lunnabo lunnabo skrev:
Mäklaren har inte ansvar för dessa frågor.
Mäklaren ska sammanföra köpare och säljare.
Både köpare och säljare är vuxna självständiga individer som har ansvar för sina egna handlingar.
Fel FML 21 § Fastighetsmäklaren ska verka för att köparen och säljaren träffar överenskommelse i frågor som behöver lösas i samband med överlåtelsen. Om inte annat har avtalats, ska mäklaren hjälpa köparen och säljaren att upprätta de handlingar som behövs för överlåtelsen
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
U ubaggstr skrev:
Fel FML 21 § Fastighetsmäklaren ska verka för att köparen och säljaren träffar överenskommelse i frågor som behöver lösas i samband med överlåtelsen. Om inte annat har avtalats, ska mäklaren hjälpa köparen och säljaren att upprätta de handlingar som behövs för överlåtelsen
Verka för innebär inte ansvar.
Bra om Du lät dig läsa innantill!
 
lunnabo lunnabo skrev:
Verka för innebär inte ansvar.
Bra om Du lät dig läsa innantill!
Bra om lär dig stava rätt. En mäklare har ansvar för att medla och rådgiva i en tvist som denna enligt FML.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Verka för innebär inte ansvar.
Bra om Du lät dig läsa innantill!
Mäklarens jobb är att underlätta och hjälpa till. Men mäklaren är inte delaktig i affären eller några ingångna avtal. Mer än uppdraget att sälja. Om det är det du menar med att mäklaren saknar ansvar.

Mäklaren har ansvar att underlätta att affären avslutas, inte bara att knyta kontakt mellan köpare och säljare.
 
  • Gilla
ubaggstr och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Att det inte finns nån försäjningsklassul är ju tydligt besvarat men finns det ingen annan klasul om att banken ska godkänna eller nåt liknande..

verkar vara allt vanligare med att bankerna plötsligt inte ger lån kräver kontrakt för att inte folk ska stå med dubbla boenden så ibland vilkoras bankens godkännade så det går tillbaka utan kostnader om banken säger stopp. enligt vår mäklare så blir det allt vanligare med såna klassuler..

Sen är ju frågan vad erat hus kan tänkas gå för vid en affär nu istället och hur lättsålt ert hus egentligen är.. och ev skillnader på prisbild nu och senare i sommar kontra det ni har på kontrakt

Det gäller ju också att det i slutänden finns nå pengar att strida om.. ja menar om köparens boende inte säljer och hur stora marginaler dom har i sin ekonomi och du sen får sälja 400 000 kr billigare och strida för att få den förlusten av nån som kanske har dålig ekonomi, man måste också väga risken att dom inte vill / kan betala även om man driver vidare och vinner och driver till kronofogden så kan folk ha sett till att det inte finns nå utmätbara tillgångar och så står man där och har fått rätt men man får ändå ingen förlust betald..


Bästa måste vara att mäklaren tar och gör sitt jobb och försöker få fram en så bra plan som möjligt så allt går så smidigt och med minsta möjliga förluster / risker för båda.. mäklaren har om den är seriös ett intresse i att försöka komma fram med en bra plan..
kanske nån förlängning av kontraktet där köparen står för driftskostnader.
Nej det finns inga såna klausuler om godkännande så jag är rätt trygg när det gäller kontraktet.

Men som du säger, även om man har rätt, kan det ändå blir en massa krångel som tar tid och energi.

Vi siktar som sagt på ett tilläggsavtal där vi senarelägger tillträdet mot att köparen ersätter oss för våra kostnader. Det känns som den smidigaste vägen framåt.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
U ubaggstr skrev:
Bra om lär dig stava rätt. En mäklare har ansvar för att medla och rådgiva i en tvist som denna enligt FML.
Uppenbarligen har du inte några egna erfarenheter av att ha studerat juridik annat än från internet.
 
Problemet tycks vara att du lägger något helt annat i ordet ansvar i det här fallet. Om jag inte misstolkar dig fullständigt.
 
Hej.
Har en bekant som gick igenom samma situation.
När dagen för flytt från gamla till nya lägenheten närmade sig så fick hon veta att köparna inte lyckades få sitt nuvarande boende sålt.
Blev såklart väldigt osäkert för henne.
Hon stod kunde såklart häva köpet och sälja igen, för att sedan kräva originalköparen på pengar. Vilket ingen av dem ville/orkade med. Det kan som du säger sluta i en rättstvist och kan ta rätt lång tid, samtidigt som hon hade fått problem att få lån på nya lägenheten om inte gamla blev såld.

