H Helena Morén skrev:
Köpte fönster från Polen, både fast och skjutdörrar. Båda dessa typer av fönster läcker in. Sedan är skjutdörrarna väldigt tröga att öppna

Är det någon som har erfarenhet av Polska fönster? Köpte från en fabrik i Polen som heter Norweg och som lovade nordenanpassade fönster!
De läcker in och är tröga att öppna.
Om dörrarna är tröga att öppna så behövs det en justering, man kan krita kanterna för att se vart det skaver, öppna, krita och öppna och stäng några gånger och kontrollera om det blir spår i kritningen.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Förslaget med en vattenslang kan du glömma, det betyder ingenting, du får in vatten genom vilket fönster som helst om du bara spolar vatten. Jag tycker att du skall kolla plåtarbetet på utsidan, som jag uppfattar det så läcker det in någonstans mellan karm och vägg, sen följer det karmen ner. Kolla även längre upp på fasaden över fönstren om det kan komma in vatten bakom ytskiktet.
För skjutdörrarna så kolla om det är något fall från dörren och utåt och inte bara monterat på en slät yta. Detta om det kommer in vatten mitt på dörren och inte bara från sidorna. Montera skjutdörrar är svårt, man måste vara extremt noggrann.
Har sett montage av "snickare med 20 års erfarenhet" som misslyckats kapitalt.
Att det skulle läcka in genom ett fast fönster är i princip omöjligt, har bara sett det 1 gång och då läckte det in över fönstret och rann ut genom hålet för karmskruven.
Efter 35 är som konstruktör på en fönsterfabrik, kan jag konstaterat att det är fel på montaget när det läcker in vatten. Speciellt när det som på bilderna, är vid karmsidan.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
När det gäller att skjutdörrarna är tröga att öppna, så mät avståndet mellan tröskel och ovankarm både ute i sidorna och mitt på. Det skall vara samma längs hela sträckan. Om det är lägre någonstans betyder det att ovanstycket hänger ner. Har du tur är det bara infästningen uppåt i limträbalken som behöver justeras. Är det rätt monterat så finns det plats mellan karm och limträ.
Om limträt ligger kloss mot ovanstycket så det inte går, är det tyvärr det vanligaste montagefelet när det gäller skjutdörrar.
(Snickaren har inte tagit hänsyn till limträbalkens nerhängning eller belastat den för mycket.)
Smörj spanjoletten med vaselin om den går trögt .
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
H Hoshult skrev:
Förslaget med en vattenslang kan du glömma, det betyder ingenting, du får in vatten genom vilket fönster som helst om du bara spolar vatten. Jag tycker att du skall kolla plåtarbetet på utsidan, som jag uppfattar det så läcker det in någonstans mellan karm och vägg, sen följer det karmen ner. Kolla även längre upp på fasaden över fönstren om det kan komma in vatten bakom ytskiktet.
För skjutdörrarna så kolla om det är något fall från dörren och utåt och inte bara monterat på en slät yta. Detta om det kommer in vatten mitt på dörren och inte bara från sidorna. Montera skjutdörrar är svårt, man måste vara extremt noggrann.
Har sett montage av "snickare med 20 års erfarenhet" som misslyckats kapitalt.
Att det skulle läcka in genom ett fast fönster är i princip omöjligt, har bara sett det 1 gång och då läckte det in över fönstret och rann ut genom hålet för karmskruven.
Efter 35 är som konstruktör på en fönsterfabrik, kan jag konstaterat att det är fel på montaget när det läcker in vatten. Speciellt när det som på bilderna, är vid karmsidan.
Efter 25 år med en egen fönster/dörr montage firma får jag hålla med Hoshult i sin helhet.
Dessutom tycker jag att du skulle lagt till 100-150kr /fönster och fått 3-glas fönster.
I princip är skillnaden på 2-glas med 1 en enegriruta och 3-glas. Kallras eller inte.
 
om felet funnits i sju år. Hur ser då trä och isolering ut? Känns som stor risk för fuktskador.
 
Skönt att det inte varit så mycket pajkastning för att det är polska fönster.
varför skulle inte polacker kunna bygga fönster?
 
  • Gilla
Noun
  • Laddar…
H Helena Morén skrev:
Köpte fönster från Polen, både fast och skjutdörrar. Båda dessa typer av fönster läcker in. Sedan är skjutdörrarna väldigt tröga att öppna

Är det någon som har erfarenhet av Polska fönster? Köpte från en fabrik i Polen som heter Norweg och som lovade nordenanpassade fönster!
De läcker in och är tröga att öppna.
Jag har polska fönster i min kåk och dom fungerar och ser ut som dom svenska tillverkarnas med tiltfunktion för vädring, treglas isoler. Inga problem alls.
 
