M mojjen skrev:
Som anekdot, Nordkorea är skyldig Sverige ca 3 miljarder för 1000 Bilar sen 70 talet. Staten skickar en påminnelse varje halvår, för att det inte skall preskriberas.
3 miljoner per bil. :surprised: Undrar vems preskriptionslagstiftning som gäller här? :thinking: Kanske dags att skicka kronkalle på lite utlandstjänstgöring? :cool:
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
3 miljoner per bil. :surprised: Undrar vems preskriptionslagstiftning som gäller här? :thinking: Kanske dags att skicka kronkalle på lite utlandstjänstgöring? :cool:
var lite andra prylar från bla atlas Copco också:)
Skulden var ursprungligen 600 milj, resten är räntor.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M mojjen skrev:
var lite andra prylar från bla atlas Copco också:) Skulden var ursprungligen 600 milj, resten är räntor.
Ooops! :surprised::oops: Då kanske det är bättre om vi skickar Magnus Hedberg och Magdalena Kowalczyk. :thinking::geek:
 
  • Haha
  • Gilla
MiaV och 2 till
  • Laddar…
P pethson skrev:
Jag köpte ett hus i oktober 2011.
I husets garage stod en svarv som tillhörde sonen.
Han undrade om svarven kunde stå kvar en tid för att han skulle ordna så den fick en plats.
Så vi skrev ett avtal som jag nu i efterhand inser att det var luddigt.
Det står att svarven skall få stå kvar en tid, vilket jag antog var ett antal månader och max något år.

Jag har inte hört något från sonen, och jag trodde att jag skrivit avtalet med den gamle mannen som avled några år senare. Men det skrevs på av mig och sonen.

Till saken hör att det inte finns något information om hur vi skall kontakta varandra. Och han har hemligt telefonnummer.
Jag tycker att det borde ligga i hans intresse att hålla koll på att det fortfarande är ok att den står kvar?
I avtalet står att jag har rätt att använda svarven.
I avtalet står inget om någon hyra eller att den skall få stå gratis.

För något år sedan flyttade jag svarven så den nu står hemma hos en vän, som har kunskapen om hur man använder den. Och han vill självklart inte att den försvinner...

För någon vecka sedan, ganska precis 11 år senare. Så hör han av sig och vill hämta sin svarv.

Kan jag anse att han förbrukat sin chans och att avtalet inte längre gäller då det gällde under en tid, eller är jag förbunden till avtalet tills någon av oss dör?

Det inte är någon jag alls känner mer än vi köpte hans föräldrars hus.

Jag retar mig på hans oförskämda sätt att inte alls höra av sig på 11 år och sedan tro att det bara är att komma och hämta.
Jag har nu lärt mig att vi borde skrivit att den fick stå till ett visst datum, eller att det låg på honom att förnya avtalet varje år.

Kan jag ta ut någon form av hyra trots att det inte står i avtalet.
Själv har jag motorcyklar där man ofta hyr en plats i ett garage för 3-500 kr/mån. Och det är typ samma storlek...

Vad kan jag göra?

///Peter!
Du säger att du skänkt bort den till en vän eftersom du efter månaders ansträngning inte lyckats få tag i sonen. Du ska inte namnge din vän eller adressen.

Sonen får då gå den rättsliga vägen via domstol och där bedömer jag hans chanser som obefintliga.
 
M mojjen skrev:
Om En åklagare då kan bevisa att flytten skett inom 5 år så skall denna väcka åtal med allt vad det innebär. Åklagare har inte friheten att välja att väcka åtal eller inte. Vår lag är gjord så att om denna tror han kan nå en fällande dom så MÅSTE hen åtala.
Njae, så är det inte riktigt (gudskelov). Det är sant att grundregeln är att åklagare har åtalsplikt för nästan alla brott.

MEN det skulle ju inte fungera i praktiken. Så därför finns det regler i rättegångsbalken som anger när åklagaren får underlåta åtal (åtalsunderlåtelse):

7 § Åklagare får besluta att underlåta åtal för brott (åtalsunderlåtelse) under förutsättning att något väsentligt allmänt eller enskilt intresse ej åsidosätts:
1. om det kan antas att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter,
2. om det kan antas att påföljden skulle bli villkorlig dom och det finns särskilda skäl för åtalsunderlåtelse,
3. om den misstänkte begått annat brott och det utöver påföljden för detta brott inte krävs påföljd med anledning av det föreliggande brottet, eller
4. om psykiatrisk vård eller insatser enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade kommer till stånd.

