Andre Garemani Andre Garemani skrev:
Tyvärr så har han det för om något inte stämmer så är säljaren ytterst ansvarig. Sen kan man tycka vad man vill om mäklarens jobb.
Om ex.vis månadsavgiften inte överensstämmer med annonsen så är det i första hand säljaren som blir drabbad genom prissänkning oavsett om mäklaren gjort fel eller ej, sen kan säljaren söka skadestånd från mäklaren men det ju oxå ett långskott.
Trippelkolla alla dokument!!!
Tveksamt om ditt resonemang håller juridiskt.
Även om man kan uppfatta projektbeskrivning felaktig är det ingen tvekan om verkligt utförande på vitvaror vid en besiktning på plats före kontraktsskrivning.
Dessutom gör åldersavdrag att detv inte fins något värde kvar att tvista om (kanske någon symbolisk hundring!?).
Rättsligt behandlar man inte fordringar på så små belopp.
TS behöver inte göra något förutom lämna tillbaka micron.
Om köparen insisterar på någon form av ersättning får mäklaren ta hand om den frågan.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Tveksamt om ditt resonemang håller juridiskt.
Även om man kan uppfatta projektbeskrivning felaktig är det ingen tvekan om verkligt utförande på vitvaror vid en besiktning på plats före kontraktsskrivning.
Dessutom gör åldersavdrag att detv inte fins något värde kvar att tvista om (kanske någon symbolisk hundring!?).
Rättsligt behandlar man inte fordringar på så små belopp.
TS behöver inte göra något förutom lämna tillbaka micron.
Om köparen insisterar på någon form av ersättning får mäklaren ta hand om den frågan.
Tror inte du förstod vad jag skrev. Jag syftade på ansvarsfrågan mot mäklaren.
Säljaren kommer inte få några problem alls.
Det finns alltid ngn bild som styrker att vitvarorna inte var integrerade och förhoppningsvis så var köparen eller en representant på plats.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Sålde min bostadsrätt nyligen. Nu vill köparen har ersättning för dolda fel och för att vitvarorna inte stämmer överens med beskrivningen i annonsen.

De dolda felen är helt löjliga, som att handtaget till kylen sitter löst, att det fattas låda i frysen och att duschslangen läcker. Så det tänker jag absolut inte ge någon ersättning för.

Angående vitvarorna så står det i annonsen "Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen". Problemet är att inget är "integrerat", men det kunde han ju se på visningen och även på bilderna i annonsen. Och micro ingår ju då inte heller. Tycker det helt absurt att han försöker med detta. Om jag nekar till all ersättning så finns det väl ingen chans i hela världen att han kan få rätt om han skulle driva det vidare? Kan också nämna att vitvarorna är minst 15 år gamla, så huruvida de är integrerade eller inte har ju ingen större påverkan på värdet av fastigheten.
Känns ju rätt självklart det du redan gjort bjuppat på micron, snälla kan du inte slå in en billig bitssatsmejsel från Classe i clasohlsons papper och lägga i hans brevlåda med ett litet kort med en blinksmiley och texten till handtagen
J JLeo skrev:
En fristående micro ingår ju aldrig i köpet. Skillnaden här att det felaktigt stod det att det ingår integrerad micro vilket jag hade missat.
Ja känns rätt självklart och du gör rä
 
  • Haha
Festlund
  • Laddar…
J JLeo skrev:
"Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen"
Fokusera inte för mycket på "integrerad utrustning". Om du har ett hål mellan skåpen som är 60 cm och där står en diskmaskin som är 45 cm så kan man säga att den inte är integrerad utrustning, om det däremot står en diskmaskin som är 60 cm och därmed fyller upp hålet så är diskmaskinen integrerad utrustning. Om säljaren ändå hävdar att "integrerad utrustning" innebär att luckan på diskmaskinen ska ha samma material som övriga luckor så är det bara att hänvisa till bilderna och undersökningsplikten.

Det finns ingen jurist som skulle driva detta mål vidare för det är så sanslöst korkat. Lämna tillbaka micron och skratta åt resten. Men det var roligt att du skapade denna tråden för vi andra fick oss ett gott skratt åt dessa otroligt korkade köpare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Andre Garemani Andre Garemani skrev:
Tror inte du förstod vad jag skrev. Jag syftade på ansvarsfrågan mot mäklaren.
Säljaren kommer inte få några problem alls.
Det finns alltid ngn bild som styrker att vitvarorna inte var integrerade och förhoppningsvis så var köparen eller en representant på plats.
TS ursprungsfråga gällde klagomål från köparen huruvida vitvaror var integrerade eller inte och saknad av micro som var med i. objektbeskrivningen.
Jag ser inte kopplingen mot eventuell avvikelse i angiven hyreskostnaden och därmed ansvar mellan mäklare och säljare.
Rimligt att TS lämnar tillbaka micron och hänvisar köparens eventuella klagomål till mäklaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kan vi få en förklaring på hur du tänkte när du tog med dig mikron?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
TRJBerg
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Kan vi få en förklaring på hur du tänkte när du tog med dig mikron?
Jag kan tänka mig en enkel förklaring: det var lös egendom som inte brukar inräknas i fasta delar/tillbehör i lägenheten. Like lite som kaffebryggare, mixer och elektriska tandborstar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Låter som köparen är en sönder curlad -90 talist
Möjligen född på 00 talet. Dom vill göra köra dolt fel på allt å någon annan ska betala helrenoveringar.
Eller så är det en förstahångsköpare som är osäker och inte vet vad som gäller.
 
Nej det behöver du inte bry dig om. Svara inte köparen mer. Det är bara att blocka
 
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Kan vi få en förklaring på hur du tänkte när du tog med dig mikron?
Kan du svara hur du tänkte när du tog med dig kaffebryggaren?
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Det är nog ganska vanligt att man som säljare inte kontrollerar mäklarens dokument. Bara för att man anlitar en mäklare för att inte behöva göra någonting själv. Varför ska mäklaren behöva jobba massa? bara för att man får betalt för det? ;)
 
Alla säljare kollar väl på sin egen annons ?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Kan vi få en förklaring på hur du tänkte när du tog med dig mikron?
Det är rätt brukligt att ta med sig en fristående lös mikrovågsugn när man flyttar. Att den nu råkade finnas med i annonsen är ju ett olyckligt misstag och inget, som jag förmodar, TS var medveten om vid flytten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Alla säljare kollar väl på sin egen annons ?
Jo, men vilka detaljer är det man intresserar sig för.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
TRJBerg
D Dilato skrev:
Alla säljare kollar väl på sin egen annons ?
Nu är psykologin sådan att man i det fallet i regel har en föreställning om vad annonsen innehåller. Vilket gör att man inte lusläser den om den ytligt ser ut som man förväntar sig. Detta till skillnad från en presumptiv köpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.