Det är ganska vanligt att förstagångsköpare som kanske kommer från en hyresrätt tror att allt skall vara fixat o klart när man flyttar in. Köparen har inget att komma med här utan du kan bestrida kravet skriftligen.

Det ända som är tveksamt ät Micro, står den med i annonsen och var synlig på visningen tycker jag det är tveksamt. Jag hade lämnat den och köpte en ny till mig själv.

Antagligen är det mäklaren som slarvat genom copy/paste från en annan annons.
 
  • Gilla
Staffan_V och 2 till
  • Laddar…
Nej, det är inte tveksamt. Finns den vid visning och står i annonsen så ska den ingå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Sålde min bostadsrätt nyligen. Nu vill köparen har ersättning för dolda fel och för att vitvarorna inte stämmer överens med beskrivningen i annonsen.

De dolda felen är helt löjliga, som att handtaget till kylen sitter löst, att det fattas låda i frysen och att duschslangen läcker. Så det tänker jag absolut inte ge någon ersättning för.

Angående vitvarorna så står det i annonsen "Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen". Problemet är att inget är "integrerat", men det kunde han ju se på visningen och även på bilderna i annonsen. Och micro ingår ju då inte heller. Tycker det helt absurt att han försöker med detta. Om jag nekar till all ersättning så finns det väl ingen chans i hela världen att han kan få rätt om han skulle driva det vidare? Kan också nämna att vitvarorna är minst 15 år gamla, så huruvida de är integrerade eller inte har ju ingen större påverkan på värdet av fastigheten.
Vad gäller micro så är det bara att skicka med den, det står ju tydligt att den ingår i köpteavtalet. Att du inte läst igenom det avtal du skrivit under är inte köparens problem, utan ditt. Det är ingenting att diskutera.

Vad gäller integrerade vitvaror i övrigt så skulle jag stått på mig, hävdat slarv från mäklaren (och mig själv, som inte läser igenom avtal jag skriver under). Jag utgår från att det finns bilder i prospektet där det enkelt går att se att vitvarorna inte är av integrerad typ.
I händelse av att köparen inte accepterar det, så säg tack och hej, tingsrätten nästa för dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eby90 skrev:
Vad gäller integrerade vitvaror i övrigt så skulle jag stått på mig, hävdat slarv från mäklaren (och mig själv, som inte läser igenom avtal jag skriver under). Jag utgår från att det finns bilder i prospektet där det enkelt går att se att vitvarorna inte är av integrerad typ.
I händelse av att köparen inte accepterar det, så säg tack och hej, tingsrätten nästa för dig.
Inget slarv, det finns ingen utfästelse om att alla vitvaror ska vara fysisk integrerade i kökets inredning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
E Eby90 skrev:
Vad gäller micro så är det bara att skicka med den, det står ju tydligt att den ingår i köpteavtalet. Att du inte läst igenom det avtal du skrivit under är inte köparens problem, utan ditt. Det är ingenting att diskutera.

Vad gäller integrerade vitvaror i övrigt så skulle jag stått på mig, hävdat slarv från mäklaren (och mig själv, som inte läser igenom avtal jag skriver under). Jag utgår från att det finns bilder i prospektet där det enkelt går att se att vitvarorna inte är av integrerad typ.
I händelse av att köparen inte accepterar det, så säg tack och hej, tingsrätten nästa för dig.
Personligen tolkar jag integrerade som inbyggda, men inte nädväntigsvis att dom har luckso i samma stil som köket i övrigt. Även en kyl/frys som är vanligt bit som står indfälld mellan ett par skåp är ju "integrerad" skulle jag säga...
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Personligen tolkar jag integrerade som inbyggda, men inte nädväntigsvis att dom har luckso i samma stil som köket i övrigt. Även en kyl/frys som är vanligt bit som står indfälld mellan ett par skåp är ju "integrerad" skulle jag säga...
Det är ju en läsning en annan är att "integrerade" betyder just det, att det som listas är de beståndsdelar som ingår i bostadsrättslägenheten som är till salu. Det är ju den enklaste språkliga läsningen och den stämmer ju också överens med verkligheten i lägenheten. Alla delar var ju inte inbyggda, t ex micron. TS bar ju iväg den... Och jag antar att det syna tydligt på de foton om var en del av prospektet som brukar vara en del av överlåtelseavtalet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Personligen tolkar jag integrerade som inbyggda, men inte nädväntigsvis att dom har luckso i samma stil som köket i övrigt. Även en kyl/frys som är vanligt bit som står indfälld mellan ett par skåp är ju "integrerad" skulle jag säga...
Om du gör en slagning på "integrerade vitvaror" så märker du rätt snabbt att du är ganska ensam om den tolkningen. För kökstillverkare, vitvarutillverkare och återförsäljare är "integrerad" detsamma som att fronten är en skåpslucka som passar köket i övrigt. Att välja den linjen känns dödfött.
 
