Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där "godkänt av kommunen". Funkar det så där gulligt i era kommuner att alla medborgarna har en direkt dialog i alla möjliga småärenden med tjänstemännen. I min bastanta sossekommun vid Sörmlandkusten har tjänstemännen gjort allt för att isolera sig och enda sättet att nå dem numera tycks vara via en felanmälningsapp eller via email. De svarar inte i telefon längre och deras mobilnummer är väl dolda.
Du bor för nära storstad:crysmile: vi lantortsbor måste hjälpa till och göra saker.(y)
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Plocka skräp på eget initiativ är det nog ingen som skulle bråka om men om TS skulle få för sig att börja klippa ned kommunens försök med mångsfaldsförvaltning av gräsytorna så skulle nog en och annan reagera negativt. T ex parkförvaltningen. Du måste förstå det enorma arbetet som har krävts för att ta fram denna mångfaldspolicy inom förvaltningen. Många tunga möten ligger bakom det höga gräset.
Tja, vore jag parkarbetare skulle jag inte gråta blod om någon slagit gräset utan passat på tillfället att ta en extra paus innan jag fortsatte med mitt.
Vore jag politiker eller ansvarig på parkförvaltningen skulle jag jubla om marken sköttes 'av sig självt' och inte genererade sura telefonsamtal från missnöjda invånare/väljare.

Vore jag invånare brevid ett oskött område finge jag väl välja att sköta det själv eller acceptera att det inte kan prioriteras parkskötsel nu när kommunens/sammhällets resurser behövs till annat, det är krig i Europa och en massa människor kommit hit och behöver tak över huvet, nått att käka och skola till ungarna.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Långa köer till sjukvården - betala egen vård
Skräpigt på kommunens mark - städa själv
Ingen plats på ålderdomshem - ta hand om din mamma själv

Givetvis ska kommunen ta sitt ansvar, speciellt avseende renhållningen.
Tänker du att skatten ska höjas?
 
F fribygg skrev:
Tänker du att skatten ska höjas?
Högre skatt är inte nödvändigtvis lösningen på dålig service. Slutar man sälja ut byggnader för att sedan hyra de till överpris sparar man en hel del pengar bland annat. Väldigt ofta tar man inte ut biten från entreprenörer trots att man har rätt till det.
 
  • Gilla
jkarlsson84 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Du bor för nära storstad:crysmile: vi lantortsbor måste hjälpa till och göra saker.(y)
Bor du på landet så finns ingen allmän platsmark som kommunen är huvudman för. Då är det markägarna som får lösa städningen. Men å andra sidan så lär det inte skräpas ned heller med tanke på hur få personer som passerar.

I min lilla håla har vi ingen allmän plats under kommunalt huvudmannaskap utan förvaltar allmän plats enskilt. Det blir uthängning i FB-grupp om någons hund bajsar fel eller en plastpåse ligger och skräpar.
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Tänker du att skatten ska höjas?
Vi kan ju börja med att byta ut en biologisk mångfaldsutredare mot en vanlig enkel parkarbetare innan vi talar om skattehöjningar.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 8 till
  • Laddar…
stanlund2 stanlund2 skrev:
… och samlar diverse skräp
Varför hamnar det diverse skräp där?

Var skulle skräpet hamna om det inte fastnade i det höga gräset?

Det ska väll inte finnas något skräp slängt i naturen? Ta tag i det huvudproblemet istället för det höga gräset.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är kommunen som ska ombesörja städningen oavsett vem det är som skräpar ned. Se renhållningslagen 18 och 20 §.
Det får väl finnas lite logik. Ska kommunen köra ut för att hämta ett par burkar när du själv kan plocka upp det för ingen kostnad?
Vill man inte plocka upp i sitt närområde utan man vill att folk slänger sopor utomhus?

Sverige har blviit ett otroligt skitigt land och om de är sån liten mängd att man kan plocka för hand så anser jag att folk kan plocka i sitt kvarter iallafall.
 
  • Gilla
  • Arg
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Om vi ska vara seriösa så är rådet till ts att kanske inte enbart leta legala åtgärder utan också leta upp information om vår närliggande natur i bostadsområden.
Har försökt göra det med en nära släkting som inte visste hur en blåklocka såg ut men växte i det ej slagna området jag sköter vid fritidshuset ( bilden tidigare tog jag där). Och hur vi kan skapa liknande i mera tätbefolkade områden än gräsmattor som lider av torkan vi har.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Det får väl finnas lite logik. Ska kommunen köra ut för att hämta ett par burkar när du själv kan plocka upp det för ingen kostnad?
Vill man inte plocka upp i sitt närområde utan man vill att folk slänger sopor utomhus?

Sverige har blviit ett otroligt skitigt land och om de är sån liten mängd att man kan plocka för hand så anser jag att folk kan plocka i sitt kvarter iallafall.
Ja det kan man tycka och jag kan hålla med. Men oavsett vad skötsamma gubbar på ett forum tycker så fungerar det inget vidare med att lita på allmänhetens spontana städning av allmänna platser.

Traditionen med kommunal parkförvaltning är av det skälet gammal och väl befäst i lag. T ex grannkommunen låter sommarjobbande ungdomar gå och plocka på de allmänna platserna. En rätt vanlig lösning ute i kommunerna tror jag.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
engs
De gör samma sak här, ett år så klipptes inte på allmänningen bredvid oss, men kom också upp skyltar om varför samt om man hade önskemål om annat. Då några grannungar brukar sätta upp fotbollsmål och spela/träna på denna yta gissar jag att deras föräldrar var i kontakt med kommunen. För det varade bara en säsong innan de klippte där igen.

Så tycker det sköttes bra, finns många grönytor som inte nyttjas alls, som de kan använda istället.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det kan man tycka och jag kan hålla med. Men oavsett vad skötsamma gubbar på ett forum tycker så fungerar det inget vidare med att lita på allmänhetens spontana städning av allmänna platser.

Traditionen med kommunal parkförvaltning är av det skälet gammal och väl befäst i lag. T ex grannkommunen låter sommarjobbande ungdomar gå och plocka på de allmänna platserna. En rätt vanlig lösning ute i kommunerna tror jag.
I med de låter som det är nära tomtgräns så kan man bemöda sig att ta 2 minuter att plocka. Ute på större ställen typ park eller torg är det ju av förklarliga skäl att inte medborgarna går ner med säckar.

Hittade 4 pantburkar och annat skit längs min tomgräns idag när jag beskärde lite, bara att plocka upp och slänga skiten.

Tycker det är bra att kommunen låter det växa lite här och där.
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Problemet är folk som slänger skräp överallt. Inte att det städas för lite. Men vissa vippar ju bara ut skiten genom bilrutan.
 
  • Gilla
  • Ledsen
videopac och 8 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Precis… så satans trött på att det ska gnällas och krävas hög standard på allt kommunerna gör men man ska inte hjälpa till själv över huvud taget.

Motargumentet är också bra ”jag betalar skatt, så det ska skötas!” :D
Ja, det är ett mycket bra argument.
Hög skatt=hög standard.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fotografen Fotografen skrev:
Ja, det är ett mycket bra argument.
Hög skatt=hög standard.
Motsatsen skulle ju vara rätt förödande, att ha som målsättning att ha en hög skatt och sen se till att kommunen håller så låg effektivitet och kvalitet på verksamheten som möjligt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.