T
Bilgalen Bilgalen skrev:
:DInte riktigt samma case som ditt men då jag för massa år sedan köpte en bostadsrätt så hade mäklaren skrivit i beskrivningen att det fanns handdukstork i badrummet. Det gick inte av bilderna i annonsen att urskilja om så var fallet och jag var inte hundra procent säker på att jag mindes rätt från de två visningarna, dvs att det inte fanns en handdukstork.

Slutade iallafall med att mäklaren erkände sitt misstag i beskrivningen av lägenheten i annonsen men skyllde på mäklarassistenten som inte ens varit i lägenheten. Mäklaren erbjöd oss möjligheten att köpa en handdukstork för x-antal kronor och lämna in kvittot till mäklarbyrån. Vi godtog detta och installerade handdukstorken själva med hjälp av min svärfar som är elektriker.

Med detta vill jag säga att köparen borde kunna pressa mäklaren och mäklarbyrån för eventuella felskrivningar i beskrivningen och inte dig som säljare… men vad vet jag :D
Det kändes som en väldigt bra av mäklaren som erkände sitt misstag. Även om det kan vara slarvigt att inte ha koll på vad assisten skrivit, om den nu inte ens varit inne i bostaden.

Kan dock inte förstå riktigt som säljare hur man kan missa något sådant, man borde ju läsa texten själv? Det handlar ju ändå om ganska många kronor när det kommer till ett bostadsköp och att då inte ha läst/granskat tillräckligt noga så blir man ju förvånad...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jo, mikron ska ingå när den är listad på det sättet. Det är de flesta inklusive TS överens om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P
Sen ska väl att mikron fattas bli upptäckt rätt snabbt och anmälas som felaktigt ,Om man nu vill hävda det.. inget man kan komma dragande med 2-3 veckor senare utan det borde dom sett redan första gången dom är i lägenheten efter tillträde..

Är det veckor senare som det brukar vara med såna här listor med "fel" så kan man ju köra på samma taktik tillbaka.
"Du anmälde inte det direkt hur ska jag veta att mikron inte blivit stulen tappats bort eller gått sönder efter tillträde"
Fel som inträffar efter övertagandet är såklart nuvarande ägares problem..
Fult men det är ju även fult att komma dragandes med en massa fjant efter affären.. köparen borde ju sett allt på visning och sen gjort en grundligare koll i samband med affären
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sluta med dumheter nu. Säljaren vet ju om mikron lämnades eller inte. Ett par tre veckor är inte extremt lång tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Att bara köpa en lägenhet på mäklarens beskrivning? Utan titta på bilderna? Det lär inte vara ofta. Frågan är hur domstolen skulle döma? Snacka om att man hade kunnat göra riktig miss. även om de skulle vara intregrerade, men luckorna hade alla olika form och mönster. Då hade inte kunnat klaga. eftersom allting syntes på bilderna.

Jag tror att det inte är så ovanligt att man köper en bostad enbart efter bilderna. Som nämndes, en blind är inte så beroende av färg på kylskåpet. Men de som sades tidigare ser med händerna. Men det måste vara tufft och vara blind när man ska köpa bostad. Å andra sidan, de klarar nog det ganska bra.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
Just därför man ofta i samband med bostadsaffärer möts i bostaden i samband med affären för att låta köparen besikta städning kolla att allt överensstämmer med hur det såg ut på visning..
Vissa mäklare lägger till och med det i kontraktet som en extra punkt som köparen tvingas skriva på där man godkänner bostaden.

Då slipper man mycket sånt här trams om lösa handtag på kylskåp och tjafs om vad som ska finnas kvar i bostaden ..

Självklart vet säljaren om den tog med mikron men personligen skulle jag av princip pissa tillbaka på folk som kommer med trams flera veckor senare i form av långa listor med småsaker dom ser redan på visning om man inte är blind..
 
  • Gilla
Denimhead och 1 till
  • Laddar…
P
H hapazard skrev:
Och du som är gammal och vis lärde dig korrekt särskrivning och att särskilja pronomen för subjekt/objekt?
Nja, "sönder curlad" borde vara ett ord...;)
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
:crysmile::crysmile:
T TechChad skrev:
Det kändes som en väldigt bra av mäklaren som erkände sitt misstag. Även om det kan vara slarvigt att inte ha koll på vad assisten skrivit, om den nu inte ens varit inne i bostaden.

Kan dock inte förstå riktigt som säljare hur man kan missa något sådant, man borde ju läsa texten själv? Det handlar ju ändå om ganska många kronor när det kommer till ett bostadsköp och att då inte ha läst/granskat tillräckligt noga så blir man ju förvånad...
Håller med helt och hållet. Då jag sålde lägenheten tre år senare lusläste jag deras beskrivning av lägenheten, påtalade stavfel och saker som mäklaren (assistenten?) uppfattat fel. Minns att jag bland annat tyckte det var märkligt att de kallade badrummet för duschrum :crysmile:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vad händer om ordet "strandtomt" hamnat i beskrivningen. Men att närmsta sjö/vatten, ligger en mil bort?
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Den här typen av köpare är det värsta jag vet. Man betalar miljoner för köpa ett hem men klagar på lösa handtag som kostar hundralappar. :rolleyes:

Som Claes beskrev dom har inget case lev dit liv och svara inte köparen mer hänvisa till mäklaren.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Sålde min bostadsrätt nyligen. Nu vill köparen har ersättning för dolda fel och för att vitvarorna inte stämmer överens med beskrivningen i annonsen.

