Laths, leksaker kräver CE-märkning för att de är leksaker. Inte för att det sitter batterier i dem.. Det är inte samma direktiv. Tex finns det ett CE-märkningsdirektiv för fritidsbåtar.

Det finns dock en massa saker i Sverige som inte behöver CE märkas. Jag är ganska övertygad om att du inte kan borra i något som är CE-märkt och fortsätta hävda att CE-märkningen gäller. Därav tappade du lite i trovärdighet i just denna fråga.
 
Erick skrev:
Jag köpte hem en "lot" med 4 st sådana här för ett par veckor sedan som jag kört dygnet runt sen jag fick dem. Sjukt bra led! Mkt bra ljus, dessa är 5w men lyser mer än de "7w" jag hade innan. Grym spridning och perfekt färgtemp om man väljer warm white.
[länk]

Nu har jag köpt hem 3 lots till och ska byta ut resterande spottar i mitt kök :) Dom borde komma nu i mellandagarna :)

Om nån är galet nyfiken att titta bor jag i Göteborg

Hej Erick,

Tack för tipset! Låter intressant. Har du någon bild på hur de ser ut monterade och påslagna?

MVH
 
All Ce märkning är samma direktiv, Leksaker var endast en hänvisning om det hela ur ren säkerhetssynpunkt samt miljö osv men grunden är densamma. Som jag förklarade så kan du borra hål där det är anpassat för detta i infällnadslådan om du följer tillverkarens anvisning så gäller all CE märkning, har du gått utanför den linjen så gäller INTE ce-märkningen.
 
Snaggletooth har ju redan gett ett bra svar till mariatherese i denna fråga, varför hänga upp sig på den i sammanhanget lätt enfaldiga CE-märkningsfrågan. Kanske ämnas använda don som icke kräver pottor alls, kanske framgår av något inlägg jag har inte läst alla. Ingen kan angripa en korrekt konstruktion av ev hembyggd potta om den fyller kraven tillverkare av spot anger i form av mått, effekter osv.
 
För att det är en stor säkerhetsaspekt gällande alla elprylar som används i sverige. Det är få som tänkt på det i denna tråd. Jag tycker man ska förhålla sig till reglerna som sitter uppe förstunden hos elsäkerhetsföreskrifterna och tillämpa dem istället för att hitta på en fixar-lösning som både kan vara enfaldig och farlig för andra och sig själv.
 
Principen är densamma som att du inte får ha en skrivbordslampa för nära ytan skrivbordet (max avstånd står i armaturen). Jag behöver inte något CE-märkt stöd för att säkerställa att lampan aldrig kommer så nära skrivbordet.

För en LED-armatur förekommer ingen brandrisk pga värmeutveckling, iallafall inte de armaturer som diskuteras i denna tråd. I övrigt tycker Laths gärna får skapa en egen tråd om du vill lära dig mer om CE-märkning.
 
Du nämnde något om egen tråd förra gången då jag röjde runt härinne vilket jag hade förståelse för då det var väldigt offtopic, men ändå drar du upp ljuspunkter per yta och infällnadsburkar, varför skapade du inte egna trådar?

Tyvärr vet du inte riktigt vad du pratar om när det gäller LED/svagström.Jag har själv jobbat som installatör i 8 år och på det jobbar jag just nu för ett företag som jobbar med CE märkning varje dag
och därför anser jag mig ha eventuellt mer kött på benen för diskussionen i denna tråd.

1:LED lampan av en billigare typ har inte samma egenskaper som en "dyrare" från sverige.
vad gäller både kvalitet,ljusstyrka,kylning. Det sistnämnda är anpassat för tråden då man pratar om importerade lampor kontra infällnadsburkar.

2: Brandrisken föreligger inte endast i vad armaturen utstrålar i värme utan även det faktum att vid 12 volt så har du en ungefärlig 19ggr högre amperestyrka(strömstyrka). Jag har sett serie samt även parallellkopplade fall där kopplingsplintar är en stor plastboll pga just värmeutvecklingen i kablar där det legat och glappat. Som tur är har ingenting mer hänt men vågar man chansa?
Så det är därför alla företag kräver infällnadsburk ovanför deras produkt. Oavsett vem som gör felet, du som kopplar in det eller tillverkaren av lampan.

Gällande ditt exempel på lampan så är det dumt i det förhållande att du själv står som ansvarig att lampan aldrig kommer för nära skrivbordet, likaväl som att du försäkrar din bil mot olyckor så får du aldrig delta i bil-race, det är sunt förnuft. Så innan du resonerar för och emot CE märkning och tar tacksamt emot trådens mest korkade tips om att "bygga din egna potta" så ta kontakt med en fackman, det är oerhört viktigt. Då du pratar om allt detta som att du visste detta sen innan så hade du från första början aldrig ställt frågan om infällnadsburken.
Så det finns inget syfte med att kaxa upp sig då folk försöker vara hjälpsamma.
Sen om jag uttryckt mig fel eller dumt osv så säg gärna det istället för och be mig skapa en egen tråd.

mariatherese skrev:
Principen är densamma som att du inte får ha en skrivbordslampa för nära ytan skrivbordet (max avstånd står i armaturen). Jag behöver inte något CE-märkt stöd för att säkerställa att lampan aldrig kommer så nära skrivbordet.

För en LED-armatur förekommer ingen brandrisk pga värmeutveckling, iallafall inte de armaturer som diskuteras i denna tråd. I övrigt tycker Laths gärna får skapa en egen tråd om du vill lära dig mer om CE-märkning.
 
