Hej Rickard! Det låter på din beskrivning som att du har en kommunikation med med kommunen. Och det är ju egentligen ett gott tecken, även om det är negativa besked du får varje gång. Varje gång du får ett negativt besked är det viktigt att du punktar ner exakt vad är det som är fel och behöver åtgärdas. Sen behöver du göra en samlad åtgärd i dina handlingar, så att du får en fungerande byggnad och inte blir en omständigheternas slav. Skicka in nya kompletta handlingar i en rak sammanhängande sidnummerföljd . som Pebbles var inne på. Så dom slipper bläddra fram och tillbaka. Den här metoden kommer du behöva öva in när det är dags att söka startbesked. Start beskedet är nämligen ännu mycket svårare än bygglovet. Och allt förabete du gör nu har du igen då. Mvh, PerOF
 
PerOF skrev:
Hej Rickard! Det låter på din beskrivning som att du har en kommunikation med med kommunen. Och det är ju egentligen ett gott tecken, även om det är negativa besked du får varje gång. Varje gång du får ett negativt besked är det viktigt att du punktar ner exakt vad är det som är fel och behöver åtgärdas. Sen behöver du göra en samlad åtgärd i dina handlingar, så att du får en fungerande byggnad och inte blir en omständigheternas slav. Skicka in nya kompletta handlingar i en rak sammanhängande sidnummerföljd . som Pebbles var inne på. Så dom slipper bläddra fram och tillbaka. Den här metoden kommer du behöva öva in när det är dags att söka startbesked. Start beskedet är nämligen ännu mycket svårare än bygglovet. Och allt förabete du gör nu har du igen då. Mvh, PerOF
Jag har som sagt en arkitekt som skickar handlingar. Det skickas redan in enligt er beskrivning. Problemet är att man säger en sak över telefon och säger en annan sak skriftligt.

Klart att vi "fått" tag på dem någon gång och har haft en viss dialog men detta har skett när bygglovet redan för många veckor sedan borde varit godkänt. De har förhalat processen, gett felaktig rådgivning, begärt felaktiga kompletteringar.
Det är bara så konstigt hur man beter sig såhär spec när man dessutom har en arkitekt. Meningen är att de ska talas vid eftersom man pratar samma språk. Svårt att förstå deras syfte att arbeta bakvänt.
 
Jaa, fast det är kanske ingen byggglovsarkitekt du fått tag på. En sån ska ju se till att det finns höjdkurvor och sånt. Eller så får du lägga sista handen på materialet själv. Bygghandläggaren rår du inte över. Nästa tåg går när dom städar skrivbordet inför jullovet. Och då gäller det att ha alla papper i ordning. Sen ska man inte kompromissa om viktiga mål , byggyta, takhöjd eller vad du vill. Dem ska man aldrig dagtinga med. Men allt annat kan man ändra om dom begär. I mitt fall flyttade byggnadsmänden nybyggnaden i samband med utstakningen. Då tog jag helt enkelt och flyttade tillbaka huset efter samråd med KA och ändrat bygglov. Lätt som en plätt. Och då hade jag suttit uppe på nätterna och gruvat mig och skrivit. Inlagor. Var det allt? Undrade dom med en axelryckning. Mvh, PerOF
 
Vi har alla detaljer. Det är givetvis en bygglovsarkitekt jag använder mig utav. Har också en kontrollansvarig och en konstruktör som räknat på allt.

Vi vill givetvis inte kompromissa med saker då vi följer detaljplanen. Alla saker är helt by the book!

Jo vi försöker så gott det går. Nu ska vi se hur ärendet fortskrider :)
 
rickard_89 skrev:
Jag menar att de trots att ha fått all info om vad som ska göras och hur det befintliga ser ut har de krävt massvis med kompletteringar för att nu be oss börja om med det befintliga huset och modernisera det. Det är helt bakvänd handläggning givetvis och under inga omständigheter tillåtet men de verkar göra hur de vill när det gäller det mesta
Är det tillgängligheten som ställer till det undrar jag när du skriver modernisera. Flera arkitekter missar fortfarande detta, den vi använde som exempel. Att vid tillbyggnad behöver huset uppfylla kraven på tillgänglighet, dvs ett sovrum (eller möjlighet att enkelt göra ett sovrum) samt toalett med 90-dörr och mått som möjliggör för en rullstolsburen på entreplan. Kan vara mer. Det har de iaf lagrum till att begära.
 
Lane skrev:
Är det tillgängligheten som ställer till det undrar jag när du skriver modernisera. Flera arkitekter missar fortfarande detta, den vi använde som exempel. Att vid tillbyggnad behöver huset uppfylla kraven på tillgänglighet, dvs ett sovrum (eller möjlighet att enkelt göra ett sovrum) samt toalett med 90-dörr och mått som möjliggör för en rullstolsburen på entreplan. Kan vara mer. Det har de iaf lagrum till att begära.
Det befintliga huset har de inte krävt något på och tillgängligheten är OK i det som det söks bygglov för. Dessa saker är inte det som ställt till det - det har varit saker man fixat i en handvändning. Det är övriga saker jag tagit upp som speglar problemet.
 
