Oj, blev visst två bilder. Räcker titta på ena. Sen när behovet finns införskaffas lämpligen en switch.
 
Föll visst bort lite text, men det är cat6 kabel uppe till vänster i figuren i den renoverade delen av huset.
 
DiddeW skrev:
Garderoben monterad och dags att ta tag i nätverket igen. En bild säger mer än tusen ord... skulle detta funka?
Ja det är möjligt, men vilka ord... :) Jag förstår inte vad din fråga är? Vad är det du tror det kommer att bli problem med. Och varför skall du blanda in din "datapatchpanel" och dra EKKX till den? Är de röda strecken par? Du kan enkelt dra tele helt utanför patchpaneler osv. om du ändå bara skall ha en två tre jack (använd fiskögon).

Men det är säkert något jag missar, så vad är det mer specifikt?
 
Tack för svaret. Ursäkta vokabulären, inte så lätt... skall försöka bättra mig ;)

Generella frågan är om man kan koppla så här, och det tolkar jag det som av ditt svar. Samt om man kan koppla EKKX i patchpanel som är avsedd för ex cat6 kabel. Övertygad om att det finns bättre sätt!

Huvudbryet och ursprungsproblemet är hur jag på lämpligaste sätt får telefonin från inkommande EKKX ”från gatan” till både traditionella telejack samt till nätverksuttag. Har dragit ett stjärnnät med dubbla cat6 kablar till resp uttag, ála nätverksskolan. I dagsläget kommer vi ha två gamla telejack i bruk som båda ansluter i städskåpet med EKKX.

Att ha en patch för tele med paralellkopplade uttag har jag förstått är vettigt för att patcha telefoni till lämpligt nätverksuttag i huset. Visst, om man kan sätta RJ4-kontakter på EKKX kablarna för de två gamla telejacken så kan man ju koppla dessa direkt till telepatchpanelens framsida. Bättre lösning?

Utsprungliga iden var att ta telen från uttaget på splittern till patchpanel och paralellkoppla de två gamla jacken till det första jacket som sitter i städskåpet. Men Telia tyckte ”varför inte gå från router direkt till patchpanel”.

Jag är inte säker på vad du menar med par i ”Är de röda strecken par?”. Ett streck, en kabel. Alla kablar är UTP Cat6 utom just de två EKKX till gamla jack samt den kabel som går från router till telepatch (RJ11 i ena ändan) som jag inte riktigt vet vad det bör vara (antagligen EKKX). Eller skall det vara en färdig RJ11-RJ45 och kopplas in på framsidan?

Hoppas jag förklarat bättre nu :)
 
Mitt tips är att förenkla hur du kopplar in telefonin, ett sätt kan vara följande:

- Koppla in en RJ11 1 till 3 splitter på telefoniporten på splittern eller ADSL-routern (har routern verkligen en teleuttag som du kan använda när du har vanlig analog telefoni? I vanliga fall finns det bara när man kör bredbandstelefoni)
- Sätt på RJ11 modulkontakt på respektive EKKX som går till dina gamla jack. Koppla in båda i ovan splitter.
- Sätt en patchkabel i uttaget på Kat6-panelen. Koppla in i ovan splitter. (antingen vanlig RJ11-RJ11 eller gör en RJ45-RJ11)

RJ11-splitter från Kjell.com
splitter-rj11-en-till-tre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DiddeW skrev:
Visst, om man kan sätta RJ4-kontakter på EKKX kablarna för de två gamla telejacken så kan man ju koppla dessa direkt till telepatchpanelens framsida. Bättre lösning?
Som videonisse säger så funkar det att klämma en RJ11 på en EKKX och sedan använda den i ett "RJ45"-uttag, på exv. patchpanelen. (Det är konstruerat så att det skall fungera, det är alltså inget fulhack). Om det underlättar.

Sedan att röra till ett gammal telefonisystem med patchning, jag vet inte... Hur ofta kommer du att koppla om det? Jag hade lagt det helt utanför och bara skarvat ihop kabeln. Eller skall du ha någon telefon i ett "datauttag"? I så fall kläm en RJ11 på den utgående och stoppa in i din "datapatchpanel".

Själv så har jag helt struntat i att blanda in patchpanelen osv. i teledragningen. Istället så har jag gjort en "bläckfisk" med RJ11 uttag som kopplas in, dels inkommande i IP-telefoniboxen (eller var det nu passar) och dels i de nätverksportar där jag har en telefon på andra sidan.

Men jag förstår fortfarande egentligen inte vad det är du vill åstakomma?
 
Videonisse: Tack, din lösning med RJ11-splittern borde ju funka klockrent, sålänge jag bara behöver 3 telefoner, vilket jag tror vi klarar oss med länge. Annars är det väl bara att sätta en splitter i splittern och grena vidare. Med detta så kan jag skippa ”telepatchpanelen” antar jag eftersom R11-splitter gör samma jobb. Billigare dessutom!