Åtal får underlåtas i andra fall än som nämns i första stycket, om det av särskilda skäl är uppenbart att det inte krävs någon påföljd för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet och att det med hänsyn till omständigheterna inte heller krävs av andra skäl att åtal väcks. Lag (1997:726).
Så en åklagare har i praktiken ganska stor möjlighet att avgöra om/när man behöver väcka åtal. Åtalsplikten är mest en from förhoppning om hur det borde vara, om inte "om" hade varit. (Och tur är det. Våra domstolar hänger inte med som det är.)

Eftersom bedömt många av rekvisiten är uppfyllda i det här fallet (säkert 1 och 2 st. samt 5 st.), så kan man vara 99% säker att ingen åklagare (som har annat att göra) skulle ta i det med tång.

I det här fallet så vågar jag nästan lova att det aldrig skulle komma så långt som till en åklagares bord, eftersom det aldrig skulle utredas av polisen (en avart av s.k. förundersökningsbegränsning). Polisen har sedan ganska många år ett missiv som kraftigt begränsar möjligheten att starta en förundersökning om brottet inte bedöms leda till åtminstone tre månader i fängelse. Polisen idag utreder bara a) grova brott, samt b) brott som utreder sig själva (fortkörning, ringa narkotikabrott, brott mot knivlagen osv.) Det här brottet skulle med 99% säkerhet skrivas av med "spaningsuppslag saknas" (Som är den vanliga skrivningen när man inte avser att göra något mer. Den betyder inte nödvändigtvis att spaningsuppslag faktiskt saknas. Tvärtom.)

Här skulle klagande garanterat skickas hem från polisstationen med ett "Stäm honom i civildomstol, vi kan inte göra något".
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Åh det där blev lurigt! En helt oplanerad situation, oavsett skrina papper el ej..

Tåls att tänka på faktiskt!

Hade aldrig fått stå kvar i mer än ett år hos mig.. ett hus kan ju hinna bli sålt 2 ggr på 11 år.. hur kan man ens tro att den finns kvar? :thinking: Jag hade definitivt inte trott det om jag lämnat något i ett hus jag sålt! Om jag inte hämtat den på ett helt jäkla år hade jag trott nya ägaren sålt den för hyra.

11 år.. jaaa det är lite imponerande att komma krypande tillbaka efter så lång tid. Fascinerande!

Därför vi fick en 800 kg rikt o planhyvel med husköpet :cool: .. inget man flyttar bara sådär..
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket är skräpet värt?
 
Man skulle väl rimligen kunna anta att om det dras så långt som till rättslig instans, så är avtalets tidsangivelse "under en tid", att betrakta som en tidsrymd kortare än 11 år. Framförallt när det rör sig om att förvara en sak som är lite svår att frakta bort i samband med en husförsäljning. Ett halvår är väl tilltaget "under en tid" i sammanhanget.

Hälsa bara att svarven inte är kvar och se vad som händer. Förmodligen inget och på sin höjd lite tjafs, men det leder ändå inte någonvart.
 
  • Gilla
MiaV
  • Laddar…
P
Det är väl som vanligt den lilla skillnaden mellan vad man själv känner som moraliskt rätt och vad som i andra änden är straffbart och sen den stora gråzonen i mitten och när man kan bestraffas för tilltaget OM nån lyckas bevisa när svarven flyttades med dom där 10 års preskibitionstid Och hur man uttrycker sig..
Börjar man prata om ingen hyra eller betalt för förvaringen så låter man ju inte så oskyldig..
Men å andra sidan vet bara några få när svarven verkligen flyttades så blir svårt för motståndarsidan att bevisa att det inte skedde för mer än 10 år sen.. mer än infon här i tråden men den har knappast mycket bevisvärde vad som pratar om här.. det kan ju ha varit i ren hyptetisk mening.. :)
 
H
P pethson skrev:
Jag köpte ett hus i oktober 2011.
I husets garage stod en svarv som tillhörde sonen.
Han undrade om svarven kunde stå kvar en tid för att han skulle ordna så den fick en plats.
Så vi skrev ett avtal som jag nu i efterhand inser att det var luddigt.
Det står att svarven skall få stå kvar en tid, vilket jag antog var ett antal månader och max något år.

Jag har inte hört något från sonen, och jag trodde att jag skrivit avtalet med den gamle mannen som avled några år senare. Men det skrevs på av mig och sonen.

Till saken hör att det inte finns något information om hur vi skall kontakta varandra. Och han har hemligt telefonnummer.
Jag tycker att det borde ligga i hans intresse att hålla koll på att det fortfarande är ok att den står kvar?
I avtalet står att jag har rätt att använda svarven.
I avtalet står inget om någon hyra eller att den skall få stå gratis.

