Passar på att nämna några erfarenheter som jag själv halft googlade ihjäl mig på och sen ändå misslyckades med. Jag fick inte in två cat6 i 16mm slang, vilket jag trodde mig funnit någon som lyckats med. Inte ens på "backen" i rakt utförande med dragtråd och hjälp att trycka in i andra ändan. Testade dock inget smörjmedel. Körde dubbla i 20mm istället. Jag safade och drog in all kabel innan jag monterade upp slangarna också, men tror dock det hade gått ändå.
 
Det gäller att ha "rätt" variant på cat6 om man ska få in två av dem i en slang. Den jag har är precis lika omöjlig som dem du har. Det är på gränsen i 16 rör tom (vilket är skälet till att jag rekommenderar 2X16 rör/slang eller ett 20 till en dosa)
 
DiddeW skrev:
Har läst nätverksskolan och dess kommentarer till . och .a :) Men har ändå några novisa frågor som jag hoppas få hjälp/tips med.

Huset (enplans+källare+kallvind) genomgår en suggesiv renovering. Just nu renoveras hallen som angränsar till alla rum. Det var mer tillfället än dagsbehovet som gjorde att jag fällde in en massa slang i innertaket, borrade ner till källaren och upp på vinden osv. Kändes lika bra liksom! när man ändå höll på. Har dragit dubbla cat6 i stjärnnät (alt enl nätverksskolan), lite antennkabel (antenn på taket) och några tomma ”bra att ha”. Allt mynnar ut i överdel på städskåp i hall där ”centralpunkten” är tänkt att vara. Har även dragit 4-trådig telekabel för inkommande tele som skall kopplas in så att första jack kan hamna här.

Det hela blir en tvåstegsraket. Första behovet är att förse 2 uttag i huset med uppkoppling samt att installera en NAS och skrivare i städskåpet. Därtill något rum med telefon via nätverksuttaget samtidigt som några orenoverade rum behöver ha traditionell telefonlösning. I steg två kommer sannolikt fler nätverksuttag att användas.

1.Min första plan var att samla allt i källaren, där det finns gott om plats. Men antog att det skulle bli lite kämpigt att dra alla kablar ner i källaren samt att det kan vara rätt fuktigt där nere. Klokt beslut? Hinner ändra om någon ger klok input.

2. Jag har ADSL med Telias Thomson (osäker på typbeteckning) för telefon, digitaltv, bredband. Vad jag tror mig behöva införskaffa är patchpanel lagom stor för framtida bruk och dra patchkabel från Thomsons fyra nätverksuttag till de uttag jag vill använda i patchpanelen. Kat 5 eller 6? Korrekt?

3. För telefoni vet jag inte hur jag skall göra. Hängde inte riktigt med där i skolan. Hjälp! Sätta ett första traditionellt telejack i centralen som Thomson ansluts till och från Thomsson (osäker på vilket uttag) till patchpanel (framsida eller baksida?). Samt ifrån första jacket (det traditionella) koppla på vanlig telekabel till husets traditionella uttag.

4. På sikt antar jag att jag behöver en switch för att få till fler nätverksuttag i huset?

5. Finns något som heter patchbox ([länk]) som jag inte blir klok på vad det är. Är det en mix av switch och patchpanel? Smidig, billig temporär lösning?

6. Jag har även en D-Link 655 i gömmorna sedan tidigare. Kan den komma till användning? Säkert starkare åtkomst så att jag kan surfa på lekplatsen utanför. Kanske ett gäst/barnnät som inte kommer åt NAS’en. Hur kopplas den då in, före eller efter Thomson?

Oj vad långt, men hoppas jag varit tydlig iaf;)
Nu har jag inte läst hela tråden men,,,
1. Jag skulle ha prylarna centralt och rätt så lättåtkomliga, speciellt skrivaren. Det är frustrerande att springa upp och ner för trapper varje gång du ska skriva ut. Papper tar slut, utskrifter blir fel, skrivaren är avslagen mm... Ska du ha trådlös router se till att den är placerad så att du har stark signal i hela huset. Vår granne har problem med det, han har ingen mottagning i köket men hos oss och en annan granne har han perfekt mottagning. Sedan är fukt aldrig bra för elekronik som inte är designad för att klara av det.

2,4,5 Satsa på en lite bättre gigabit switch, det finns 8-16 portars (har du pengarna så satsa på en 16 portars, de har en förmåga att ta slut rätt fort ;)) för långt under en 1000lapp. Den du refererar till är inte mycket att hänga i julgranen.
6. Fungerar hyfsat bra men den är gammal och trött. Är ni några stycken som surfar trådlös och någon ska köra bittorrent så går den in i väggen. Jag hade en sån innan jag bytte till en Linksys E4200, skillnaden är enorm. Den har oxå fler möjligheter att sätta upp så att barnen inte kommer åt "känsligt" material.
 
