Det är ju frågan om tycke och smak, men för takbelysningen skulle jag rekomendera att man ligger på 400 lumen med cirka 800 candela(7W). Då är det lika bra tryck i dem som cirka 30-35W halogen 12volt. Armaturer som jag kopplar in i den länkade tråden är dimringsbara. Jag är över förväntan nöjd med dem. Spridningsvinkel bör ligger runt 36 grader,


http://www.byggahus.se/forum/belysning/204572-vettiga-led-spotar-tak-och-bankbelysning.html

Nobyz skrev:
Tänkte bygga en låda med belysning i taket ovanför en köksö, kan det räcka med ett antal 3x3W Led spottar, vilken spridning samt lumen tal rekommenderas?
 
Redigerat:
Är det inte någon som kan hjälpa mig med?

Jag söker alltså lampor och ha trappen på sparklådan... Men vet inte vad man ska satsa på, hur många W? Någon man ska tänka på? Värme etc..

Har sj letat på hemsidan men jag blir inte klokare av de:(
 
slacker skrev:
Lite fler bilder;
[bild]
Nu är det dags för nya drivars - Eller rättare sagt en för alla men här stöter jag på patrull!

De drivare som följer med spottarna är på 300mA med en tolerans på 20mA - Men alla drivare jag kikar på är antingen på 250mA eller på 350mA?

Dvs, Jag hittar ingen på 300mA? Kikar mest på ElButik och planen var en Jolly av något slag. Någon som kan upplysa mig lite i detta?
 
Det fungerar bra att köra en 300mA led på 350mA. Möjligt att livstiden förkortas något, men jag har kört så i drygt ett år nu och det fungerar mycket bra! Man ser ingen visuell skillnad och det går inte att mäta upp någon temperaturskillnad heller (jag har provat).
 
Jag köpte hem en "lot" med 4 st sådana här för ett par veckor sedan som jag kört dygnet runt sen jag fick dem. Sjukt bra led! Mkt bra ljus, dessa är 5w men lyser mer än de "7w" jag hade innan. Grym spridning och perfekt färgtemp om man väljer warm white.
http://www.aliexpress.com/item/Summ...nty-warm-white-cool-white-free/478778291.html

Nu har jag köpt hem 3 lots till och ska byta ut resterande spottar i mitt kök :) Dom borde komma nu i mellandagarna :)

Om nån är galet nyfiken att titta bor jag i Göteborg
 
Redigerat:
Erick skrev:
Jag köpte hem en "lot" med 4 st sådana här för ett par veckor sedan som jag kört dygnet runt sen jag fick dem. Sjukt bra led! Mkt bra ljus, dessa är 5w men lyser mer än de "7w" jag hade innan. Grym spridning och perfekt färgtemp om man väljer warm white.
[länk]

Nu har jag köpt hem 3 lots till och ska byta ut resterande spottar i mitt kök :) Dom borde komma nu i mellandagarna :)

Om nån är galet nyfiken att titta bor jag i Göteborg
Kul! Har du någon bild på dem monterade?
 
  • Gilla
Erick
  • Laddar…
Ja, det ska fungera. Själva armaturen drivs ju med 350mA enligt spec. Så den medföljande convertern behövs ju inte i så fall.
Och räkna med max 8 armaturer per Jolly (3W / 350mA = 8,6V och Jollyn lämnar max 74V vid 350mA).
 
Ni som har satt pottor över spottarna - hur har ni konstruerat och fäst dessa? De måste ju antingen ha två öppna sidor alternativt vara mycket större än hålet för att armaturens "spänne" skall kunna greppa om takskivan?
 
mariatherese skrev:
Ni som har satt pottor över spottarna - hur har ni konstruerat och fäst dessa? De måste ju antingen ha två öppna sidor alternativt vara mycket större än hålet för att armaturens "spänne" skall kunna greppa om takskivan?
Alla spotlights måste köpas in och kan inte göras själva om man ska hårddra det, pottor måste vara CE märkta från ett korrekt inköpsställe. Exempelvis finns det lådor från exempelvis Markslöjd som endast är avsedda för markslöjds downlight/spotlight osv.
Lådorna finns i metall eller värmetålig plast, det bör vara utborrat 2 hål på vardera sida, om inga hål finns får man göra själv med ett borr, var försiktig så du inte spräcker lådan.
Utformningen skiljer sig på alla lådor, en del ska man skruva i glesen underifrån och en del från sidan.
Ett riktmärke, ju mer luft din downlight/spotlight får desto längre klarar den sig.
Men du sätter ju infällnadslådan först och sen drar du över gips eller vilket material du föredrar och sen när målning osv är klart borrar du hålet för downlighten i anpassad storlek.
 
Är du helt säker på att det behövs CE-märkta pottor till 12V led-spottar? Läser jag elsäk så tycker jag inte det verkar vara fallet.

Och borrar man i något som är CE-märkt så tror jag inte CE-märkningen gäller längre - om man som du säger, skall hårddra det.
 
Du kan bygga egna pottor om du vill, bara den gör så att det blir rätt avstånd som anges i bruksen för spotten.
För den enda uppgiften de har är att hålla undan isolering, spån el. liknande på behörigt avstånd.
Och finns det ingen isolering, spån ..... att hålla undan, ja då behöver man inga pottor, det enda man ska kolla då är att tillräckligt med utrymme finns.
Och brist på utrymme kan inga pottor i världen rätta till...
 
Tackar för svar - snaggletooth! Jag behöver något bra förslag på konstruktion. Skall man sätta 1 ljuspunkt/m2 så blir det ganska många så "smidigt och bra" kan spara mycket tid.
 
Jag är helt säker, oavsett LED,halogen eller vanligt lysrör så skall ALLTID infällnadsburkar användas och du får inte tillverka dessa själva. I alla seriösa burkar så finns alltid en plats att borra för, och det följer alltid med en bruksanvisning för hur du skall gå tillväga. Snaggletooth snackar strunt som hävdar motsats, fråga försäkringsbolaget så får du se vad de säger om egenbyggda infällnadsburkar.
 
En till grej, allt elmaterial som används i sverige har som MINST krav CE märkning, oavsett om det är leksaker eller lysrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.