Den tillhör den naturliga floran. Så den är inte invasiv.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det avgör kommunen. Är du missnöjd med kommunens verksamhet låt dina politiker veta det och rösta på partier som vill klippa gräsytorna istället för att låta dem förfalla.
I det här fallet förfaller de inte utan förbättras?

Att de samlar upp skräp som folk slänger är en en sak för polisen eller något tidigare för föräldrarna. Fördelarna att det fångas upp lokalt är att det inte hamnar i vattendrag och att det faktiskt syns hur mycket skräp som slängs.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Äng är ju trevligt om kommunen är beredd att ta den ökade kostnaden för det jämfört med igenslyande mark eller gräsmatta. Ängen ska slås i rätt tid, mitt i semestern och höet bortföras för djurutfodring (eller kompostering om man inte bryr sig om miljön). Efter kanske 10 år eller mer så börjar ängsfloran ta över när marken har utarmats på kväve. Lerjordar (gammal åker) kan ibland vara så pass rika att äng aldrig riktigt uppstår.
Alla ängar är inte magra så bortforsling är inte alltid nödvändigt och att klippa gräset flera gånger per år jämfört med att slå och forsla bort en gång är inte heller någon större skillnad kostnadsmäsdigt. Enda stora skillnaden är att det ibland krävs en annan utbildning av de som utför jobbet och lite andra maskiner men det sköter de lätt.via upphandlingen.

De miljömässiga vinsterna med att ha behovsprövad klipplängd på alla grönytor är odiskutabel idag men sen gäller det att få ut den informationen. Med lite arbete kanske t ex grundvattnet kan hållas på en hållbar nivå i framtiden.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Z z_bumbi skrev:
I det här fallet förfaller de inte utan förbättras?

Att de samlar upp skräp som folk slänger är en en sak för polisen eller något tidigare för föräldrarna. Fördelarna att det fångas upp lokalt är att det inte hamnar i vattendrag och att det faktiskt syns hur mycket skräp som slängs.
Utgångspunkten i tråden är ju att TS beskriver ett förfall. Sen kan ju en och annan skribent känna något annat men det ändrar inte TS situation och trådens ytas nedskräpning.

Att moralisera över att folk slänger skräp och teoretisera om ingripande från polis och föräldrar kan man ju göra om det känns bra. Ibland drömmer jag också bort mig i sådana tankar. Men det får inte bort nedskräpningen så sådana drömmer är ingen bra utgångspunkt att agera efter i verkligheten.

Om ens vattendrag finns i närheten får TS upplysa klargöra. Annars låter argumentet som lite krystat.

Z z_bumbi skrev:
Alla ängar är inte magra så bortforsling är inte alltid nödvändigt och att klippa gräset flera gånger per år jämfört med att slå och forsla bort en gång är inte heller någon större skillnad kostnadsmäsdigt. Enda stora skillnaden är att det ibland krävs en annan utbildning av de som utför jobbet och lite andra maskiner men det sköter de lätt.via upphandlingen.
Är det rika marker så blir det gräsodling. Om man gillar långt gräs så kan man prioritera det så.

Z z_bumbi skrev:
De miljömässiga vinsterna med att ha behovsprövad klipplängd på alla grönytor är odiskutabel idag men sen gäller det att få ut den informationen. Med lite arbete kanske t ex grundvattnet kan hållas på en hållbar nivå i framtiden.
Att det går en trend med långt gräs i detta i kommunal verksamhet råder det ingen tvekan om. Så inom den kommunala sektorn är det säkert odiskutabelt. Utanför denna subkultur så diskuteras det som du märker om olika prioriteringar och hur olika intressen står emot varandra.

Oklippt gräs kommer också med baksidor för kommuninvånarna om man inte klipper rätt ytor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter Fredriksson1
  • Laddar…
stanlund2 stanlund2 skrev:
Kommunen låter bli att klippa vissa delar av gräsmattan ”för att främja biologisk mångfald” etc eller vad det heter nu för tiden. Dock i praktiken blir det ingen utannonserad "blomsteräng" utan fult midjehögt gräsmattegräs som samlar på diverse skräp och fästingar.

Finns det något att göra?
Om det börjar växa raps där så hade de nog reagerat…]
 
B BTR skrev:
Både brännässlor och hundkex blommar och gynnar den biologiska mångfalden.
Antar att det då ser likadant ut i din trädgård :cool:.
 
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Antar att det då ser likadant ut i din trädgård :cool:.
Brännässlor har jag och fräken i massor i ett hörn. Det finns nån lite kvadrat som jag låter växa till efter midsommar innan jag trimmar ner det.

Man ska väl inte vara helt steril i trädgården ? ;)
 
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Antar att det då ser likadant ut i din trädgård :cool:.
Det här är min gräsmatta. Då menar jag gräsmattan och inte den del jag kallar äng.
Del av en gräsmatta med högt gräs, olika växter och blommor, samt en humla på en blomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Manfreds
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.