Problemet med halogen är ju att de är väldigt gula i tonen, särskilt när man använder dimmer. Jämför man då med en LED så är de betydligt kallare, vilket jag tycker är behagligare än den gula tonen.
Har ett gäng Philips LED GU10 som är betydligt kallare är halogen men ger ett behagligare ljus än halogen.
Nu när man har börjat att vänja sig vil LED ljus så känns halogenen väldigt fel, allt får en gul ton. Hemma är detta väldigt påtaglig då vi har all belysning med dimmer.
 
Egentligen helt OT, men kan ju vara intressant att jämföra med egenimporterat: Köpte en Ikea-LED för 79:- i helgen för att utvärdera. Den höll någonstans mellan 8 och 10h innan den gick sönder. När jag skulle byta ut den så klantade jag mig och tappade den i backen så glaset gick sönder och LED:en blottades. Där hade man löst färgtemperaturen genom klicka gul färg på varje LED. Det blev en hög timkostnad på den LED:en...
 
Köp du riktiga lågenergilampor istället!
 
dhanjel skrev:
Cumulunimbus, de verkar riktigt trevliga!

Vi pratar alltså runt 55kr/st + moms /tull sen då?

Vad kan man räkna med att installation av en sån kan kosta?
Har fått pris på runt 1000kr/spot (inkl spot) för huset vi ska bygga, men funderar på att importera spottarna själv istället.
Ja, de kostade nåt sånt. Tull och moms gick på 240 kr.
Jag vet inte exakt vad det kostade att installera spottarna eftersom min elektriker tog det i samband med att han drog lite annan el i huset.

1000:-/st låter rätt mycket - fast det beror ju på hur många du ska ha såklart.
 
Emmet skrev:
Egentligen helt OT, men kan ju vara intressant att jämföra med egenimporterat: Köpte en Ikea-LED för 79:- i helgen för att utvärdera. Den höll någonstans mellan 8 och 10h innan den gick sönder. När jag skulle byta ut den så klantade jag mig och tappade den i backen så glaset gick sönder och LED:en blottades. Där hade man löst färgtemperaturen genom klicka gul färg på varje LED. Det blev en hög timkostnad på den LED:en...
Ikea-kvalitet! Ja man styr tydligen färgtemperaturen på LED:ar på det viset. Annars är färgen blåvitaktig.
 
har en fråga, tänkte köpa en led paket, som jag kan ha i trappen, men vet inte rikigt vad man ska söka på? tips?
 
Vill du ha så kallt ljus?
 
Finns att välja med varmvitt ljus så det borde ju funka. Dock nu efter att ha läst på lite inser jag att när lampan är paj så måste man byta hela armaturen och det känns sådär. Kanske smartare att köpa en armatur för halogenlampor och sedan använda en led-lampa i den armaturen? Har kallvind ovanför så bygghöjden är inget jätteproblem även om det skulle vara smidigare att slippa punktera plasten.

Hur många watt kan vara bra att ha om man tex. har 1 downlight/m2? Ska ha dimningsbara och då är det kanske lika bra att köra på t ex. 9W när jag ändå kan dimra ner det till rätt styrka?
 
Danne_83 skrev:
Finns att välja med varmvitt ljus så det borde ju funka. Dock nu efter att ha läst på lite inser jag att när lampan är paj så måste man byta hela armaturen och det känns sådär. Kanske smartare att köpa en armatur för halogenlampor och sedan använda en led-lampa i den armaturen? Har kallvind ovanför så bygghöjden är inget jätteproblem även om det skulle vara smidigare att slippa punktera plasten.

Hur många watt kan vara bra att ha om man tex. har 1 downlight/m2? Ska ha dimningsbara och då är det kanske lika bra att köra på t ex. 9W när jag ändå kan dimra ner det till rätt styrka?
LED ska (i teorin) hålla i 50.000 timmar, men du ju alltid köpa dubbel uppsättning ifall någon pajar. ;)

Gå inte för mycket på Watt utan kolla på lumen istället – ju högre lumen desto större ljusflöde. Spottarna du länkade till har 300 lm vilket motsvarar ungefär en 30 W-glödlampa. Jag valde downlights på 7W och 600 lm till hallen, ungefär en per kvadratmeter. Med dem har jag bra städbelysning samtidigt som jag kan dimma ner till ett behagligt stämningsljus.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så upplevde jag ljuset lite kallt (3200K), men jag tror att det är en vanesak. Nu gillar jag det och tycker att mina halogenspots i vardagsrummet har för varmt ljus. Så det får nog bli LED där också...

Lycka till med ditt val!
 
Andreas_Hansson skrev:
Om man fick reda på vad det var för chip i dom kanske man kunde hitta dom billigare någonstans
Det är inte bara LED chippet som avgör armaturens prestanda. LED teknik förefaller enkel med det är den inte, långt därifrån.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har 9st av dessa i vardagsrummet. Dom lyser med mycket bra färgtemp.
[länk]
Om man fick reda på vad det var för chip i dom kanske man kunde hitta dom billigare någonstans
Det var ju lite prisskillnad kan man tycka :)

Har en trafo som stör radion i köket så jag tänkte byta till led i köket och samtidigt få kraftigare ljus. Går ju att dimma ner ifall det blir för intensivt.
Men det verkar svårt att hitta en vit armatur från Kina.
 
MB77 skrev:
Problemet med halogen är ju att de är väldigt gula i tonen, särskilt när man använder dimmer.
Personligen tycker jag att fördelen med halogen är ett de har bättre färgåtergivning (mer "fullspektrum") och att de blir skönt varmare i tonen när de dimmas.

Olika personer värdesätter eller ogillar olika saker! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.