Gott och blandat.
Ska börja med mitt nätverk snart i liten skala. Bara patchpanel och 2st uttag som ska upp.
Har en 24 portars patchpanel CAT6E (tänkt dela den på mitten då jag bara behöver 12 portar)
Massa CAT5E oskärmad installationskabel.
Dubbeluttag CAT6E
Tom 20slang till där uttagen ska sitta.

Är det något problem med denna blandning?
 
Suhagg skrev:
Gott och blandat.
Ska börja med mitt nätverk snart i liten skala. Bara patchpanel och 2st uttag som ska upp.
Har en 24 portars patchpanel CAT6E (tänkt dela den på mitten då jag bara behöver 12 portar)
Massa CAT5E oskärmad installationskabel.
Dubbeluttag CAT6E
Tom 20slang till där uttagen ska sitta.

Är det något problem med denna blandning?
Nej, det är inga direkta problem. Några kommentarer dock. Såga inte av din panel om du inte måste. 6 uttag (dubbla) är inte mycket när du väl börjat så skruva upp den hel om du har plats.

Cat6E är lurigt, det finns inte som standard men vissa tillverkare använder beteckningen, så man får slå upp vad den egentligen betyder. Standarderna är cat6 och cat6a. Där 'a' tillåter 10Gbps full längd dvs 100m. Utan 'a' så får man nöja sig med 15m (tror jag, slå upp). Med cat5e så kan du bara köra gigabit och inte TV (med baluner) osv. Så överväg att framtidssäkra genom att gå till cat6a (och terminera riktigt). Jag tror iofs att 1Gbps kommer att räcka inom överkommlig framtid (har det själv), men om jag nyinstallerade så vete ändå inte om jag skulle gå till nästa steg.

20-slang bör funka, men om den är räfflad på insidan och ligger i skarpa böjar så kan det behövs påskjuthjälp. Drag inte för kung och fosterland, mycket kabel är inte specad för högre dragkraft än motsvarande 10-15kg (vikt vid havsytan, säg dN då, inte min spec...) Så gärna lite eltejp runt änden så att den inte hakar i i så fall.

Men som sagt, inga direkta problem. Det kommer att funka som du har tänkt det.
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är inga direkta problem. Några kommentarer dock. Såga inte av din panel om du inte måste. 6 uttag (dubbla) är inte mycket när du väl börjat så skruva upp den hel om du har plats.

Cat6E är lurigt, det finns inte som standard men vissa tillverkare använder beteckningen, så man får slå upp vad den egentligen betyder. Standarderna är cat6 och cat6a. Där 'a' tillåter 10Gbps full längd dvs 100m. Utan 'a' så får man nöja sig med 15m (tror jag, slå upp). Med cat5e så kan du bara köra gigabit och inte TV (med baluner) osv. Så överväg att framtidssäkra genom att gå till cat6a (och terminera riktigt). Jag tror iofs att 1Gbps kommer att räcka inom överkommlig framtid (har det själv), men om jag nyinstallerade så vete ändå inte om jag skulle gå till nästa steg.

20-slang bör funka, men om den är räfflad på insidan och ligger i skarpa böjar så kan det behövs påskjuthjälp. Drag inte för kung och fosterland, mycket kabel är inte specad för högre dragkraft än motsvarande 10-15kg (vikt vid havsytan, säg dN då, inte min spec...) Så gärna lite eltejp runt änden så att den inte hakar i i så fall.

Men som sagt, inga direkta problem. Det kommer att funka som du har tänkt det.
Tack.
Kanske ska lägga ut 1000lappen för att få 300M Cat6 istället när jag ändå gör jobbet.
Behöver inte hastigheten idag eller närmaste tiden vad jag vet men det vore fint att kunna köra TV.
 
Cat 6 fixar 10GB i upp till 55 meter beroende på signalförhållanden på platsen :)
 
Mats skrev:
Cat 6 fixar 10GB i upp till 55 meter beroende på signalförhållanden på platsen :)
Där ser man. Fast om resten är 6A, så är det väl lika bra att fortsätta på det(?) Glöm inte noggrannhet vid kontakteringen. Det är mycket hårdare krav än för cat5e, som tål en hel del slarv vad gäller upptwistad längd osv.
 
DiddeW skrev:
1.Min första plan var att samla allt i källaren, där det finns gott om plats. Men antog att det skulle bli lite kämpigt att dra alla kablar ner i källaren samt att det kan vara rätt fuktigt där nere. Klokt beslut? Hinner ändra om någon ger klok input.
Försökt placera allt i källaren.