  • Gilla
Lars Lun
  • Laddar…
wildeside
Dom flesta fönster som säljs i Sverige är tillverkade i öststaterna....
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Perssel Perssel skrev:
Du ville väl ha billiga = dåliga polska fönster och det fick du ju... Köp svenskt
När ska folk lära sig att även polacker kan mäta och såga?
Sen var det inte alla fönster och dörrar som läckte in vatten. Inte var de några andra klagomål som jag förstod som. Så de lyckades inte med att göra alla fönster dåliga
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
För tydlighetens skull bör det ju även nämnas att "polska fönster" är lika beskrivande som "svenska köttbullar". Det finns såklart alla möjliga varianter, konstruktioner och prisklasser.
Jag har varit med om ett intressant läckage hos en granne BRF, Ganska nytt fönster med aluminiumram där glaset limmats in. Det hade blivit en fin springa mellan ramen och glaset som bara kunde upptäckas genom att det började bli lite grönaktigt av alger mellan glas och silikon. Lite regnvatten kunde ta sig igenom springan och in i aluminiumbågen. Där där rann det vidare åtsidan och droppade ut i hörnet, ned på aluminimkarmen och så småningom ned på golvet av laminatparkett, All skedde bakom ryggen på på en fåtölj. ngen märkte något förrän efter mycket lång tid då golvet visade skador. Kontrollanter kunde inte först hur det gick till utan pekade på andra tänkbara vatten källor som t ex blomvaser, Tillslut upptäckte jag detta och anmälde. Grannen fick nytt ytterfönster. Det var den svaga algtillväxten som avslöjade felet. Fönstgren var tillverkade av ett stort svenskt fönsterföretag. Björn Dahlroth
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Dom flesta fönster som säljs i Sverige är tillverkade i öststaterna....
Troligen. Lika bra och halva priset mot här. Ja kanske inte nu med en valuta som "läcker". (Även när det inte regnar).
 
wildeside
G Guzzen1 skrev:
Troligen. Lika bra och halva priset mot här. Ja kanske inte nu med en valuta som "läcker". (Även när det inte regnar).
Nån diskussion om kvalitén och priset är inget jag ger mej in på, har för lite erfarenhet av olika tillverkare.
Kan bara konstatera att det finns både bra och dålig kvalité oavsett vart det tillverkats och allt för ofta så avspeglar sig kvalitén på priset.
 
Perssel Perssel skrev:
Du ville väl ha billiga = dåliga polska fönster och det fick du ju... Köp svenskt
Tröttsamt...
 
B Björn Dahlroth skrev:
Jag har varit med om ett intressant läckage hos en granne BRF, Ganska nytt fönster med aluminiumram där glaset limmats in. Det hade blivit en fin springa mellan ramen och glaset som bara kunde upptäckas genom att det började bli lite grönaktigt av alger mellan glas och silikon. Lite regnvatten kunde ta sig igenom springan och in i aluminiumbågen. Där där rann det vidare åtsidan och droppade ut i hörnet, ned på aluminimkarmen och så småningom ned på golvet av laminatparkett, All skedde bakom ryggen på på en fåtölj. ngen märkte något förrän efter mycket lång tid då golvet visade skador. Kontrollanter kunde inte först hur det gick till utan pekade på andra tänkbara vatten källor som t ex blomvaser, Tillslut upptäckte jag detta och anmälde. Grannen fick nytt ytterfönster. Det var den svaga algtillväxten som avslöjade felet. Fönstgren var tillverkade av ett stort svenskt fönsterföretag. Björn Dahlroth
Tack för ditt svar! Det är precis så vi har upptäckt att vatten tar sig in. Vi har skjutit in ett bladmått mellan karmen och fönsterglaset. Detta är i det fasta fönstret och det är konstaterat. Vi vet fortfarande inte hur vattnet tar sig in i skjutdörrarna och skjutdörrarnas fasta partier.
B Björn Dahlroth skrev:
Jag har varit med om ett intressant läckage hos en granne BRF, Ganska nytt fönster med aluminiumram där glaset limmats in. Det hade blivit en fin springa mellan ramen och glaset som bara kunde upptäckas genom att det började bli lite grönaktigt av alger mellan glas och silikon. Lite regnvatten kunde ta sig igenom springan och in i aluminiumbågen. Där där rann det vidare åtsidan och droppade ut i hörnet, ned på aluminimkarmen och så småningom ned på golvet av laminatparkett, All skedde bakom ryggen på på en fåtölj. ngen märkte något förrän efter mycket lång tid då golvet visade skador. Kontrollanter kunde inte först hur det gick till utan pekade på andra tänkbara vatten källor som t ex blomvaser, Tillslut upptäckte jag detta och anmälde. Grannen fick nytt ytterfönster. Det var den svaga algtillväxten som avslöjade felet. Fönstgren var tillverkade av ett stort svenskt fönsterföretag. Björn Dahlroth
Hej och tack för ditt svar! Det var lite det jag var ute efter eftersom ingen vi har pratat med inte har varit med om något liknande. På bilden ser du att vi kan skjuta in ett bladmått mellan karm och går in till insidan av glaset. Detta är det fasta glaset. Vi vet fortfarande inte hur vattnet kommer in genom skjutdörrarna och de fasta skjutdörrarna.
 
  • Öppet fönster som visar en del av ett rum och utsikt över grönområde, träram och en fönsterlåsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lazzeman skrev:
Tröttsamt...
Du vet väl att vi absolut inte har några fördomar i Sverige 😀
Utan vi är väldigt öppna för varor som är producerade i låglöneländer!
Vi lyfter gärna upp deras fördelar
😅😋

Eller så kan mitt inlägg innehålla en viss mängd ironi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.