  • Gilla
Jwc och 4 till
  • Laddar…
E Eby90 skrev:
Om du gör en slagning på "integrerade vitvaror" så märker du rätt snabbt att du är ganska ensam om den tolkningen. För kökstillverkare, vitvarutillverkare och återförsäljare är "integrerad" detsamma som att fronten är en skåpslucka som passar köket i övrigt. Att välja den linjen känns dödfött.
För att vara helt korrekt om man pratar termer inom vitvaror så är det ”Full integrerad” när det är med skåpslucka och ”Integrerad” eller ”Inbyggd” när det gäller övriga.

Däremot så har det blivit lite branschstandard att kalla allt med skåplucka endast ”Integrerad” men det är inte riktigt rätt.

Oavsett har ju köparen ingenting att hämta, dom har väl varit på visning och sett i prospektet? Förutom micron då, men där hade jag nog köpt en ny motsvarande eller bättre och ställa dit för enkelhetens skull.
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
T
E Eby90 skrev:
Om du gör en slagning på "integrerade vitvaror" så märker du rätt snabbt att du är ganska ensam om den tolkningen. För kökstillverkare, vitvarutillverkare och återförsäljare är "integrerad" detsamma som att fronten är en skåpslucka som passar köket i övrigt. Att välja den linjen känns dödfött.
Jo så kan man tycka. Men samtidigt så är det ju ett dumt fån (ursäkta ordvalet) som köpt bostaden och då måste man ju tydligen hålla på och göra dumma tolkningar av text. Tycker ts borde köpa en ny micro då den skulle ingå (förutsätter att den fanns på plats när det var visning, och tycker ändå den borde lämnas kvar) och sedan så bokar du en synundersökning åt köparen alternativt köper ett par glasögon. För kan man inte på visningen se att dom inte är "integrerade" så behöver man nog ett par... Var köparen inte på visningen så gjorde hen en brutalt dålig undersökning och får också skylla sig själv.

Nej det här var ingen juridisk tolkning, utan mer ett utlåtande i hur man beter sig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Det kostar ju inte köparen någonting att skicka ett mail till mäklaren och klaga och vilja ha pengar tillbaka.
Många säljare blir säkert rädda och ger med sig.
Precis. en kompis gav bort "herrbetjänten" som ju är en i allra högsta grad flyttbar möbel för att säljaren skrev ett brev med en jurist om att den ska ingå....

Sen att ALLA kan kalla sig jurister är en helt annan sak. Men är du ett svin kan du komma genom livet med att försöka hota andra tills du får som du vill.

Som tur är så är de flesta betydligt bättre människor än köparna TS och min vän råkade ut för.

On-topic Mäklartexten kan såklart alltid låta lite schvungit. Men man ska alltid kolla själv på visningen om något är av stör vikt. Att nått inte är "integrerat" syns ju tydligt och kan bortses från.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Var din kompis köpare eller säljare? jag hänger inte med riktigt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Sålde min bostadsrätt nyligen. Nu vill köparen har ersättning för dolda fel och för att vitvarorna inte stämmer överens med beskrivningen i annonsen.

De dolda felen är helt löjliga, som att handtaget till kylen sitter löst, att det fattas låda i frysen och att duschslangen läcker. Så det tänker jag absolut inte ge någon ersättning för.

