hempularen skrev:
Fast sannolikheten att du skall råka få prata med "rätt" handläggare vid drop in är rätt liten. Iallafall på större bygglovsavdelningar. Men det borde iallafall kunna rensa bort de vanligaste bristerna i materialet.
Kan nog vara olika från kommun till kommun. Där vi bor säger man om man vill träffa någon specifik och är den personen då upptagen med andra drop in-besökare så får man vänta till det blir ledigt. Man kan även boka ett besök utanför drop in-tid
 
Precis och det märks tog typ 2 månader innan man fick första kommentaren. Rätt så genomskinligt...
 
Karl_Pedal skrev:
Kan nog vara olika från kommun till kommun. Där vi bor säger man om man vill träffa någon specifik och är den personen då upptagen med andra drop in-besökare så får man vänta till det blir ledigt. Man kan även boka ett besök utanför drop in-tid
I min kommun finns inget intresse för det. Det enda intresset som finns är att ge så dålig information som möjligt och vägra kontakt så långt det går.
 
hempularen skrev:
Jag skulle tro att när handläggaren får upp ansökan på bordet så tittas den snabbt igenom, om de då upptäcker något av de vanligaste felen, typ saknad karta. Så tittar de inte längre. Utan begär komplettering.

Visst kunde man önska sig att de går igenom materialet så mycket det går, och berättar om alla brister de då ser. Men jag har viss förståelse för om en överarbetad handläggare, inte vill "slösa" tid med att titta på byggnadens utförande, som kanske ändå måste undersöka lika noga igen när en nybyggnadskarta finns framme.
Så är det absolut i normalfallet, men inte i min kommun. Där jobbar de i kraftig motvind och övriga man talar med pratar om exakt samma tillvägagångssätt. Man har inget intresse i att lösa saker utan diskussionen uteblir helt.

SKICKA in det här ungefär PUNKT. Vill man då ställa en följdfråga ja då får man antingen inget svar eller dumförklarad. Trots att identiska handlingar godkänts massvis med gånger - med andra ord FEL på kommunen och handläggaren inte på underlaget.
 
Men om vi tar ditt exempel, handläggaren begärde marklinjen vid huset skrev du. Vad hade du redovisat innan? För i instruktionerna som finns ex. på Stockholms kommuns bygglovssida så skriver dom att detta skall finnas med i en bygglovsansökan.

hade du redovisat marknivåerna runt huset, men de ville ha det på annat format, mer detaljerat? Eller hade du inte skickat med något sådant alls?
 
Vi skickade in det som de krävde efter att ärendet skulle kompletteras och där nämndes det inte att det var så pass omfattande. Marklinjer var redan med från början. Har som sagt en arkitekt som gjort jobbet och det är extremt konstigt hur min kommun agerar. Min kommun godkänner inte samma handlingar som andra kommuner i sthlm godkänner... Fast de står med i samma "exempelritningar i dessa kommuner i stockholm"
 
De har fått allt de begärt hela tiden och har det saknats något har vi kompletterat med det. Det är bara det att de är aldrig nöjda, utan de ser till att man får CADA om massvis med gånger vilket kostar mycket pengar, därför anser jag att rådgivningen är felaktig och inte i enlighet med de lagar som finns på några fronter.
 
Kommun : Norrköping

När bygglovet lämnades in: Q3


Vad bygglovet avser : Nybyggnad av villa och garage


Ev avvikelse från detaljplan: Avstånd till 2st grannar samt byggnadshöjd


Övrig information hur du upplevt kommunens tillgänglighet och respons : Klart över förväntan. Fick en begäran om komplettering, byggaren skickade in samma dag och vi fick besked på 15 min att kompletteringen var tillräcklig! Fått svar på mejl samma dag eller dagen efter. Dagen efter att tiden för grannyttrande gått ut fick vi bygglovet!!! Tilläggas bör att vi själva även ändrade oss angående placering av garage på nybyggnadskartan en bit in i processen. Fick vårt bygglov på 8 veckor. Vi hade inte alls förväntat oss denna service men vi är verkligen nöjda! Fakturan var tråkigare ;)
 
