En del tycker att det är lite bängligt att dimmra med tryckknapp och jag kan hålla med. Dimmer är enklare. I mitt fall (Eljo Exxakt) kostar dock varje dimmer 550 kr vilket blir en del i slutändan.
 
Ang. det här med installation...blir inte riktigt klok. Är jag på banan om jag kopplar enl. skissen?

Ledarna ska ju ligga i serie, vilket gör att det blir en-ledare mellan ledarna. Dock har ju varje led en röd och en svart tråd ut vilket stökar till det lite, se exempel ovan, röd kabel ut/röd kabel in i det här fallet. Spelar plus och minus samt tillhörande kabelfärg ingen roll, känns som slumpen avgör vilken färg som kommer tillbaka in i drivern?
Tänkte köra med vanlig 1,5 mm FK kabel. Avstånd på kabel mellan varje kopplingsläge exakt lika längd (?) Sockerbitar för att skarva ihop ledarnas ledarstumpar eller finns det enklare?
/Sevve
 
  • IMG_1272_zps61e39d0f.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1272.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dina skisser stämmer inte.
Så här kopplar du: Driver+ röd-LED-svart skarv röd-LED-svart driver-
 
snaggletooth skrev:
Dina skisser stämmer inte.
Så här kopplar du: Driver+ röd-LED-svart skarv röd-LED-svart driver-
Ok, det spelar alltså roll med plus och minus från leden. När du skriver "skarv", är detta när svart kabel från föregående leds minus ansluts till nästa ledens plus, mao det blir ett färgbyte vid varje led? grundregeln: plus från led alltid mot plus till drivern?
 
Zed skrev:
Ok, det spelar alltså roll med plus och minus från leden.
Ja, felvända LEDar kan i värsta fall stryka med.

Zed skrev:
När du skriver "skarv", är detta när svart kabel från föregående leds minus ansluts till nästa ledens plus, mao det blir ett färgbyte vid varje led? grundregeln: plus från led alltid mot plus till drivern?
Ja
 
jeppeknaster skrev:
[länk]


Smartast är att du låter den svarta gå hel hela vägen så här. [länk]
Underbart, precis vad jag behövde!
 
Jag har köpt 31st 3x3 Downlight som ska vara dimmbara. Dessa har även ett drivdon?

Hur kopplar in ihop dessa?

20st ska sitta i ett rum, 8 i ett och sedan även 3 i ett annat. Elektrikern säger att det kommer krävas ca 6 drivon, dessa tar han 1000kr/st för.

Kan någon rekommendera en billigare lösning?
 
Rusk skrev:
Jag har köpt 31st 3x3 Downlight som ska vara dimmbara. Dessa har även ett drivdon?

Hur kopplar in ihop dessa?

20st ska sitta i ett rum, 8 i ett och sedan även 3 i ett annat. Elektrikern säger att det kommer krävas ca 6 drivon, dessa tar han 1000kr/st för.

Kan någon rekommendera en billigare lösning?
Vad är det du har köpt? Svårt att ge råd utan att veta exakt vad du har för något.

PS. Välkommen till BH.
 
MB77 skrev:
Vad är det du har köpt? Svårt att ge råd utan att veta exakt vad du har för något.

PS. Välkommen till BH.
Hej, tack för ditt snabba svar.

Det är 3x3w downlights och på drivdonet står det

" - input 200-245v"
"In Vout DC/9-12v 50/60hz"
"AC lout 350mA"
"- output 3*3W DIM +"
 
Rusk skrev:
Hej, tack för ditt snabba svar.

Det är 3x3w downlights och på drivdonet står det

" - input 200-245v"
"In Vout DC/9-12v 50/60hz"
"AC lout 350mA"
"- output 3*3W DIM +"
Kan du posta en länk istället?
För det är lite oklart där, 3W-dioder ska normalt drivas med 700mA, medans drivdonet bara ger 350mA (drivdonets max uteffekt blir 12V * 0.35A = 4,2W, alltså inte ens i närheten av 9W)
Har du köpt dom direkt från Kina t.ex. på Ebay eller liknande så är inte säkert att specarna på säljarens hemsida stämmer med verkligheten.
 
snaggletooth skrev:
Kan du posta en länk istället?
För det är lite oklart där, 3W-dioder ska normalt drivas med 700mA, medans drivdonet bara ger 350mA (drivdonets max uteffekt blir 12V * 0.35A = 4,2W, alltså inte ens i närheten av 9W)
Har du köpt dom direkt från Kina t.ex. på Ebay eller liknande så är inte säkert att specarna på säljarens hemsida stämmer med verkligheten.
Tack för ditt svar. Är själv inte så kunnig.

Här är länk till de jag köpte : http://www.ebay.co.uk/itm/Dimmable-...?pt=AU_Lighting_Fans&var=&hash=item1c32daa7b3
 
Står det 350mA är det möjligt att du fått en 3x1 w LED. Har för mig att det var någon annan här på forumet (MathiasS?) som beställt 3x3 men som fått 3x1 w. Det lär du iofs märka när du kopplat in dem:)
 
Elektrikern sa att de var riktigt klena för att vara 9w. På kartongen stod det 3x3w. Står även det på drivern. Har skruvat isär ena spotten, där står det "32mm/3led" och även "J2029C". Hittar inge mer info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.