Laths skrev:
Jag är helt säker, oavsett LED,halogen eller vanligt lysrör så skall ALLTID infällnadsburkar användas och du får inte tillverka dessa själva. I alla seriösa burkar så finns alltid en plats att borra för, och det följer alltid med en bruksanvisning för hur du skall gå tillväga. Snaggletooth snackar strunt som hävdar motsats, fråga försäkringsbolaget så får du se vad de säger om egenbyggda infällnadsburkar.
Okej, visa mig en installationsanvisning som kräver potta oavsett isolering eller ej. Och gärna en som kräver att man använder specifikt fabrikstillverkade pottor.
Men det enda jag varit med om är att de förskriver minsta tillåtna installationsutrymme, ibland kan de dock rekommendera (alltså fortfarande inget krav) en viss typ av pottor om armaturen får övertäckas med isolering.

Ska tillägga en sak också att det är tillverkarens anvisningar som gäller i alla lägen.
 
Och vi pratar väl fortfarande LED? Där är det främst livslängden på armaturen som är viktig, dvs att den får nödvändig kylning. Kan inte se något direkt fel med en pepparkaksburk där.

En kopplingsplint för en seriekopplad slinga som smälter är kanske inte omöjligt, men har det hänt vore det mycket intressant att få veta mer. Effektutvecklingen bör inte kunna bli högre än någon enstaka watt, om inte alla armaturer kortslutits och trafon gått sönder så att den inte reglerar längre.

Men Laths har rätt i att utgångspunkten alltid är att använda materiel avsedd för armaturen. Då slipper man bryderier.
 
Helt rätt, enligt tillverkarens anvisning så följer man kraven.
Jag var dock med om ett hus jag gjorde där kunden köpt in armaturer som hade ett "eget hus" och enligt tillverkaren så gick det att sätta denna direkt i isolering(kan tyvärr inte uttala mig om det var produktspecifikation eller reklamen) men vid samtal med detta företag så frågade jag, behöver jag infällnadsburk eller ej? De sa att de tar inget ansvar om armaturen sätts i ett utrymme där isolering ligger och täcker över armaturen. Jag satte en potta liktväl. För mig kör jag alltid med pottor oavsett om det är LED eller halogen osv då jag är dubbelsäker, då pratar jag om infällda större pjäser i tak och inte små puckar som man kan skruva fast under köksskåpen.
 
Suck! Hoppas du fick ur dig det du kände att du behövde. Länka gärna till de "CE-märkta" pottor som du kan kombinera med vad du anser de passa till då... Då har du iallafall i mina ögon bidragit.

Jobbar för övrigt själv med maskindirektivet från tid till annan. Om man nu skall ställa sig i pissoarrännan och mäta... :rolleyes:
 
Förstår inte vad meningen är med din nedlåtande attityd när man försöker hjälpa dig.

Allt elmaterial som säljs i sverige samt övriga länder i hela Europa har som krav att det MINST måste vara CE märkt, så köper du en infällnadsbox så är den CE märkt. Sen måste du kolla mot varje tillverkare vad de godkänner, de mer seriösa tillverkarna har tabeller för utvalda lampor.
Sen finns det även Semco testade infällnadsboxar som har ett högre krav på sig än CE märkning.
Det finns som sagt en uppsjö :)



mariatherese skrev:
Suck! Hoppas du fick ur dig det du kände att du behövde. Länka gärna till de "CE-märkta" pottor som du kan kombinera med vad du anser de passa till då... Då har du iallafall i mina ögon bidragit.

Jobbar för övrigt själv med maskindirektivet från tid till annan. Om man nu skall ställa sig i pissoarrännan och mäta... :rolleyes:
 
Som trådskapare önskar jag att jag kunde beordra er att släppa det där med burkarna nu och återgå till vad tråden syftade till; att tipsa om prisvärda spottar från utlandet. Hur man monterar dem och huruvida det existerar CE-märkta plastburkar eller inte kan ni väl ta i en annan del av forumet.
 
  • Gilla
roli och 4 till
  • Laddar…
Lintott8888 skrev:
Hej Erick,

Tack för tipset! Låter intressant. Har du någon bild på hur de ser ut monterade och påslagna?

MVH
Hej!

Jag tog några bilder, väldigt svårt att fota lampor som lyser men jag hoppas man får ett hum iallafall..

Jag har iallafall fått resterande 3 lots á 4 lampor i varje nu och monterat så nu har jag totalt 15 st sådana här led monterade i köket och hallen, och en i reserv för ev. framtida bruk.

Dom kom på ca 14 dagar med fedex express, det bjöd dom på utan tjafs eftersom jag var "återkommande kund" och köpte 3 lots. Värdet hade dom skrivit lågt så det blev ingen tull heller.

http://www.aliexpress.com/item/Summ...nty-warm-white-cool-white-free/478778291.html

Ni får ursäkta att det e lite stökigt hemma på bilderna, städade inte innan jag fotade.. :p

https://www.dropbox.com/sh/kakt8qwj458iz0y/FjcYRUt7nD/led

Nu återstår det ju bara att se om och hur länge dom håller. Men dom jag fick i första laddningen har lyst rätt många dygn nu och funkar lika bra än så länge. Håller tummarna..
 
Hej!

Undrar vilka som passar bra för ett garage, skall sitta i taket.

Skall man köra 1W, 3W eller 9W ?

Nån som kan ge ett bra exempel på aliexpress på några som fungerar bra =)

Mvh

Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.