Enk Projektet skrev:
Dom kanske bara hatar sitt jobb och drömmer om att dom ska bli headhuntade till ett bättre... ;)
Det kan man nästan tro :) Handlar mest om att de inte vet ens hur man hanterar bygglov. Finns så tydliga riktmärken vad gäller det mesta och ändå verkar de vara vilse i det mesta.

Jag vet dock varför allt tar så extremt lång tid efter många månaders väntan. Det är inte vårt ärende i sig eller mycket ärenden som är hela sanningen om man nu säger så;-)
 
Mikael_L
rickard_89 skrev:
pebbles75. Jag följer detaljplanen till 100 % på alla sätt och vis, nej det är inga speciella områdesbestämmelser. Det som däremot jag anser bland många andra punkter är totalt tjänstefel är när man fått ta del av väldigt detaljerade handlingar samt bilder på befintligt hus och sedan kräver komplettering, på komplettering för att därefter säga att det gamla huset ser omodernt ut och att man måste förändra befintligt hus för att få chans att få bygglov, det måste väl ändå vara grovt tjänstefel?
Om du och din arkitekt känner er väldigt säkra på att bygglovet är korrekt och komplett så borde du väl kunna meddela att du kräver att de nu skyndsamt tar beslut om bygglov eller avslag på befintliga handlingar, och samtidigt meddelar du att utan detta beslut kan du inte gå vidare med att överklaga till LS.
Och sen överklagar du direkt om det blev avslag.

Det borde ju åtminstone kunna vara en väg framåt. LS är inte imponerade av personliga tyckanden utav tjänstemän. De kollar om det följer lagen, inte något annat.
 
Givetvis. De handlingar vi presenterat har gått igenom via andra kommuner i Stockholm som tillhör samma "grupp" så underlaget kan man knappast klaga på. Det kommer som sagt svar så jag är helt säker på att de vill kunna få igenom det. Metoden det görs på är dock inte alls OK. Jag kommer ge dem några chanser till så för vi se vad som händer härnäst.
 
En bekant råkade ut för en liknande situation, de skickade in arkitektritade handlingar för en utbyggnad. Handläggaren klagade på ett antal punkter, de gjorde om planerna, nu var det nya saker. När det där hade pågått i 4 eller 5 rundor, så vågade maken i familjen inte gå till nästa möte, han var rädd att han skulle misshandla handläggaren.

Istället gick frun dit, och spelade "dum blondin" (Hon är VD för ett företag med ca 200 anställda). Och handläggaren blev väldigt mån att hjälpa till och förklara, och anförtrodde att egentligen ville han arbeta som arkitekt, och han hade en massa förslag på hur huset skulle bli mycket bättre osv. Mot slutet av mötet anförtrodde han gråtande att hans arbetskamrater mobbade honom

Och hon kom från mötet med ett löfte om att bygglovet skulle godkännas om de bara gjorde två ändringar, plus att de fick ändra tillbaka det mesta som de hade ändrat efter tidigare diskussioner.

Visserligen innebar handläggarens ändringar att övervåningen inte passade på undervåningen (spännvidden nådde inte mellan ytterväggarna), men det upptäckte inte handläggaren, och de byggde sedan så att det passade, och kallade det för byggfel...
 
Ärendet har nu tagit sig en oväntad ändring. Med den nya informationen som framkommit så är vi inblandade överens om att saker & ting håller på att ändras till det bättre. Lovar att hålla er uppdaterade!

Tycker att fler kan skriva in lite ärenden så tråden hålls i liv ;)
 
hempularen skrev:
En bekant råkade ut för en liknande situation, de skickade in arkitektritade handlingar för en utbyggnad. Handläggaren klagade på ett antal punkter, de gjorde om planerna, nu var det nya saker. När det där hade pågått i 4 eller 5 rundor, så vågade maken i familjen inte gå till nästa möte, han var rädd att han skulle misshandla handläggaren.

Istället gick frun dit, och spelade "dum blondin" (Hon är VD för ett företag med ca 200 anställda). Och handläggaren blev väldigt mån att hjälpa till och förklara, och anförtrodde att egentligen ville han arbeta som arkitekt, och han hade en massa förslag på hur huset skulle bli mycket bättre osv. Mot slutet av mötet anförtrodde han gråtande att hans arbetskamrater mobbade honom

Och hon kom från mötet med ett löfte om att bygglovet skulle godkännas om de bara gjorde två ändringar, plus att de fick ändra tillbaka det mesta som de hade ändrat efter tidigare diskussioner.

