Av någon anledning så har världens släpvagnstätaste land valt lågbyggda släpvagnar till en standard och här måste jag verkligen säga att jag är tacksam för detta. Jag tycker det finns väldigt mycket höglastande smäckvagnar som krängs lite här o var.

En annan sak jag tycker vi ska vara uppriktiga om och det är tippfunktionen på ett vanligt släp. Det är inte så att man tömmer ett släp med grus i ett svep med detta, den förenklar avskyfflingen inget mer.
 
Daniel - jag lastar nästan uteslutande mitt släp från sidan, helt enkelt för att det är enklast så. Lämmen på sidan på ett lågt släp går oftast inte att fälla? och då menar jag att min lyft höjd vid sidolast inte är mycket högre än med ett lågt släp där lämmen sitter kvar.

Äh vafan, man ska inte teoretisera för mycket kring detta - köp det som passar budget och behov.
 
Nej såklart, nu var jag otydlig, vill man lasta riktigt låg så blir det såklart bakifrån, har aldrig sett någon sidlem på ett lågbyggt släp som är fällbar eller bortagbar. Men när man ska upp med den där svaren eller pelarborren spelar varje centimeter roll...
 
Daniel_N skrev:
Men när man ska upp med den där svaren eller pelarborren spelar varje centimeter roll...
Håller med.

Jag har klurat lite på det där men inte realiserat. Den gång jag verkligen behöver lyfta så tänkte jag slå ihop en gungställningsliknande rigg (Två "A-formade" sidor med en balk på tvären) och sedan ha nån typ av lyftblock med kedja för att vinscha upp det tunga. Det är användbart tex om man har en tyngre markvibra eller för all del, den där pelarborren den dag man hittat den där arbogan till fyndpris....;)
 
MathiasS skrev:
Äh vafan, man ska inte teoretisera för mycket kring detta - köp det som passar budget och behov.
Verkar som alla i grund o botten är nöjda med sina släpvagnar, småsaker kan man väl alltid reta sig på ...typ el-sladden är för lång (iaf på mitt TikiProI)(.... Men det är ju inga graverande grejer som gör att man får panikångest för resten av livet. :p
 
Hej Alla

Ser att denna gamla tråden levde upp igen och för ovanlighetens skull kanske lite återmatning vara på sin plats från trådskaparen.

Det blev till slut en beg släp med en del som jag inte ångrar, dels

300 längd - överlägset på brädgården med 4,8 meters längder
1350 kg tot.last - hämtat grus några gånger och jag skulle vara än mer orolig med 750 axel

Det jag inte fick

Tipp - Har eg aldrig saknat det, går alltid att sniktippa längs axeln
Galler - Inte saknat hittils men jag tror att jag kommer försöka fixa ett lågt i framtiden
Invändig surrning - Det har jag saknat !!!

jaja, ytterligare förvirring eller hjälp ....
 
H
Tittade på Anssems spec och lasthöjd på en lågbyggd från sidan är 65 cm.
En lågbyggd bakifrån har 52 cm. Men ska du lasta båda på från sidan så är den högbyggda 23 cm lägre. Och den är inte slingrig som någon påstod. Med 195/15*13 så är den riktigt stabil.
 
StyrmanBerg skrev:
Högbyggd är ett bra arbetsbord och sen är det lättare att lasta utan att bryta ryggen.

Tittade lite på nätet på 4P, tyckte det såg ut som lite av ett smäckbygge. Kan ju ha fel i den frågan, men det såg billigt ut.
Allt är väl relativt, 4P är mer gediget än exempelvis Fogelsta (utan att vara märkbart dyrare), men inte lika gediget som Lööve. Jag skulle hellre ha en Lööve, men det hade blivit alldeles för dyrt, mer än dubbla priset.

/Stefan M
 
stefan m skrev:
Allt är väl relativt, 4P är mer gediget än exempelvis Fogelsta (utan att vara märkbart dyrare), men inte lika gediget som Lööve. Jag skulle hellre ha en Lööve, men det hade blivit alldeles för dyrt, mer än dubbla priset.

/Stefan M
Vet inte om jag håller med där, fogelstas nitade obromsade är måttligt gedigna, men deras fullstora släpar är i mina ögon byggda som en stridsvagn jämfört med 4P, men då väger de mellan 50-100kg mer i jämförbara storlekar. Det finns ju en Löövekonkurrent med vad jag tror är en angenämare prisbild, verksamma i samma by, och om jag fattat det rätt så är de uppstartade av fd Löövefolk: http://www.alutrailers.net
 
Hade inte tänkt att posta i den här tråden eftersom det i stort handlar om tycke och smak och det finns nästan lika många 'rätta svar' som släpvagnsägare.

Skall dock, när vi diskuterar billiga Fogelstasläp, att jag för några dagar köpte ett SM-släpet, obromsat, totalvikt 650 kg, maxlast 490 kg för nästintill samma pris som ett Fogestasläp av motsvarande modell.

Skillnaden är dock som natt och dag. Svetsar istället för nitar, ordentliga profiler i lemmarna istället för u-bockade profiler och inte minst så är flaket svetsat i ramen istället för bultat med u-klammer. Alko spindlar.

Är det någon som funderar på ett obromsat släp och kollar på Fogelstas släp, kolla åtminstonde SM-släpet också innan ni bestämmer er.

/putte
 
Har ett rejält släp med tipp som har hel botten och även dubblerar som personbilssläp. Det står nu på säljlistan, får inte riktigt plats med det och tror faktiskt jag skall gå tillbaka till hyrsläp.
Svårt att slå kostnadsmässigt även om man inte har bekvämligheten att använda den som lagringsstation på väg till tippen längre.

Boggie är överlägset om man skall köra tungt längre sträckor och då behöver man ju oxp bromsen, men skall man bara köra till Byggmax och sippen så hade jag nöjt mig med ett obromsat med helst 270 x 150 i flaklängd (långa gips).
Det finns mindre grejjer som kan gå sönder och skall servas på ett obromsat nämligen.
 
Känns som tråden glidit iväg en hel del från det ursprungliga syftet, nu har iofs TS hittat sin släp och vi är andra som letar istället.
Skulle vi inte kunna lämna diskussionerna om hög- eller lågbyggt åt sidan och göra tråden till en tipstråd med lite samlade länkar och info om släp.

Jag skulle gärna se det listas lite modeller med mått, total och lastvikt samt ett ca-pris. Gärna oxå info som tex om det går att utrusta med tipp, om det är fällbara lämmar runt om osv.
En länk till tillverkares hemsida eller lämplig återförsäljare är ju med tacksamt. Är man ägare kan man ju fylla på med dom för och nackdelar man ser med vagnen.

Det kanske är bättre att starta upp en ny tråd för att få lite struktur på det. Det hela kan ju med fördel delas in i olika kategorier såsom obromsat, bromsat och kanske även delas in i kategori efter om det är rent hobbysläp eller om det är tänkt mer som "proffs"släp.
 
Låter som en bra ide Styrman! Starta du en ny tråd enligt de premisserna du tog upp, så kan högbygg/lågbyggd/annat halvt off-topic snack fortsätta i denna tråden.
 
Någon som har något gott eller ont att säga om REKO trailer?

Ett nedklassat FL 1947 ser intressant ut, får 3 meter flak istället för 2.5 som det blir med Anssems PSX 1300. Prisläget vet jag ingenting om, väntar på svar från återförsäljare.

http://www.rekotrailer.se/Default.aspx?tabid=57&catid=111
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.