Hej
Jag har ett nybyggt fristående hus om 30m2 som är eluppvärmt (21 grader) och ventileras med en tilluftsventil i stora rummet. PAX i badrum (ventilerad tröskel till badrummet) som startar på fukt >60% RH tror jag. PAX-fläkten är bytt en gång pga trasig fuktsensor... problemet kvarstår dock.

Även köksfläkten går rakt ut i det fria. Jag vill alltså tro att jag har god ventilation. Enligt två oberoende fuktmätare har jag under 50%RH hela tiden....

Fönsterna är 3 glas och under några månader har jag sett att det är en kondensrand nederst på samtliga fönster. Det bygger på så det blir droppar på karmen.

Låset som är ett ASSA med nyckel på insidan fäller ut en väldig massa fukt. Så mycket så tröskeln under dörren har börjat mögla.

Detta är katastrof. Hur kommer jag tillrätta med problemet? Investera i en Luft/luft-värmepump?

Kan det va fel på låset/dörren? Dörren är en Växjö från bauhaus

Se bilder

20130220_121642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130220_121539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130220_121617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
50% är högt, isf om du har minusgrader ute. Har legat på mellan 29-30% hela vintern här uppe i norr.
 
Hur nybyggt är det? Kan det vara byggfukt som du inte lyckas ventilera ut. Det kan ju vara så att det håller sig på 50% luftfuktighet (vilket inte är jättelågt) därför att de kalla ytorna i huset kondenserar ut det vatten som finns i luften. Värm och ventilera mer och se om det hjälper.
 
Har du minusgrader ute & +21 grader och 50% rf inne så har du det väldigt fuktigt inne!!!
Det motsvarar 10 g/m^3 luft, vilket motsvarar en daggpunkt på 10,5 Grader.
Alltså kommer det att kondensera på alla ytor som är kallare än så. (Glas, dörrhandtag mm)

-Går pax-fläkten på lågfart normalt sett & på full fart över inställt värde? (Sänk till 0 tills du får ner RF till ~20-30%)
-Vilket luftflöde ger Pax på lågfart + köksfläkten (du ska ha ca. 0,35 l/s per m^2)
-Som mariatherese sa, har ni mycket byggfukt kvar i huset? (=Luftavfuktare ett par veckor?)

Mättnadskurva Vattenånga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ganska exakt två år. Vad ligger i definitionen byggfukt? Behöver jag värma mer än 21 grader menar du? Hur ventilera mer?
 
Det förefaller som ett klockrent fall av för hög luftfuktighet / otillräcklig ventilation.

Utgår från att både badrumsfläkten och köksfläkten är täta / stängda när de inte går?
I så fall finns endast en ventil i huset. Om du inte har någon skorsten med inbyggd ventilation el kamin / eldstad med icke tätslutande spjäll så behöver du antingen ta upp åtminstone en ventil till, el låta badrumsfläkten gå betydligt mer. Om det går kan du ju pröva att ställa den på max 40% RH t ex. Utvärdera under någon vecka.

Tycker mig ana en rullgardin i fönstret?
Är den neddragen så förhindrar den luftrörelser / ventilation av rutan vilket ger kondens. Jag har upplevt samma sak själv. Kommer att fungera då luftfuktigheten sjunker.

Det är alltså luftfuktigheten som är för hög. Du behöver inte nödvändigtvis öka ventilationen, även om det är vad som oftast rekommenderas. Du kan också sätta in en luftavfuktare. Använder du direkverkande el så bör en luftavfuktare vara mest energieffektiv. All dess spillvärme från processen kommer huset tillgodo på exakt samma sätt som ett elelement, (gäller under uppvärmningssäsong). Ökad ventilation utan återvinning är energi rätt ut till kråkorna.

Varför håller du 21 C i ett fritidshus? Jag förstår att du håller det när någon är där, men annars?

Flera andra hann före mig att svara. Alla tycks vara överens om grundorsaken - för hög luftfuktighet.
 
Redigerat:
Ta det lite lungt nu. 50% är väl inte alls en hög fuktighet. Vill minnas att allt under 60-70% RH är acceptabelt inomhus. över 70% vet jag dock att det kan bli problem.

Vid närmare avläsning stod nu båda mätarna på 40%RH. Då hade iofs paxen gått 8 timmar och jag lät ytterdörren stå öppen en stund.

