Jag är mycket nöjd med min REKO trailer som jag köpte för ett år sedan.
http://www.ahushusvagnsexpo.se/211-169-lager_för_omg._lev.htm

Jag köpte ett EU 700 med 40 cm nätgrind. För min del föredrar jag den lägre grinden. Har jag långa brädor etc. kan jag lätt lägga dem ovanpå och spänna fast.

Jag tyckte den verkade gedigen, skärmar i galvad plåt, i övrigt stabilt svetsat. Svärfar som kör relativt mycket har haft motsvarande bromsade släp i flera år och inte haft några problem.

Jag valde obromsat för att slippa problem med bromsarna eftersom den står stilla långa perioder mellan varven. Sedan slipper man skatten och det är väl också besikting mer sällan(?). Jag har inte heller direkt något behov av att lasta mer än 500Kg, kör mest bort skräp från trädgården och köper hem annat (skräp?) typ brädor, skivor, IKEA möbler osv.

Visst hade det varit bra med höga grindar ibland när det är mycket i trädgården men då får jag köra 2 ggr istället. Det är också betydligt lättare att lasta med de låga. Den sväljer ändå förvånansvärt mycket gräs och ris tycker jag.
 
jac skrev:
... Sedan slipper man skatten och det är väl också besikting mer sällan(?). .....
Skatten är fri för alla släpvagnar på 750kg och lättare, och besiktningsintervallerna är samma för såväl bromsade och obromsade vagnar.
 
Den tog en väldans fart tråden! Tack till Nimajneb, ZNK, puttepj, StyrmanBerg mfl. för synpunkter på obromsat EU släp.

Nu har jag iaf. införskaffat släp och det blev ett Sävsjö släp - SSEK 650. Jag har kollat SM-släpet rätt noga oxo men det är lite billigare byggt än Sävsjö tycker jag. TK trailer verkar de oxo sparat in en hel del på vissa detaljer.

I en annan tråd här på byggahus: http://www.byggahus.se/forum/verkty...r-laempligast-att-koepa-ny-slaepkaerra-2.html påstås det att samma chassi används upp till 1200 kg för Sävsjö släpet.

Enda nackdelen med Sävsjö som jag ser det är att kort lämmarna kunde vara lite styvare och att det kunde vara lite fler yttre surrningsöglor (man kan dock använda sidolämmarns förstärkningsbalkar att kroka i eftersom de har stora dräneringshål nedtill).

Jag har sett att man kan köpa Sävsjö släpet nu med nätgrind 50cm för ca: 12500:- eller rent för ca: 10 kkr här: http://www.mftprodukter.com/kampanj.html vilket måste vara ett riktigt bra pris?! Jag har betalat mer kan jag säga eftersom jag inte vill åka över 90 mil ToR för att köpa ett släp.

Ang. Reko släp så är det samma ägare som Sävsjö men de verkar lite klenare byggda vad gäller de mindre obromsade vagnarna? Annars är de nog helt ok (har inte synat det noga).

Mvh
 
Dags för en ny släpfråga, någon som testat eller har något negativt att säga om Unsinn?

Verkar vara bra släp, men man vill ju gärna höra om det finns någon som testat dom i verkligheten. Anledningen till att jag funderar på ett Unsinn GTP istället för Anssems för tillfället är att jag kan få det nedklassat så det passar dragbilen vilket det inte gick att få gjort om jag köper ett Anssems PSX.
 
StyrmanBerg skrev:
Dags för en ny släpfråga, någon som testat eller har något negativt att säga om Unsinn?
vansinnigheter, skulle aldrig få för mig att köpa ett släp från en Tysk tillverkare som heter Unsinn.:mad:

rena rama dumheten.

:D:D:D

ps. för er som inte här så hemma på tyska och vet vad Unsinn betyder kan ju tex kolla här:
http://www.woxikon.se/tyska/Unsinn.php
 
Nimajneb skrev:
vansinnigheter, skulle aldrig få för mig att köpa ett släp från en Tysk tillverkare som heter Unsinn.:mad:

rena rama dumheten.

:D:D:D

ps. för er som inte här så hemma på tyska och vet vad Unsinn betyder kan ju tex kolla här:
[länk]
Ja, det bådade ju inte så gott...:D
 
H
StyrmanBerg skrev:
Dags för en ny släpfråga, någon som testat eller har något negativt att säga om Unsinn?

Verkar vara bra släp, men man vill ju gärna höra om det finns någon som testat dom i verkligheten. Anledningen till att jag funderar på ett Unsinn GTP istället för Anssems för tillfället är att jag kan få det nedklassat så det passar dragbilen vilket det inte gick att få gjort om jag köper ett Anssems PSX.
Vilken totaltvikt är du ute efter?
har själv en Anssems 1300 Kg och lastar 980 Kg. de har även boggie allt mellan 1500 - 3000Kg.
Är ett mycket bra släp.
 
StyrmanBerg skrev:
Dags för en ny släpfråga, någon som testat eller har något negativt att säga om Unsinn?