Angående vitvarorna så står det i annonsen "Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen". Problemet är att inget är "integrerat", men det kunde han ju se på visningen och även på bilderna i annonsen. Och micro ingår ju då inte heller. Tycker det helt absurt att han försöker med detta. Om jag nekar till all ersättning så finns det väl ingen chans i hela världen att han kan få rätt om han skulle driva det vidare? Kan också nämna att vitvarorna är minst 15 år gamla, så huruvida de är integrerade eller inte har ju ingen större påverkan på värdet av fastigheten.
För det första så har köparen har ingen case.
Så han kan hota med vad han vill. Det ligger in hans skyldighet att undersöka lägenheten..och som du skriver så lär han ha sett det i både bilderna och under visningen.
Ett fristående micro är ingår inte i vanligtvis vid en försäljning. Det skulle kunna likställas med att det finns en soffa i vardagsrummet och beskrivs i objektbeskrivningen.

Men felet ligger delvis på dig, som säljare. Du har också en skyldighet att läsa genom annonsen och objektbeskrivningen innan du godkänner det för att läggas ut.. Här låste man vara tyvärr noggrann. Det är lätt att det smitter in felskrivningar eller att mäklaren blandar ihop två liknande objekt. Livet är en tuff skola och man lär sig något nytt varje dag.

slutligen låt köparen skrika och klaga han/hon eller de har inte något att komma med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Dolda fel …det hörs nästan på namnet

Ett rör i väggen som läcker, eller ngt annat som inte med lätthet kan upptäckas
 
:DInte riktigt samma case som ditt men då jag för massa år sedan köpte en bostadsrätt så hade mäklaren skrivit i beskrivningen att det fanns handdukstork i badrummet. Det gick inte av bilderna i annonsen att urskilja om så var fallet och jag var inte hundra procent säker på att jag mindes rätt från de två visningarna, dvs att det inte fanns en handdukstork.

Slutade iallafall med att mäklaren erkände sitt misstag i beskrivningen av lägenheten i annonsen men skyllde på mäklarassistenten som inte ens varit i lägenheten. Mäklaren erbjöd oss möjligheten att köpa en handdukstork för x-antal kronor och lämna in kvittot till mäklarbyrån. Vi godtog detta och installerade handdukstorken själva med hjälp av min svärfar som är elektriker.

Med detta vill jag säga att köparen borde kunna pressa mäklaren och mäklarbyrån för eventuella felskrivningar i beskrivningen och inte dig som säljare… men vad vet jag :D
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Sålde min bostadsrätt nyligen. Nu vill köparen har ersättning för dolda fel och för att vitvarorna inte stämmer överens med beskrivningen i annonsen.

De dolda felen är helt löjliga, som att handtaget till kylen sitter löst, att det fattas låda i frysen och att duschslangen läcker. Så det tänker jag absolut inte ge någon ersättning för.

Angående vitvarorna så står det i annonsen "Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen". Problemet är att inget är "integrerat", men det kunde han ju se på visningen och även på bilderna i annonsen. Och micro ingår ju då inte heller. Tycker det helt absurt att han försöker med detta. Om jag nekar till all ersättning så finns det väl ingen chans i hela världen att han kan få rätt om han skulle driva det vidare? Kan också nämna att vitvarorna är minst 15 år gamla, så huruvida de är integrerade eller inte har ju ingen större påverkan på värdet av fastigheten.
J JLeo skrev:
Sålde min bostadsrätt nyligen. Nu vill köparen har ersättning för dolda fel och för att vitvarorna inte stämmer överens med beskrivningen i annonsen.

De dolda felen är helt löjliga, som att handtaget till kylen sitter löst, att det fattas låda i frysen och att duschslangen läcker. Så det tänker jag absolut inte ge någon ersättning för.

Angående vitvarorna så står det i annonsen "Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen". Problemet är att inget är "integrerat", men det kunde han ju se på visningen och även på bilderna i annonsen. Och micro ingår ju då inte heller. Tycker det helt absurt att han försöker med detta. Om jag nekar till all ersättning så finns det väl ingen chans i hela världen att han kan få rätt om han skulle driva det vidare? Kan också nämna att vitvarorna är minst 15 år gamla, så huruvida de är integrerade eller inte har ju ingen större påverkan på värdet av fastigheten.
Sitt lugnt I båten och gör ingenting.
Inget av det beskriver är dolt vid en besiktning.
Dessutom är åldersavdraget på vitvaror vanligtvis ca 10%/år, inget värde återstår.
Ta en kall öl och vänta in semester och sommarsol.
:love:
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.