Om man tänker på elektroniken så är min uppfattning att temperaturen är betydligt viktigare än luftfuktigheten, iallafall om vi pratar om utrymmen inomhus och där variationerna inte är för stora. Elektronik slits vid värme och livslängden försämras, du skall definitivt eftersträva max 20 grader som omgivningsluft. I källaren har du förmodligen lite svalare. Din elektronik kommer ju också producera värme som behöver transporteras bort samtidigt som den kommer motvärka fukt. Finns inget som jag ser som talar emot att detta inte skulle mest lämpade placeringen för ett teknikskåp.

2. Jag har ADSL med Telias Thomson (osäker på typbeteckning) för telefon, digitaltv, bredband. Vad jag tror mig behöva införskaffa är patchpanel lagom stor för framtida bruk och dra patchkabel från Thomsons fyra nätverksuttag till de uttag jag vill använda i patchpanelen. Kat 5 eller 6? Korrekt?
Som någon annan skrev, patchpanelen är där du fysiskt avslutar alla dina kablar utifrån de olika rummen, den skall ha samma standard som du drar för nätverkskablarna och dina uttag i rummen. Välj Kat 6 eller 6a.

3. För telefoni vet jag inte hur jag skall göra. Hängde inte riktigt med där i skolan. Hjälp! Sätta ett första traditionellt telejack i centralen som Thomson ansluts till och från Thomsson (osäker på vilket uttag) till patchpanel (framsida eller baksida?). Samt ifrån första jacket (det traditionella) koppla på vanlig telekabel till husets traditionella uttag.
För att svara här behöver du tala om hur många telefoner du faktiskt skall ha i huset och om de är fasta eller trådlösa DECT?

Själv kör jag bara DECT och sändaren står i skåpet tillsammans med Thomsom-routern. Sedan har jag separat laddenhet som står i vardagsrummet. Skulle kunna haft ytterligare ett par trådlösa handenheter runt om i huset men de behöver bara laddning och ingen telefonkabel, så min telefonkabel går ju bara 50 cm från Thomson till DECT-stationen.

4. På sikt antar jag att jag behöver en switch för att få till fler nätverksuttag i huset?
Som du skriver så har ju din Thomson-router 4 lediga nätverksportar så vänta med switch om de räcker.

Switch med nätverksportar är annars själva kärnan i ditt hemmanät. Den skall ha så många portar som du vill ha uttag som skall användas samtidigt. Går alltid att börja med mindre och uttöka med entill när du behöver fler portar, men ha gärna flera portar lediga från början så du har lite att växa i. Köp bara med GigE, det är så liten prisskillnad mot 10/100 och videofiler behöver snabbt nät.

5. Finns något som heter patchbox ([länk]) som jag inte blir klok på vad det är. Är det en mix av switch och patchpanel? Smidig, billig temporär lösning?
Gör inte patchpanelen temporärt, du lär aldrig orka göra om den senare... Det är rätt pilligt att koppla in Kat6-kabel så var mycket nogrann och gör rätt från början. Produkten i din länk är bara patchpanel.

6. Jag har även en D-Link 655 i gömmorna sedan tidigare. Kan den komma till användning? Säkert starkare åtkomst så att jag kan surfa på lekplatsen utanför. Kanske ett gäst/barnnät som inte kommer åt NAS’en. Hur kopplas den då in, före eller efter Thomson?
Din Thomson har ju också trådlöst inbyggt. Omöjligt att säga ngt om vad som fungerar hos dig men bestämm dig för vart du skall ha täckning och placera sedan ut den trådlösa accesspunkten (AP) där du helst vill ha den och gå runt med din bärbara PC och prova täckningen.

Jag kommer själv ha 2 APs för att få tillräcklig i huset och trädgården och kommer då köpa in 2 likadana som stödjer nya standarden "802.11ac",;) men just nu kör jag på min Thomson för 2,4 Ghz samt en separat Airtunes Express för 5 Ghz. Trådlöst är ett komplext område så försök bestämma vad som är viktigt för dig och ta reda på din fysiska förutsättningar i huset.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Inte nödvändigtvis. Oavsett hur många extra kablar du drar och extra uttag du sätter upp så kommer det förr eller senare ändå att visa sig att de inte räcker. Och då är du tillbaka på ruta ett i vilket fall. :)

Vid min server i vardagsrummet så satte jag t ex upp 2x2 uttag, och eftersom jag bara max skulle behöva 2 så var det ju mer än tillräckligt. Men 3 år senare så sitter jag ändå med en 8-portars gigabitswitch extra uppskruvad under skrivbordet. Så tji fick jag! :) (Och även med switch så skulle jag kunna använda ett dubbeluttag till, till bla telefon/kWh-räknare med mera).
Känner igen det där... :D

Däremot håller jag inte med om att man därför behöver dra mer än 2 uttag till varje ställe.