För något år sedan flyttade jag svarven så den nu står hemma hos en vän, som har kunskapen om hur man använder den. Och han vill självklart inte att den försvinner...

För någon vecka sedan, ganska precis 11 år senare. Så hör han av sig och vill hämta sin svarv.

Kan jag anse att han förbrukat sin chans och att avtalet inte längre gäller då det gällde under en tid, eller är jag förbunden till avtalet tills någon av oss dör?

Det inte är någon jag alls känner mer än vi köpte hans föräldrars hus.

Jag retar mig på hans oförskämda sätt att inte alls höra av sig på 11 år och sedan tro att det bara är att komma och hämta.
Jag har nu lärt mig att vi borde skrivit att den fick stå till ett visst datum, eller att det låg på honom att förnya avtalet varje år.

Kan jag ta ut någon form av hyra trots att det inte står i avtalet.
Själv har jag motorcyklar där man ofta hyr en plats i ett garage för 3-500 kr/mån. Och det är typ samma storlek...

Vad kan jag göra?

///Peter!
En tid, för mig är det högst några månader, sen hade jag hört av ock sagt till att den ska hämtas inom ett visst datum.
Att komma efter 11 år, det är nog få som skulle komma på den tanken att höra av sig för att hämta svarven.
Tror inte att han har rätt att kräva det efter så lång tid, En tid…är inte 11 år, ingen förväntar sig att en tid är 11 år.
Å andra sidan du har haft en svarv gratis i 11 år, vad kan den vara värd nu, den var väl inte ny vid husköpet heller? Så, vad säger ditt samvete? Är det värt att lägga energi och bråk på? Ev. Kan du begära ersättning för flytten då den stod vägen för dig.
 
Snigla Snigla skrev:
Åh det där blev lurigt! En helt oplanerad situation, oavsett skrina papper el ej..

Tåls att tänka på faktiskt!

Hade aldrig fått stå kvar i mer än ett år hos mig.. ett hus kan ju hinna bli sålt 2 ggr på 11 år.. hur kan man ens tro att den finns kvar? :thinking: Jag hade definitivt inte trott det om jag lämnat något i ett hus jag sålt! Om jag inte hämtat den på ett helt jäkla år hade jag trott nya ägaren sålt den för hyra.

11 år.. jaaa det är lite imponerande att komma krypande tillbaka efter så lång tid. Fascinerande!

Därför vi fick en 800 kg rikt o planhyvel med husköpet :cool: .. inget man flyttar bara sådär..
Ja mammas granne sålde sitt hus, bodde borta 5år och köpte tillbaka samma hus :)
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Filmen 48 timmar

Luther kommer ut från fängelse och skall hämta sin bil:

 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
K
Fario Fario skrev:
Filmen 48 timmar

Luther kommer ut från fängelse och skall hämta sin bil:

[media]
Har snubben suttit inne i 11 år så skulle jag ge tillbaka svarven på studs och önska en riktigt god jul.
Annars kanske man vaknar av att det luktar brandrök. :rolleyes:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vad kan jag göra?

///Peter!
Hej igen Peter

Jag ber dig bortse från mitt inlägg (#154) där jag ger förslag på att bemöta sonen som vill ha tillbaka svarven.

Jag vill ge juridiskt hållbara råd och vägledning kring detta men det förutsätter att jag vet värdet av svarven.

Hur mycket är svarven värd idag? Hur gammal är den? Vad var nypriset?

Har du svar på detta så kommer jag ge dig oslagbara råd.

Edit: har du haft omkostnader när den transporterats till din vän?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag skulle ha svarat att jag har det lite körigt nu men han kan få hämta den om "en tid", vilket uppenbarligen är 11 år enligt "motparten".. sen år 2033 så får vi väl se om han fortfarande är sugen på att hämta sin svarv :D

Med det sagt så sitter jag i en situation att halva huset är fyllt med mitt ex saker, som jag var korkad nog att skriva att hon fick ha kvar i huset med en ungefär lika luddig formulering, jäkligt korkat såhär i efterhand nästan 4 år senare och hon inte har hämtat skräpet än. Skulle jag skriva nåt sånt igen skulle jag ta med en tidsgräns och vad som händer efter tidsgränsen, typ sakerna tillfaller mej eller det börjar kosta pengar.

När vi köpte detta huset så skrevs det in att allt som lämnats kvar efter tillträdet tillfaller den nya ägaren (jag och dåvarande sambon alltså), men ändå kom förra ägarna och hämtade grejer flera veckor senare, jag orkade inte bråka och det var få saker av det dom hämtade jag hade intresse i, det blev många vändor till återvinningen ändå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.