Paxen har bara två val. Känslighet och tid. Står på min och max, alltså starta vid så låg fuktighet som möjligt och gå så länge som möjligt.
 
Se hakaner's inlägg. Det är fysikens lagar. Bara att gilla läget. :|

Det är riktigt att 40 - 60% RH inne är normalt önskvärt, men inte mitt i vintern, då bör du ligga runt 30% RH. I Norrland där de har lite kallare så är det inte ovanligt med ner runt 20% RH gissar jag.
 
Oldboy skrev:
Det förefaller som ett klockrent fall av för hög luftfuktighet / otillräcklig ventilation.

Utgår från att både badrumsfläkten och köksfläkten är täta / stängda när de inte går?
I så fall finns endast en ventil i huset. Om du inte har någon skorsten med inbyggd ventilation el kamin / eldstad med icke tätslutande spjäll så behöver du antingen ta upp åtminstone en ventil till, el låta badrumsfläkten gå betydligt mer. Om det går kan du ju pröva att ställa den på max 40% RH t ex. Utvärdera under någon vecka.

Tycker mig ana en rullgardin i fönstret?
Är den neddragen så förhindrar den luftrörelser / ventilation av rutan vilket ger kondens. Jag har upplevt samma sak själv. Kommer att fungera då luftfuktigheten sjunker.

Det är alltså luftfuktigheten som är för hög. Du behöver inte nödvändigtvis öka ventilationen, även om det är vad som oftast rekommenderas. Du kan också sätta in en luftavfuktare. Använder du direkverkande el så bör en luftavfuktare vara mest energieffektiv. All dess spillvärme från processen kommer huset tillgodo på exakt samma sätt som ett elelement, (gäller under uppvärmningssäsong). Ökad ventilation utan återvinning är energi rätt ut till kråkorna.

Varför håller du 21 C i ett fritidshus? Jag förstår att du håller det när någon är där, men annars?

Flera andra hann före mig att svara. Alla tycks vara överens om grundorsaken - för hög luftfuktighet.
Köksfläkten har kallrasskydd men PAXen ser man rätt igenom.
Du anar rätt. Samtliga fönster har persiennerna nere. Skulle ventilationen ökas totalt av att dra upp dessa eller bara lokalt vid fönstret?

Jag kan inte mycket om avfuktare men den fule vi har i tvättstugan skulle inte göra sig i stugan. Dessutom kostar väl en sån typ 3000kr så då kan man väl lika gärna sätta in en värmepump. Den skulle ju betala sig ganska snabbt....
 
Tack för alla svar förresten :)
 
Rullgardiner / persienner stoppar luftens rörelse runt fönstren => kondens (vid för hög luftfuktighet). (Elementvärmen under fönstren (stigande varmluft) går innanför rullgardiner / persienner som sluter relativt tätt mot fönstrefodret.)

En värmepump sänker inte luftfuktigheten när den ger värme.
 
Redigerat:
När rullgardinen/persienner är nere står luften närmast glaset stilla vilket gör att luften kyls av mer och kondenserar mot glaset. Får själv kondens under natten när det är kallare än -15ºC och det är pga en kombination av rullgardin nära fönstret och svalt i rummet så det är inte mycket som stiger från radiatorn. Kondensen försvinner under dagen då rullgardinen är uppe.
 
Segge skrev:
När rullgardinen/persienner är nere står luften närmast glaset stilla vilket gör att luften kyls av mer och kondenserar mot glaset. Får själv kondens under natten när det är kallare än -15ºC och det är pga en kombination av rullgardin nära fönstret och svalt i rummet så det är inte mycket som stiger från radiatorn. Kondensen försvinner under dagen då rullgardinen är uppe.
Jovisst. Men ökas den totala ventilationen? Alltså kommer fukten i huset gå ner?
 
Kanske kan vara läge att införskaffa en avfuktare för inomhusbruk, behöver inte vara speciellt dyra.
 
bonnier skrev:
Kanske kan vara läge att införskaffa en avfuktare för inomhusbruk, behöver inte vara speciellt dyra.
Har du nån du vill rekomendera såhär på rak arm?

Så speciellt billiga vet jag inte om jag tycker att dom är.... Däremot jävligt fula som sagt
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=524&o=lokal_rank#prodlista
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.