemet.
 
drik skrev:
Så om jag påstår att ac'n i bilen torkar luften vintertid så menar du att jag är fel ute?
Det går i och för sig att avfukta med en luft/luft-värmepump också genom att låta den kyla inneluften (finns ofta ett speciellt läge där den kör innefläkten långsamt så luften kyls ordentligt och fäller ut vatten), men det blir en helt annan driftkostnad jämfört med att använda en vanlig avfuktare så länge man inte har något kylbehov inne. cool.gif
Fast blir det för varmt och fuktigt inne på sommaren är det ett helt okej alternativ för avfuktning.
Att det är ok att avfukta så i bilar även på vintern beror på att man har "gratis" värme eftersom man måste ha motorn igång för att ta sig fram.
 
Redigerat:
M
drik skrev:
Så om jag påstår att ac'n i bilen torkar luften vintertid så menar du att jag är fel ute?
Ja, om det är minusgrader så brukar inte kompressorn gå, så därför torkar inte AC´n luften vintertid. Iaf inte om man menar ånghalt

Den relativa luftfuktigheten minskar ju såklart iom att man värmer upp luften.
 
hakaner skrev:
AC´n i bilen fungerar som en avfuktare, med kondensvatten som rinner ner på marken under motorhuven
(Kika på en bil ståendes på tomgång med mycket AC igång sommartid)
-Alltså helt motsvarande att ställa in en luftavfuktare i din stuga & dra en slang för kondensvattnet till avloppet,
vilket jag ser som en nödlösning för att rädda en felkonstruktion istället för att åtgärdea det verkliga problemet.
Men exemplet gäller vintertid....?
 
miksil skrev:
Ja, om det är minusgrader så brukar inte kompressorn gå, så därför torkar inte AC´n luften vintertid. Iaf inte om man menar ånghalt

Den relativa luftfuktigheten minskar ju såklart iom att man värmer upp luften.

Jag har fått info som pekar åt rakt motsatt håll.... En jobbarkompis eftermonterade en ac. Två knappar, en kompressor och en snöflinga. Vintertid gick alltid kompressorn för då sa han att kupéluften torkades. Och visst, hur mycket man än flåsade eller drog in snöiga skor så immade det aldrig på rutorna.
 
mulpac skrev:
Att det är ok att avfukta så i bilar även på vintern beror på att man har "gratis" värme eftersom man måste ha motorn igång för att ta sig fram.
Menar du att luften värms upp innan den kyls ner till kupé-temperatur? Alltså vintertid.
 
Ju mer jag tänker på det desto mer säker blir jag på min sak.....

Känn på den här!

Vad händer när du vrider din ACC/ECC till defrostläget? (Tror symbolen är en vindruta)
Just det, kompressorn går igång. Detta händer oavsett utetemp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.