Hej!

Har idag en enkel Tellstick NET lösning hemma för att styra lampor samt logga klipp & ladd tider för vår gräsklippare.

Har sedan länge en Siemens S7 PLC liggandes hemma (CPU312C, SM323 DI16/DO16, CP343-1 Lean. (Kan även komma över en analog in och ut modul)).

Hade nu en fundering på att försöka kombinera dessa och eventuellt styra vissa funktioner i PLC med hjälp av Tellsticken. Dels pga att det redan finns bra och lätta appar klara att använda till detta.

Men hur går jag lättast tillväga?
Hade ju varit smidigt om det hade funnits moduler med många in/ut över 433.92 som jag sedan kunnat tråda till in/ut på PLC:n.

Förslag på lösningar mottages tacksamt.

depalma skrev:
Hej!

Har idag en enkel Tellstick NET lösning hemma för att styra lampor samt logga klipp & ladd tider för vår gräsklippare.

Har sedan länge en Siemens S7 PLC liggandes hemma (CPU312C, SM323 DI16/DO16, CP343-1 Lean. (Kan även komma över en analog in och ut modul)).

Hade nu en fundering på att försöka kombinera dessa och eventuellt styra vissa funktioner i PLC med hjälp av Tellsticken. Dels pga att det redan finns bra och lätta appar klara att använda till detta.

Men hur går jag lättast tillväga?
Hade ju varit smidigt om det hade funnits moduler med många in/ut över 433.92 som jag sedan kunnat tråda till in/ut på PLC:n.

Förslag på lösningar mottages tacksamt.
Med Zipato Zipabox Duo kan du prata modbus tcp. Zipabox Duo har stöd för 433 MHz (Nexa). Om du då har modbuskort som kommunikationskort i PLC:n så kan du prata mellan Zipaboxen och PLC:n. Så har jag tänkt lösa det. S7 är ju så otroligt dyr så en sån tänkte jag inte använda men däremot någon billigare micro PLC.

Hade ju helt klart varit intressant men tyvärr så pratar ju inte min Siemens PLC modbus, verkar som att man måste ha en Siemens PN PLC för att det ska funka. Ett tillvalskit verkar gå att köpa men som vanligt när det gäller simens så är det svindyrt, tror priset låg på €2000.

Eller finns det andra lösningar?

Edit: Hmm, verkar som att det kan gå att köra Modus mot CP343-1 ändå.... Får nog undersöka detta lite.

Redigerat:
depalma skrev:
Hade ju helt klart varit intressant men tyvärr så pratar ju inte min Siemens PLC modbus, verkar som att man måste ha en Siemens PN PLC för att det ska funka. Ett tillvalskit verkar gå att köpa men som vanligt när det gäller simens så är det svindyrt, tror priset låg på €2000.

Eller finns det andra lösningar?

Edit: Hmm, verkar som att det kan gå att köra Modus mot CP343-1 ändå.... Får nog undersöka detta lite.
Det går att byta kommunikationskort men det kostar säkert lika mycket eller mer än att köpa en microplc.

Du kan använda din CP343 för kommunikation via Modbus inget problem med det. Frågan är bara vad du ska använda det till i detta fallet, ska du ha S7 som IO?

GK100 skrev:
Du kan använda din CP343 för kommunikation via Modbus inget problem med det. Frågan är bara vad du ska använda det till i detta fallet, ska du ha S7 som IO?
Tänkte köra en hel del trådat direkt till S7. Men även kunna skicka och ta emot kommando via 433Mhz till enheter som redan finns och är besvärliga att dra tråd till, samt använda mig av en färdig mobilapp för att kunna slå av och på enheter. Eventuellt byta ut grejerna senare till Z-wave.

Så jag hade väl tänkt att S7 skulle triggas och skicka kommandon via modbus/zipabox till trådlösa enheter.
Egentligen onödigt kanske, men jag har ju S7:an liggandes så vore kul att göra något med den.

Hur har det gått? Har du kommit vidare?

Själv har jag en S7 315-2 DP som styr all belysning, bevattning m m i vårt hus från 2012. Har även några tempgivare inkopplade. Är oxå sugen på att få in zipabox så som du beskrev det..

Kan tipsa om denna appen till ios för att styra S7:an..: iControlCenter

mattias_ab skrev:
Hur har det gått? Har du kommit vidare?

Själv har jag en S7 315-2 DP som styr all belysning, bevattning m m i vårt hus från 2012. Har även några tempgivare inkopplade. Är oxå sugen på att få in zipabox så som du beskrev det..

Kan tipsa om denna appen till ios för att styra S7:an..: iControlCenter
Hej, än så länge inga framsteg.
Tänker dock inte ge upp. På något sätt ska jag få till så jag kan styra med hjälp av min S7. Har även en 10" touch jag tänkt använda mig av.

Har du ideer är du välkommen att posta dom här.

Den appen verkar bra, synd att den bara var till iOS.

Hej, har du gjort några framsteg med S7:an? :)

Snap7 är lösningen. Funkar riktigt bra, du kan använda en rpi eller Arduino som gateway mellan S7an och Modbus eller villket annat protokoll som du föredrar. http://snap7.sourceforge.net/
Annars funkar modbus biblioteket från Siemens fint om det i andra ändan pratar modbus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.