Verkar vara bra släp, men man vill ju gärna höra om det finns någon som testat dom i verkligheten. Anledningen till att jag funderar på ett Unsinn GTP istället för Anssems för tillfället är att jag kan få det nedklassat så det passar dragbilen vilket det inte gick att få gjort om jag köper ett Anssems PSX.
Är det boggiesläpet du inte kan få till mindre än 1500kg då? För det finns ju PSX-släp från 1000kg och uppåt.

http://www.trailerimport.se/hasttra...nssems&modell=PSX-serien&huvud=Högbyggda släp
 
Är ute mindre efter totalvikten än flaklängden, vill komma upp i 3 meter iaf och den lilla PSX'en har ju bara 2.5 meter.
Man vet ju aldrig hur mycket virke man får för sig att köpa hem till olika projekt...
Totalvikten får max vara 1440 kg.
En annan fundering i frågan är om dom nu kommer att ändra reglerna från 3.5 ton max på b-kortet till 4.25 eller vad det nu är det pratas om. Har man ett nedklassat 2 tonssläp kan man ju klassa upp det igen och på så vis kunna lasta mer igen utan att behöva ta e-kort.
 
Redigerat:
Det där med lasvikt är ett evigt gissel tycker jag, införskaffade därför ett par släp med 3500kg totvikt med avsikten att nu får det vara slut med överlass..
Ett av dessa åkte med på en Tovekauktion men nog f-n lyckades det bli 5200kg på de iaf och då var det bara skruv mm :(

Men till tråden då så har reko en modell med 3.4m flak och tipp, obromsat och fint är det med men som alla andra småsläp ngt smäckigt enligt min åsikt men trots det det bästa i sin klass jag sett.
Priset låg för ngt år sedan på 12k ca
 
StyrmanBerg skrev:
Är ute mindre efter totalvikten än flaklängden, vill komma upp i 3 meter iaf och den lilla PSX'en har ju bara 2.5 meter.
Man vet ju aldrig hur mycket virke man får för sig att köpa hem till olika projekt...
Totalvikten får max vara 1440 kg.
En annan fundering i frågan är om dom nu kommer att ändra reglerna från 3.5 ton max på b-kortet till 4.25 eller vad det nu är det pratas om. Har man ett nedklassat 2 tonssläp kan man ju klassa upp det igen och på så vis kunna lasta mer igen utan att behöva ta b-kort.
Det borde väl gå att regga om bilen så att den har 60 kilo mindre tillåten lastvikt. Då borde du kunna lyfta släpvikten 60kg om max släpvagnsvikt oavsett behörighet tillåter det......fast jag vet inte om man lyckas med sådant...
 
MathiasS skrev:
Det borde väl gå att regga om bilen så att den har 60 kilo mindre tillåten lastvikt. Då borde du kunna lyfta släpvikten 60kg om max släpvagnsvikt oavsett behörighet tillåter det......fast jag vet inte om man lyckas med sådant...
Det tror jag är nästan omöjligt.
Alla bilar är typade och har dokument för detta som gäller i hela EU - att bygga om en modern bil är oftast väldigt svårt - rent byråkratiskt.

Jag köpte f.ö. ett obromsat EU-släp reggat på 650 kg vikt (bilen har 1425 kg tjänstevikt så jag får inte dra ett 750 kg släp :( ) - men i prakitken kan jag överlasta släpet litegrann eftersom både bil + släp klarar mer - och de få gånger jag drar över med 75 kg så vore det väl f.n. om man skulle åka dit på byråkratin (trafiksäkerhetsmässigt är det som sagt ok)

Jag köpte ett Brenderupsläp med 40 cm höga lämmar - det är mkt bättre om jag skall köra saker som får plats inuti, eller frakta mc/moped osv, och självklart är släpet tillräckligt stort för gipsskivor - men jag slipper gallergrindar och kan stapla brädor ovanpå lämmen om jag vill - eller fälla den ena eller båda lämmarna och får då ett bra platt släp för längre grejjer...

/K
 
Känns som jag är som en elak sjukdom som ni tror är över när den bryter ut igen, men hoppas detta blir sista gången jag behöver skriva i den här tråden och kolla upp ett släpmärke...

Någon som har gott eller ont att säga om Hapert?
Följande annons lockar, fast vet väldigt lite om Hapert och dess kvalite.
http://www.blocket.se/klippan/Hyrkop_slap_24189562.htm?ca=22&w=2

På pappret ser det ut som den perfekta vagnen för mig, totalvikten klassad på kilot av vad jag får hänga på efter bilen. Nedklassad från 2t, så om man tar e-kort kan man klassa upp den och lasta lite mer vad det lider och under tiden så vet man att vagnen klarar ordentliga överlass utan att säcka.

Men, som den moderna människa man försöker vara kan man ju inte köpa något utan att ställa frågor på forum och få hjälp på traven med beslutsfattandet...
 
Nu lovar jag att det antagligen är sista gången jag skriver här, efter att ha rannsakat mig själv och mina behov både en och två gånger så bestämde jag mig till slut för att köpa ett Anssems PSX 1300.

Som vanlig villaägare så borde det räcka långt, och med min släpbackningsförmåga så vill jag inte ens tänka på vilka problem jag skulle få med en boggiesläp.

Nu kan man ge sig på nästa sak att fundera över vilket man ska köpa, sätta punkt för släpfunderingarna och ge sig på roligare saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.