Lars_Stefan: Ja, risken är ju att jag i min okunskap rör till det onödigt mycket. Vi har idag tv, bredband, bredbandstelefoni via Telia ADSL. Alltså ingen telefoni om strömavbrott. Vi utnyttjar idag bara telejacket som sitter på splittern för den enda sladdtelefon vi använder idag. Splittern sitter alltså i det enda traditionella jack vi använder (dock inte första jack). Detta pga renoveringar. Här kommer det: vi vill kunna välja bredband eller telefoni i de nya nätverksuttagen via patchpanel samt ha två telejack av traditionell typ via EKKX kabel. Första telejack flyttar jag till centralpunkten. Det är funktionen jag vill åstadkomma.

”Bläckfisk” låter intressant, antar att det är som R11 splittern fast hemmabygge, eller har den armar? Utveckla gärna, vad är själva ”kroppen” på den, en kopplingsdosa? Tror dock Kjelles splitter funkar fint att komma igång med :)

RJ11-RJ45 kabel finns hos Kjelle...
 
OK, då förstår jag. Då kan man antingen vira som Mats tycker i skolan. Eller så sköter man det helt utanför patchpanelen. Det jag själv gör och tycker är smidigast. Jag har som sagt gjort en "bläckfisk" där jag tagit färdigkontakterade telefonkablar med RJ11 på (enär jag hade högvis liggande), klippt av dem på mitten så att jag fått lagom långa bitar med en RJ11-hane i änden samt lött ihop dem i en liten lös burk/kopplingsdosa (jag använde en liten elektronikbyggdosa jag hade över). Då kopplar man en av RJ11-kontakterna i inkommande, och de andra i de data-uttag i patchpanelen man vill ha telefoni. Om du är bekväm så parallellkopplar du din bläckfisk, men det finns inget som hindrar att du kopplar den korrekt dvs i kaskad. Du måste då märka dina ledningar på något lämpligt sätt (in, 1, 2, 3, 4 eller så med en tejpbit eller dylikt).

Men, du vill också ha två EKKX-kopplade fasta uttag också. Jag hade klämt bara skruvat upp två uttag (http://www.kjell.com/sortiment/tele...er/modul/utanpaliggande-vaggjack-modul-p55947) i närheten av patchpanelen där jag kunnat koppla in valfri utgång på bläckfisken istf att binda upp två riktiga uttag i patchpanelen. Men om du vill så kan du bara puncha EKKX i valfritt uttag i din patchpanel, det skall funka (men jag har aldrig gjort det).
 
Det du gör är att sätta ditt nuvarande modem i det vanliga teleuttaget, från det uttaget drar du två (eller 3 beroende på vart du ska ha dina två riktiga telefonjack) telekablar, varav den ena går till jack nr 2, den andra drar du till patchpanelen och sätter en RJ11-kontakt på och kopplar in en (http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2027). Sen drar du en telekabel från jack nr 2 till jack nr 3.

Då får du möjligheten att köra dina 2 vanliga jack, samt att du kan patcha in telefonin i vilket uttag du vill.

Så skulle jag ha gjort, och jag gör det hela dagarna.
 
Tack sparv3n för tipset. Jag antar att du menar att man punchar EKKX i patchpanelen och sätter 5-1 splittern i RJ45 uttaget på dess framsida. Vad vinner man på att dra det till patchpanelen? Kan man inte bara klippa av merparten av de 20m kabeln som splittern har och koppla in tåtarna direkt i första telejacket?
 
Spitterns kabel är 20 cm, inte "meter"... :) Kanske snyggt att dra in i pathpanelen men känns ju rätt onödigt krångligt, jag ser inte vad man tjänar på det i funktion, "sparv3n", är det ngt jag missar?
 
Jag var nog lite otydlig.
Du sätter 1-5 splittern i närheten av patchpanelen, inte inkopplad i panelen. På så sätt så kan du enkelt patcha in om du vill.

Den splittern som följer med från Telia skulle jag kört med. Finns ingen anledning att krångla till det. Isåfall tar du bara en telekabel och sätter RJ11 på modemsidan och skarvar ihop det i inkommande på jacket. Men då måste du göra en till kabel från Tel1 porten på modemet ut till jacken och till 1-5splittern.
 
Redigerat:
Hej,
tack för en bra guide!
en fråga, jag har köpt cat6 uttag från Clas Ohlson och såna med dubbla uttag. I manualen står det att jag ska ska koppla uttag 1 enligt 568a och uttag 2 enligt 568b. Varför ? Kabeln är en installations variant från deltaco och har korsade trådar.
Tacksam för svar innan jag fortsätter byggandet :)
 
Vindictive skrev:
Hej,
tack för en bra guide!
en fråga, jag har köpt cat6 uttag från Clas Ohlson och såna med dubbla uttag. I manualen står det att jag ska ska koppla uttag 1 enligt 568a och uttag 2 enligt 568b. Varför ? Kabeln är en installations variant från deltaco och har korsade trådar.
Tacksam för svar innan jag fortsätter byggandet :)
Va? Är du säker på att det står det? Läs igen. Det finns ingen som helst anledning att blanda mellan A och B i en anläggning. Koppla B överallt (dina patchkablar är det så lika bra att fortsätta).
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Va? Är du säker på att det står det? Läs igen. Det finns ingen som helst anledning att blanda mellan A och B i en anläggning. Koppla B överallt (dina patchkablar är det så lika bra att fortsätta).

Ja visst är jag säker, har manualen framför mig. Men jag kommer köra B på båda som du säger. Tyvärr är Classes produktmanualer lite bristfälliga ibland :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.