  • Gilla
pebbles75
  • Laddar…
Utan att säga för mycket, vill jag varna för härryda kommun och Fahd E. Skulle ni få problem med det, så säg till att ni vill ha ett möte med de båda politikerna och de på bygglovsavdelningen...
Det kanske löser sig då, det gjorde det för oss.
Se till att spara all mailkonversation, då de väljar att bara diarieföra viss information, som är vesentlig för deras del, men inte säger hela sanningen. Det är jättebra att ha denna! :)
 
Vad menar du med att göra om hela huset först? Har du något svartbygge som du måste reda ut först?
 
Abuquir skrev:
Utan att säga för mycket, vill jag varna för härryda kommun och Fahd E. Skulle ni få problem med det, så säg till att ni vill ha ett möte med de båda politikerna och de på bygglovsavdelningen...
Det kanske löser sig då, det gjorde det för oss.
Se till att spara all mailkonversation, då de väljar att bara diarieföra viss information, som är vesentlig för deras del, men inte säger hela sanningen. Det är jättebra att ha denna! :)
Kan du berätta lite mer i detalj vad som hänt? Du får gärna bortse från vissa detaljer om du inte vill att de ska känna igen ditt ärende.
 
pebbles75 skrev:
Vad menar du med att göra om hela huset först? Har du något svartbygge som du måste reda ut först?
Jag menar att de trots att ha fått all info om vad som ska göras och hur det befintliga ser ut har de krävt massvis med kompletteringar för att nu be oss börja om med det befintliga huset och modernisera det. Det är helt bakvänd handläggning givetvis och under inga omständigheter tillåtet men de verkar göra hur de vill när det gäller det mesta
 
Scabbers Wes skrev:
Kommun : Norrköping

När bygglovet lämnades in: Q3


Vad bygglovet avser : Nybyggnad av villa och garage


Ev avvikelse från detaljplan: Avstånd till 2st grannar samt byggnadshöjd


Övrig information hur du upplevt kommunens tillgänglighet och respons : Klart över förväntan. Fick en begäran om komplettering, byggaren skickade in samma dag och vi fick besked på 15 min att kompletteringen var tillräcklig! Fått svar på mejl samma dag eller dagen efter. Dagen efter att tiden för grannyttrande gått ut fick vi bygglovet!!! Tilläggas bör att vi själva även ändrade oss angående placering av garage på nybyggnadskartan en bit in i processen. Fick vårt bygglov på 8 veckor. Vi hade inte alls förväntat oss denna service men vi är verkligen nöjda! Fakturan var tråkigare ;)
Detta blir man glad av att läsa. Det var ungefär detta + lite mer tid jag räknat med.

Irritationen är sjukt stor. Och vad hjälper det för mig att vidta åtgärder? Nada! Då kan de lägga mitt i högen av bygglov de inte ens tittar på.
 
kulsprutan skrev:
Jag förstår inte. På drop in får man väl Inga besked? Grejerna måste ju in och sedan ska du tilldelas en handläggare - högst osannolikt att det blir samma som du pratat med på drop in skulle jag tro. Eller i vad ligger vinsten med att gå på drop in?
Med rätt person kommer man säkert väldigt långt. Är handläggaren inte samarbetsvillig dock gör det ingen direkt nytta då är risken att man blir så förbannad att man struntar i allt :p
 
Ah! Ok! Men ring kommunens växel och be att få tala med plan-och byggchefen. Säg att du vill boka in ett möte för att reda ut varför inte dina handlingar kan behandlas. Fråga om inte bygglov kan beviljas enligt PBL (plan och bygglagens) 9 kap. 30 paragrafen eller 9 kap 31b. Och i så fall varför?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.