Till slut gjorde de som du är inne på. Hon accepterade senare tillträde mot att de betalade henne för det i form av ersättning. Detta för att hon inte ville gå igenom säljprocessen igen och kunde få ett överbryggningslån efter samtal med banken.
Detta satte eld i baken hos köparna som såklart inte ville stå med dubbla hyror, så de lyckads sälja sin lägenhet snabbt därefter (tror de fick gå ned en bit i pris) och sedan kunde de tillträda som planerat istället då deras bank istället tog överbryggningslånet.

Så inget som togs till rätten, mer ett lyckat case där man inte hävde och drog det till rätten. Hon försökte istället se vad som blev lättaste sättet för alla att genomföra köpet, för att slippa gå igenom säljprocessen och rättstvisten. Det ansåg hon var bättre för henne.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Ja att skjuta fram tillträdet verkar vara den vanligaste lösningen.

Har även hört om säljare som hyr ut till köparna tills de får sitt eget sålt men det känns verkligen som den sämsta lösningen.
 
J junkie skrev:
Vi sålde vår villa i slutet av februari och köpte sedan en bostadsrätt. Tillträde är satt till mitten av juli, och nu, ett par veckor innan, hör köparna av sig via mäklaren då de inte fått sitt hus sålt.

Det finns ett par andra trådar på det här ämnet och jag har även googlat en del så jag har hyffsad koll på vad som gäller och vilka olika alternativ vi har. Just nu lutar det åt att vi skjuter fram tillträdet ett par månader mot ersättning.

Men jag är intresserad av att höra andras erfarenheter och speciellt hur det går till om det i slutändan blir en hävning av köpet och vi måste stämma köparna.
Men varför ringer du bara inte upp mäklaren som får svara på dina frågor och du får dessutom ETT svar som du kan lita på. Att skriva hit och få en massa troendes och gissningar har jag aldrig förstått vitsen med.
 
Zbigge Zbigge skrev:
Men varför ringer du bara inte upp mäklaren som får svara på dina frågor och du får dessutom ETT svar som du kan lita på. Att skriva hit och få en massa troendes och gissningar har jag aldrig förstått vitsen med.
Jag har såklart pratat både med mäklaren och min bank flera gånger.

Det jag efterfrågade i trådstarten var ju om någon annan varit tvungen att häva ett köp och hur processen efteråt gick till.

Svar på ett diskussionsforum kan förstås vara rena gissningar men jag tror att det finns väldigt många kunniga här också.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
J junkie skrev:
Jag har såklart pratat både med mäklaren och min bank flera gånger.

Det jag efterfrågade i trådstarten var ju om någon annan varit tvungen att häva ett köp och hur processen efteråt gick till.

Svar på ett diskussionsforum kan förstås vara rena gissningar men jag tror att det finns väldigt många kunniga här också.
Du har så rätt i att många är kunniga och själv vet jag mycket om en del men nästan inget om det mesta!
 
  • Haha
junkie
  • Laddar…
De måste sänka sitt pris REJÄLT, annars förlorar de sin kontantinsats. Satt i samma sits för ett år sedan. Köpte hus på toppen i mars. Anlitat en lokal storsäljande mäklare för att sälja br. Han sa att läget inte skulle påverka slutpris, vi skulle få mer än grannen bredvid pga skick, inga problem om vi köper före vi säljer, den här går på en helg!
Kan säga att det gick åt helvete. Han kunde inte sälja. Vi lade ut 80k på renovering och styling. Noll intresse. Kom ut fyra andra med samma planlösning men 1000kr högre avgift. Upp 1 miljon i bud för samma mäklare. Men inte ett enda budförslag för oss.

Fick till slut sälja br 3 v innan tillträde för bud 2 milj under områdets snitt. Räknade med att få lite mindre pga sämre lägre men inte att jag skulle förlora 1 miljon som jag själv sparat ihop kontant under 9 års husdrömmande. Tack och lov genomförde banken tillträde, men med 1 miljon högre lån än vi tänkt (ändå inom rekommenderad gräns).

Vi var nya på köp och sälj och ingen mäklare nämnde något om klausuler, det hörde vi om det började gå dåligt.
 
  • Ledsen
  • Wow
em72 och 2 till
  • Laddar…
S SanDitt skrev:
De måste sänka sitt pris REJÄLT, annars förlorar de sin kontantinsats. Satt i samma sits för ett år sedan. Köpte hus på toppen i mars. Anlitat en lokal storsäljande mäklare för att sälja br. Han sa att läget inte skulle påverka slutpris, vi skulle få mer än grannen bredvid pga skick, inga problem om vi köper före vi säljer, den här går på en helg!
Kan säga att det gick åt helvete. Han kunde inte sälja. Vi lade ut 80k på renovering och styling. Noll intresse. Kom ut fyra andra med samma planlösning men 1000kr högre avgift. Upp 1 miljon i bud för samma mäklare. Men inte ett enda budförslag för oss.