De dolda felen är helt löjliga, som att handtaget till kylen sitter löst, att det fattas låda i frysen och att duschslangen läcker. Så det tänker jag absolut inte ge någon ersättning för.

Angående vitvarorna så står det i annonsen "Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen". Problemet är att inget är "integrerat", men det kunde han ju se på visningen och även på bilderna i annonsen. Och micro ingår ju då inte heller. Tycker det helt absurt att han försöker med detta. Om jag nekar till all ersättning så finns det väl ingen chans i hela världen att han kan få rätt om han skulle driva det vidare? Kan också nämna att vitvarorna är minst 15 år gamla, så huruvida de är integrerade eller inte har ju ingen större påverkan på värdet av fastigheten.
Den här typen av köpare är det värsta jag vet. Man betalar miljoner för köpa ett hem men klagar på lösa handtag som kostar hundralappar. :rolleyes:

Som Claes beskrev dom har inget case lev dit liv och svara inte köparen mer hänvisa till mäklaren.

Jag sålde min lägenhet till ett monster som krävde jag skulle hjälpa henne flytta in.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Sålde min bostadsrätt nyligen. Nu vill köparen har ersättning för dolda fel och för att vitvarorna inte stämmer överens med beskrivningen i annonsen.

De dolda felen är helt löjliga, som att handtaget till kylen sitter löst, att det fattas låda i frysen och att duschslangen läcker. Så det tänker jag absolut inte ge någon ersättning för.

Angående vitvarorna så står det i annonsen "Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen". Problemet är att inget är "integrerat", men det kunde han ju se på visningen och även på bilderna i annonsen. Och micro ingår ju då inte heller. Tycker det helt absurt att han försöker med detta. Om jag nekar till all ersättning så finns det väl ingen chans i hela världen att han kan få rätt om han skulle driva det vidare? Kan också nämna att vitvarorna är minst 15 år gamla, så huruvida de är integrerade eller inte har ju ingen större påverkan på värdet av fastigheten.
J JLeo skrev:
Sålde min bostadsrätt nyligen. Nu vill köparen har ersättning för dolda fel och för att vitvarorna inte stämmer överens med beskrivningen i annonsen.

De dolda felen är helt löjliga, som att handtaget till kylen sitter löst, att det fattas låda i frysen och att duschslangen läcker. Så det tänker jag absolut inte ge någon ersättning för.

Angående vitvarorna så står det i annonsen "Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen". Problemet är att inget är "integrerat", men det kunde han ju se på visningen och även på bilderna i annonsen. Och micro ingår ju då inte heller. Tycker det helt absurt att han försöker med detta. Om jag nekar till all ersättning så finns det väl ingen chans i hela världen att han kan få rätt om han skulle driva det vidare? Kan också nämna att vitvarorna är minst 15 år gamla, så huruvida de är integrerade eller inte har ju ingen större påverkan på värdet av fastigheten.
 
H H-Thomasson skrev:
Låter som köparen är en sönder curlad -90 talist
Möjligen född på 00 talet. Dom vill göra köra dolt fel på allt å någon annan ska betala helrenoveringar.
Alla dessa 90-talister som blir griniga när man springer iväg med deras micro?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Den här typen av köpare är det värsta jag vet. Man betalar miljoner för köpa ett hem men klagar på lösa handtag som kostar hundralappar. :rolleyes:

Som Claes beskrev dom har inget case lev dit liv och svara inte köparen mer hänvisa till mäklaren.

Jag sålde min lägenhet till ett monster som krävde jag skulle hjälpa henne flytta in.
Eller tvärtom. Man säljer en bostad för miljoner men plockar med sig struntsaker som hatthylla och en gammal mikro för att försäkra sig om att ingen ska kunna gå vidare efter försäljningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Sålde min bostadsrätt nyligen. Nu vill köparen har ersättning för dolda fel och för att vitvarorna inte stämmer överens med beskrivningen i annonsen.

De dolda felen är helt löjliga, som att handtaget till kylen sitter löst, att det fattas låda i frysen och att duschslangen läcker. Så det tänker jag absolut inte ge någon ersättning för.

Angående vitvarorna så står det i annonsen "Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen". Problemet är att inget är "integrerat", men det kunde han ju se på visningen och även på bilderna i annonsen. Och micro ingår ju då inte heller. Tycker det helt absurt att han försöker med detta. Om jag nekar till all ersättning så finns det väl ingen chans i hela världen att han kan få rätt om han skulle driva det vidare? Kan också nämna att vitvarorna är minst 15 år gamla, så huruvida de är integrerade eller inte har ju ingen större påverkan på värdet av fastigheten.
Det du beskriver är ju inte på något vis i världen dolt. Undersökningsplikt är väldigt stor. Glöm allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.