Det finns en del enklare rörjobb som en händig gör-det-självare kan klara. I badrummet handlar det om byte av toalettstol, tvättställ, blandare till dusch och bad och kanske även en duschkabin.

Du kan läsa artikeln här: VVS-skolan del 2: Enkla rörjobb du klarar själv i badrummet

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Gilla
Dr_Qrunch
  • Laddar…
Härlig artikel, nu kommer både Säker vatten och försäkringsbolagen bli glada. :)

Vart hittar man förresten kromade hårda kopparrör som det hänvisas till i kapitlet om att Montera klämringskopplingar?
 
Har man inte tummen mitt i handen har man väl ändå gjort VVS-jobb själv oavset tom man läst artikeln eller ej.

Det är ju enbart löjligt att betala vvs-adelns ockerpriser för att exempelvis byta en blandare om man är lite händig själv.

Och till skillnad från el-adeln så finns det ju inga som helst lagar som förbjuder folk att tatta VVS själva hur mycket dom vill.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Jag tyckte att artikeln var bra! Senast jag höll på med vatten så var vi utan vatten i tre dagar samt utan tvättmaskin någon månad. Nu har sambon förbjudit mig och jag kan visa hur enkelt det egentligen är och att mina antika rörkopplingar var sköra. Sen kanske jag har mer vilja än händighet :)
 
  • Gilla
Niblet och 1 till
  • Laddar…
Ja visst det går jätte bra att följa råden i artikeln men om det skiter sig kan det bli väldigt svårt att få ut något på försäkringen.
Det finns nämligen mer där till som artikeln missar som är oerhört vanligt förekommande. Då delar byts ut och ändras blandas ofta olika kopplingar och fabrikat. Detta gör att tillverkare och försäkringsbolag drar öronen åt sig och den som har gjort det får stå med hela kostnaden själv. Men visst det finns inga lagar och det är på egen risk men när det skiter sig med vatten är det ofta väldigt dyrt!

Vad gäller klämringskopplingar på PEX är det väldigt beroende på fabrikat av rör och koppling. Och som tidigare nämnts har jag aldrig stött på hårda kromade kopparrör.
Det finns allt för många fakta fel i denna artikeln och jag tycker att redaktionen borde plocka bort artikeln för sin egen del och seriositet
 
Finns det avstängning innan och redundans på funktionen (extra toa, dusch etc.) så tvekar jag inte att koppla själv.
 
J
D Drosen skrev:
Finns det avstängning innan och redundans på funktionen (extra toa, dusch etc.) så tvekar jag inte att koppla själv.
Exakt! Man ser till att ha kulventil över, lock eller liknande som man kan dra på om det skiter sig rejält.

Och man gör det inte en fredagkväll :rofl:
 
V
Älskar hemmapulare,,,mer jobb åt oss juh
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Gött gött bara Pula på ...vet inte hur många ggr man varit hemma hos Lasse och Åke som pulat med bauhaus grejer o står med svansen mellan benen när man kommer dit o fixar droppet
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
J
M Mikael Zinai skrev:
Gött gött bara Pula på ...vet inte hur många ggr man varit hemma hos Lasse och Åke som pulat med bauhaus grejer o står med svansen mellan benen när man kommer dit o fixar droppet
Varför skulle man skulle stå med svansen mellan benen bara för att man inte lyckas? Ska jag skämmas för att jag inte kan allt, men vill försöka ändå i mitt eget hus?
 
  • Gilla
AndersPS och 19 till
  • Laddar…
Toastolen, ska inte den skruvas fast? Den nya alltså. Står inget om det.
 
J Jari Marikainen skrev:
Toastolen, ska inte den skruvas fast? Den nya alltså. Står inget om det.
Vanliga toastolar limmas.
 
M Mikael Zinai skrev:
Gött gött bara Pula på ...vet inte hur många ggr man varit hemma hos Lasse och Åke som pulat med bauhaus grejer o står med svansen mellan benen när man kommer dit o fixar droppet
Hoppas du inte har den attityden hos dina kunder.
 
  • Gilla
Johan Holmberg2 och 3 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Varför skulle man skulle stå med svansen mellan benen bara för att man inte lyckas? Ska jag skämmas för att jag inte kan allt, men vill försöka ändå i mitt eget hus?
Bara att ignorera. Det är bara det vanliga kundföraktet som finns bland alldeles för många hantverkare som visar sitt fula tryne.
 
  • Gilla
Johan Holmberg2 och 9 till
  • Laddar…
J Jari Marikainen skrev:
Toastolen, ska inte den skruvas fast? Den nya alltså. Står inget om det.
Jo om det e plast matta,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.