Visserligen innebar handläggarens ändringar att övervåningen inte passade på undervåningen (spännvidden nådde inte mellan ytterväggarna), men det upptäckte inte handläggaren, och de byggde sedan så att det passade, och kallade det för byggfel...
Det är ungefär på denna nivå som vi varit, det ser ut att lossna lite nu (peppar, peppar)

Kan du berätta hur det kom sig att de ville ha så mycket nya handlingar?

Var det att handläggaren inte gick igenom underlaget ordentligt?
 
Mikael_L skrev:
Om du och din arkitekt känner er väldigt säkra på att bygglovet är korrekt och komplett så borde du väl kunna meddela att du kräver att de nu skyndsamt tar beslut om bygglov eller avslag på befintliga handlingar, och samtidigt meddelar du att utan detta beslut kan du inte gå vidare med att överklaga till LS.
Och sen överklagar du direkt om det blev avslag.

Det borde ju åtminstone kunna vara en väg framåt. LS är inte imponerade av personliga tyckanden utav tjänstemän. De kollar om det följer lagen, inte något annat.
Vi har försökt på alla möjliga plan. Problemet är bara när intresset för att lösa ens ärende är de som svarar i växeln och inte de som beslutar. Man förstår dock såhär i efterhand vad som dragit ut rejält på processen. Något jag inte kan yttra mig om här eftersom det skulle kunna vara rejält självmål. Jag kan säga att det har inte med sjukdom eller slarv från vår sida att göra i alla fall.

Om vi bortser från de saker som är bidragande till detta dröjsmål så skulle jag säga att det bara är en bråkdel av vad handläggaren ställt till med själv. Jag menar om du har en kö som är lång så förklarar de att saker & ting tar mer tid. Att begå tjänstefel för att man slarvar, är otydlig och inte granskar de inkomna handlingarna samt undviker kommunikation så långt det är möjligt det är så många tjänstefel att man många gånger inte förstått riktigt, VAD är det som händer?
 
Fick svar i förra veckan och ärendet går delvis framåt. Helt plötsligt har man ändrat diverse krav - tro att man är förvånad...:

Måste bara fråga er : Om en kommun påstår att det du gör ser annorlunda ut gentemot omgivningen kan de då neka även om man visar underlag som tydligt visar att de är ute och cyklar?
 
rickard_89 skrev:
Fick svar i förra veckan och ärendet går delvis framåt. Helt plötsligt har man ändrat diverse krav - tro att man är förvånad...:

Måste bara fråga er : Om en kommun påstår att det du gör ser annorlunda ut gentemot omgivningen kan de då neka även om man visar underlag som tydligt visar att de är ute och cyklar?
Ja men de kan få räkna med att bli överkörda i nästa instans. Jag talade med en pensionerad domare om kommunala bedömningar (inför ett ärende vi höll på med) och han tyckte det var skrattretande hur ojämn nivå det var på de ursprungliga besluten som så småningom hamnade i hans domstol. Men som tur är så är kompetensen högre hos LST och övriga instanser än hos genomsnittskommunen.
 
Det vet jag att de kommer att bli. Vi vill dock först föra en diskussion där vi lägger fram hur vi tänkt och att de får förklara vilka lager de stödjer sig mot, något man ännu inte gjort. Så det är inte ens avgjort hos kommunen ännu på långa vägar = )
 
Från att ha varit mycket negativt inställd så såg det ut som att vi höll på att mötas på vägen efter en del diskussioner men då är det istället så att man utlovar att höra av sig och det uteblir.

Pinsamt nog lovar man också att hantera en viss sak innan dag X utan att göra det.

Tålamodet har sinat många gånger vad är bästa lösningen när man undviker telefonkontakt?

Klart man kan försöka lösa ett ärende via mail men man har verkligen ingen garanti för när eller om de svarat och det sätter stora käppar i hjulet.

Vad är anledningen till att man agerar såhär när det just nu är väldigt lite ärenden rent generellt?

Svårt att förstå verkligen...
 
Ta reda på vilka politikerna är som är inblandade med bygglovs avdelningen.
Därefter skriver du en mail och begär ett möte tillsammans med dem och de inblandade på bygglovsavdelningen om hur ärendet är skött. Ta gärna lite exempel ur en emails konversation alternativt utebliven återkopling på mailar som skrivits etc.
Politikerna har oftast varken lust eller tid för sådant här, så det kan bli så att de bara ger dem en reprimand, när de tittat lite på ärendet, och säger till dem att "Fixa detta" bara!
 
Det verkar ju ha havererat.

Gå till media?
 
Hoppas man inte ska behöva gå så långt. Man gör dock vad man måste så vi får se vart det bär.
 
Risken är nog större att man får ännu lägre prioritet och att de inte vill ta tag i ärendet om man gör så.

Sir Duke skrev:
Det verkar ju ha havererat.

Gå till media?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.