Fick till slut sälja br 3 v innan tillträde för bud 2 milj under områdets snitt. Räknade med att få lite mindre pga sämre lägre men inte att jag skulle förlora 1 miljon som jag själv sparat ihop kontant under 9 års husdrömmande. Tack och lov genomförde banken tillträde, men med 1 miljon högre lån än vi tänkt (ändå inom rekommenderad gräns).

Vi var nya på köp och sälj och ingen mäklare nämnde något om klausuler, det hörde vi om det började gå dåligt.
Ja det där låter verkligen inte kul, beklagar! Hoppas ni ändå kan glädjas åt huslivet i slutändan.
 
  • Gilla
SanDitt
  • Laddar…
P
Har hävt ett köp nyligen men jag var köpare och den som inte fick lägenheten såld men vi hade klassul om att banken måste godkänna lånet lite luddigt formulerat men som i pratiken gav öppet köp om vi inte sålde till det pris vi ville ha så nekar banken lån för vi hade inte inkomst till dubbla boenden enligt bankens kalkyler men dom var ju egentligen baserade på ett hus för nästan dubbla pengen.. men låg kvar i systemet hos mäklaren och vi brydde oss inte om att ta bort det..

Mäklaren var samma på båda objekten och kontraktet innehöll nån luddig text att vi skulle göra vad vi "kunde" för att sälja , kommer inte ihåg exakta frasen.. Mäklaren sa att vår lägenhet säljer jag lätt och snabbt och kontraktet skrevs med 3 mån till tillträde..

Sen kom prisfallet och början på ränte stegringarna och plötsligt vart det omöjligt att sälja nåt alls, vi hade lite intresse men inga snabba köpare och både vi och mäklaren gjorde bedömningen att egentligen hänger det inte så mycket på priset då det inte fanns nåt likvärdigt billigare och att ev köpare troligen iaf bjuder det dom tycker dom vill betala. kryper man på priset så ska det troligen iaf prutas mer sen ändå..

Det blev återgång och handpenning tillbaka och vi hade på förslag på förlängning av kontraktet och att hyra för självkostnadspris då det ändå stog tomt och vi ville in men tanten ville inte hyra ut nåt även om det ju bara var en tidsfråga till när vår lägenhet skulle sälja.. så vi gjorde vad vi kunde

Tanten la ut huset igen och vi bjöd med några fler även denna gång och hade högsta bud i 5 veckor men tanten var tjejtjurig och tyckte vi var fula som inte ville betala det tidigare 30 % högre priset vi hade på ursrungligt kontrakt som ju revs istället för förlängning som vi ville med hyra inflytt..

Sen till sist hittade vi annat hus och hon sänkte till slut till fånigt nära vårt bud men vi hade då redan annat hus på gång och drog tillbaka vårt bud då det legat där i 5-6 veckor utan affär eller annat bud över vårt..

Vi köpte det andra huset vi hittade och hörde från mäklaren att hon fick till sist hälften av ursprungligt belopp på kontraktet hon hade med oss innan det sålde och betalade drift på tomt hus då dom redan flyttat i över ett år..

Endel folk är bara för kantiga eller principfasta för sitt eget bästa och även mäklaren ansåg att tanten var mindre intelligent i sina beslut utan hon trodde på nåt vis hon hade makten istället för att inse att det redan hade passerat och det plötsligt blivit köparens marknad iaf här där vi bor

I grund och botten tror jag hon inte fattade vad bankvilkoret egentligen innebar från start och att det funkade som ett öppet köp egentligen då det var helt gratis återgång om banken nekade köp och det gjorde dom ju för det var uppgiften på lånelöftet..


Nån kommer såklart tycka att jag var ful i hur jag spelade mina kort men jag sparade nära halvmiljonen på det här , dock fick jag inte flytta när jag helst ville och dom flesta undrar ju varför inte tanten gick med på förlängning och uthyrning för självkostnad i väntan på köpare på lägenheten. hon hade ju inte mycket att förlora på det då huset var i rejält slitet skick med en hel del jobb så fanns det inte mycket vi kunnat göra sämre i huset..

Så svåra tider att bedömma slutpriser på boenden när marknaden skakar i grunden och många är oroliga hur höga räntor vi kommer få och att huset kom ut till salu igen gjorde ju att många backa och undra varför om det är nå fel på huset. Så en ny försäljning kan bita en i röven rejält
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.