I ett av dina inlägg skriver du att handläggaren säger att ditt hus inte passar in. Varför tycker de att huset inte passar in? Är huset eller tillbyggnaden gjord så att detaljplanen sätter stopp? Är tillbyggnaden för hög eller har du nyttjat din byggrätt på tomten? Ligger ditt hus på ett område med speciella områdesbestämmelser?
 
pebbles75. Jag följer detaljplanen till 100 % på alla sätt och vis, nej det är inga speciella områdesbestämmelser. Det som däremot jag anser bland många andra punkter är totalt tjänstefel är när man fått ta del av väldigt detaljerade handlingar samt bilder på befintligt hus och sedan kräver komplettering, på komplettering för att därefter säga att det gamla huset ser omodernt ut och att man måste förändra befintligt hus för att få chans att få bygglov, det måste väl ändå vara grovt tjänstefel?

Jag menar om man innan man ens som bygglovshandläggare har begärt första kompletteringen ser att det här kommer inte vi kunna godkänna som det är nu, hur kan man då strunta i att informera att man måste göra fasadändringar på befintligt hus?

Man skapar alltså massvis med extra arbete och extra kostnader för både byggherre och arkitekt, det måste vara felaktig myndighetsutövning om något!

Det är så mycket som gör en väldigt upprörd och alla inblandade säger att de inte förstår hur de på kommunen arbetar. Samma visa hela tiden, locket är på. Man ska söka sin handläggare som vare sig kan ta emot samtal eller svara på mail. Trots att man vid flera tillfällen påtalat att man önskar en annan handläggare så vägrar kommunen ge en någon annan som håller i ärendet. Bygglovschefen gör sig inte heller anträffbar.

Kan du som bygglovshandläggare förstå hur man kan arbeta såhär? Jag trodde att man skulle kunna föra en dialog, men detta är rent av löjligt. Tänk dig själv att vi tvingas förse kommunen med handlingar, där de säger olika saker per telefon och mail. Ändrar sig fram och tillbaka hela tiden och vägrar kommunicera.

Jag förstår inte hur man kan vilja arbeta såhär, det är för mig obegripligt!
 
pebbles75 skrev:
I ett av dina inlägg skriver du att handläggaren säger att ditt hus inte passar in. Varför tycker de att huset inte passar in? Är huset eller tillbyggnaden gjord så att detaljplanen sätter stopp? Är tillbyggnaden för hög eller har du nyttjat din byggrätt på tomten? Ligger ditt hus på ett område med speciella områdesbestämmelser?

pebbles75. Jag följer detaljplanen till 100 % på alla sätt och vis, nej det är inga speciella områdesbestämmelser. Det som däremot jag anser bland många andra punkter är totalt tjänstefel är när man fått ta del av väldigt detaljerade handlingar samt bilder på befintligt hus och sedan kräver komplettering, på komplettering för att därefter säga att det gamla huset ser omodernt ut och att man måste förändra befintligt hus för att få chans att få bygglov, det måste väl ändå vara grovt tjänstefel?

Jag menar om man innan man ens som bygglovshandläggare har begärt första kompletteringen ser att det här kommer inte vi kunna godkänna som det är nu, hur kan man då strunta i att informera att man måste göra fasadändringar på befintligt hus?

Man skapar alltså massvis med extra arbete och extra kostnader för både byggherre och arkitekt, det måste vara felaktig myndighetsutövning om något!

Det är så mycket som gör en väldigt upprörd och alla inblandade säger att de inte förstår hur de på kommunen arbetar. Samma visa hela tiden, locket är på. Man ska söka sin handläggare som vare sig kan ta emot samtal eller svara på mail. Trots att man vid flera tillfällen påtalat att man önskar en annan handläggare så vägrar kommunen ge en någon annan som håller i ärendet. Bygglovschefen gör sig inte heller anträffbar.

Kan du som bygglovshandläggare förstå hur man kan arbeta såhär? Jag trodde att man skulle kunna föra en dialog, men detta är rent av löjligt. Tänk dig själv att vi tvingas förse kommunen med handlingar, där de säger olika saker per telefon och mail. Ändrar sig fram och tillbaka hela tiden och vägrar kommunicera.

Jag förstår inte hur man kan vilja arbeta såhär, det är för mig obegripligt!
 
Jag kan omöjligt se att bygglovshandläggaren kan ställa det kravet på att du måste ändra utformningen på den gamla delen. En fasadändring vad jag förstår att du menar, alltså utseendet på huset. Oftast så vill man behålla det gamla utseendet. Det är ju en del av historien om huset. Dessutom är ett sådant projekt inte ekonomiskt försvarbart i detta sammanhang då du endast vill göra en tillbyggnad. Kontakta ordförande i byggnadsnämnden (politiker ) och tala med han/hon om ditt ärende.
 