Blir betydligt billigare och flexiblare att istället planera ställa dit en liten 4- eller 8-ports GigE-switch om behovet dyker upp. Tänker likadant med eluttag, bättre att räkna med skarvdosa än att förbereda för kanske 5-10 fasta uttag i väggen.

Spara däremot inte in på antalet ställen du drar nätverksuttag till och gärna med just dubbelluttag, de kan aldrig bli för många :cool:
 
Redigerat:
Videonisse skrev:
Däremot håller jag inte med om att man därför behöver dra mer än 2 uttag till varje ställe.
Nej, visst. Jag säger inte att man skall perforera sina väggar med uttag bara för att. Vad jag säger är att man inte i onödan skall bygga in sig i ett hörn när man har chansen med motiveringen att "jag behöver inte mer". Se till att förbereda och planera för expansion. Ett oanvänt rör/dosa eller två kan vara guld värt i ett senare skede. I mitt vardagsrum (50m2) så installerade jag 4 dubbeluttag ett på vardera kortsidan och två på långsidan. Men även det visade sig vara för lite, eftersom min fru bestämde sig för att fatta posto längs andra långsidan med sin jobblaptop på ett barbord. Då hennes jobb-VPN-lösning kräver trådat nätverk så var det bara att dra fram borrmaskinen igen... :)
 
Allt går ju inte över IP ännu heller. Själv lägger jag in analog telefon (den funkar även när GSM masten tar semester). larmet (bekvämt att bara plugga in sensorkabeln i närmaste RJ45 uttag) och naturligtvis datanät.
Vipps så rök det tre uttag på fläcken. Skulle jag sen köra tv över Balun så behövs det ett fjärde :)

Därav mitt råd om dubbla dosor med antingen 1X20 eller 2X16 till varje dosa.

Jag har lite dålig koll på thompson prylen men jag tar min telesignal direkt från gatan till patchpanelen. Sen pluggar jag adsl modemet i panelen istället.
 
Ska dra nätverk till ett par rum i vår 80-tals villa i VP-rör. Har läst det mesta kring nätverksinstallation här på Byggahus.se men har ett par frågor.

Eftersom vi har Exxact Primo överallt så tänkte fortsätta med det även fast det kostar lite mer:
http://www.elbutik.se/product.html/exxackt-c-platta-m-damlucka-polarvit-for-lexcom?category_id=15362
Jag kommer försöka dra Cat6A (känner väl till skillnaderna mot Cat5e) och då är Modularjack Cat6A på ovan produktsida förmodligen rätt.

Sen frågor på det:
1. Om det istället blir Cat5e (kanske för svårt att få igenom rör), kan jag ändå köpa ovan modularjack så jag använder samma överallt eller måste jag gå på Modularjacket för Cat5e?
http://www.elbutik.se/product.html/modularjack-kat-5e-dpm-2?category_id=2034

2. På patchpanelen, är det en standard så dessa modularjack passar till ”vilka som helst”, typ Direktronik/Kjell? Schneider-Elektriks grejjer är ju knappast billiga så kanske ska jag kontaktera med något annat i patchpanelen?

3. …eller kan man kanske även annat än Schneiders på uttagssidan? Tvivlar på det men någon har kanske provat?
 
1. Går bra med cat6 uttag och cat5e kabel. Blir ju kabeln som blir hastighetsbegränsaren men det ska vara samma ledararea på cat5e och cat6 så det ska passa
 
Garderoben monterad och dags att ta tag i nätverket igen. En bild säger mer än tusen ord... skulle detta funka? Är ffa fundersam till kopplingen av telefonin. Har inte sett någon som beskrivit denna koppling, fast den borde vara rätt vanlig. Eller så har jag bara inte förstått, för att det är "självklart". Rött är telefoni, blått nätverk, grönt symboliserar telias router.
Vi vill bara ha ett par trådbundna telefoner.

1. Till patch för både nätverk och telefoni hade jag tänkt mig två st tex Kjelles http://www.kjell.com/sortiment/dato...riel/patchpanel/ftp-patchbox-12-portar-p68897
Grejerna skall vara överst i en 50cm IKEA städskåp. Så det skall se snyggt och städat (haha!) ut eftersom det inte bara är jag som öppnar skåpet :p. Andra bra tips, 24panel går inte in i 50cm skåp. Fast jo, på höjden.
2. Kan man sätta EKKX 1x4x0.5 i en patchpanel? Använder bara två trådar i den.

Tacksam för svar. Snart dags att handla/koppla.



NVkoppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • NVkoppling.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.