Ja, nu låter det som något organisatoriskt. Utifrån din beskrivning att du får olika besked hela tiden. Och det kan ju tänkas, särskilt om det är en liten kommun. Hur ofta sammanträder nämnden, och vilka delegationssbeslut har tjänstemännen? Kanske behöver du vara uthållig, jobba i en lägre takt, och se till att du inte får avslag hela tiden! Mvh, PerOF
 
2012 Sep. Jag har sotaren för att godkänna nyinstallerad icke miljögodkänd kokskamin med kokplatta.
Han frågar efter pappren från kommunen, och jag har Inga för jag inte gjort bygganmälan, sotaren är skyldig att skicka in pappren.
2012 okt Kommunen frågar efter bygganmälan som jag skickar in.
2016 okt, får papper från kommunen att anläggningen nu är godkänd och jag kan böra använda anläggningen...........
 
pebbles75 skrev:
Jag kan omöjligt se att bygglovshandläggaren kan ställa det kravet på att du måste ändra utformningen på den gamla delen. En fasadändring vad jag förstår att du menar, alltså utseendet på huset. Oftast så vill man behålla det gamla utseendet. Det är ju en del av historien om huset. Dessutom är ett sådant projekt inte ekonomiskt försvarbart i detta sammanhang då du endast vill göra en tillbyggnad. Kontakta ordförande i byggnadsnämnden (politiker ) och tala med han/hon om ditt ärende.
Det är precis det man gjort. Man har markerat att med ditt befintliga hus kommer vi inte "släppa" igenom din tillbyggnad utan du måste visa en ändring på ditt befintliga hus först.

Som jag sagt tidigare så har man alltså haft uppgifterna (bilder från bef hus) redan innan första kravet på komplettering skickades ut.

Som du säger och som alla övriga säger så är saken helt galen.

Det är så mycket som är ologiskt vill jag lova. En sak som är säker är att de som varit inblandade i alla fall begått grova tjänstefel.

Kommer att ge kommunen all information vi söker så får vi se hur de svarar på det hela.
 
PerOF skrev:
Ja, nu låter det som något organisatoriskt. Utifrån din beskrivning att du får olika besked hela tiden. Och det kan ju tänkas, särskilt om det är en liten kommun. Hur ofta sammanträder nämnden, och vilka delegationssbeslut har tjänstemännen? Kanske behöver du vara uthållig, jobba i en lägre takt, och se till att du inte får avslag hela tiden! Mvh, PerOF
Problematiken är inte att man får konstanta avslag. Det som är problemet är att man dels är otydlig i det man begär och inte är tydlig. Man skriver med ett språk som inte i exakta ordalag förklarar vad man söker - när man sedan vill ha svar på det hela undviker man kontakt helt.

Jag drar ett exempel så du förstår nivån på hur det skötts : Du ska måla om din fasad med en färgkod och även ändra fasadens utseende (med liggande panel istället för stående panel)

Du skickar då först bilder på ditt hus, en ritning som visar allt nödvändigt dvs hur panelen ser ut och vilken färgkod du har idag samt vad du önskar byta till med tillhörande ny färgkod på ny ritning.

Då i första brevet så skriver du in att du ska ha färgkod S-0500y och liggande panel (som ritningen visar) , de skriver då att de vill att du updaterar olika saker som saknas i anmälan.

Du kompletterar med informationen du får som är bristfällig och trots att du söker svar på vad de vill ha in får du aldrig ett riktigt svar på vad de söker för information av dig exakt.

Du tvingas då skicka in en ny komplettering utan att ha fått svar på vad du skulle göra - tolkar det som står "ordagrant" och kompletterar - de är fortfarande inte nöjda. Då skriver de ut exakt vad de vill ha (dvs något som skulle stått med från början)

Du skickar in den kompletteringen och de är då nöjda med det. Då när det väl är gjort så säger man att liggande panel tillåts inte (man berättar detta först nu för dig). Du tvingas då cada om hela ritningen för att visa en liggande panel som är något mer modern (eftersom du vill ändra utseendet något både med färg och utformning) och du skriver sedan färgkoden precis som du gjorde från början.

De är då nöjda med det du har presenterat gällande liggande panelen och tycker att det fungerar men nu ger de avslag på att färgkoden inte tillåts istället. Du måste byta färgkod helt enkelt.

Ungefär såhär har det hela sett ut. Hoppas exemplet var något tydligt. Det jag försöker förklara är hur bakvänt de jobbar.

Jag tycker att om man gör sådana här saker då ska kommunen bli ersättningsskyldig för det man ställt till med.
 
Dom kanske bara hatar sitt jobb och drömmer om att dom ska bli headhuntade till ett bättre... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.