En liten kvalitétsgrej att titta på är utförandet av elinstallationen, bromsvajrar (om man nu har sådana) och lyktorna.

Jag misshandlar mitt SM-släp lite mer än de flesta eftersom vi har 5 km grusväg och jag ibland kör ute på fälten med ekipaget, men i alla fall:

Lagom till den första besiktningen var:

- Bromsarna ur funktion, en hel del prylar hade ramlat bort
- Ledningen till ena baklyktan var avsliten
- Lyktglasen på sidorna bortslitna sedan länge (Ersatta och bortslitna igen. Och igen.)
- Lyktorna fram praktiskt taget bortblästrade av stenskott. Blev bättre när jag satte stänkskydd på bilen.

Inget ont om SM-släpet i övrigt, men det hade varit bra om utsatta detaljer hade varit bättre skyddade. Hur det är på andra fabrikat vet jag inte.

EDIT: Ska bara tillägga att priset är bra och servicen suverän för den som handlar här på södra Gotland. Åk till Gute Däck och Maskin. Rekommenderas.
 
Redigerat:
ZNK skrev:
hej

tackar för tipsen. Har mentalt satt en budget runt 10 så det får bli avkall på något kanske om jag inte har tur. Gillade det med tipp i alla fall. Tror jag prioriterar följande

1. Last vikt (har en outback som är bra att dra med)
2. min storlek byggskivemått gärna större
3. tipp
4. galler
5. kapell

Jag vet inte runt detta med obromsat, har växt upp med bromsade. Att man får köra 80 med lastat obromsat släp känns hel fel på an hal väg. Jag kanske har fel ?
För 10k så kan du få 1,2,3. Köpte min Tiki-Treiler C265 för 9k och den har rätt mått och tipp, dessutom känns den stabilare i konstruktionen än många av de andra vagnarna i samma prisklass. Går att regga som 750 kg kärra om man vill men blir nog lättare att hitta en dragbil om man reggar som 650.
http://www.tikitreiler.se/empty_17.html
 
Hemmakatten
För fyra år sedan letade vi släp. När man börjar titta är det lätt att man dras med och vill ha alla finesser, stor vagn och hög lastvikt. Till slut sansade vi oss och tänkte efter vad vi egentligen behövde. Vi kom fram till att en obromsad vagn som kan ta gips- o plyfaskivor passar bra för oss. Vi har inte byggt själva utan anlitad entreprenörer till det mesta. Däremot har jag hämtat och handlat allt från gips till 5 meters panellngder, flytspackel mm. Nu använder vi släpet till att köra ris o ved, bakom traktorn, till att flytta, handla möbler mm. Vår vagn har en lastvikt på 640kg och tipp (mycket bra att ha), inget galler, inget kapell. Vagnen är dessutom lättkörd, bra för mig som inte är världens bästa på att backa med släp, får plats i en p-ruta. Lite överlast har väl hänt att jag haft nån gång, men det klarar den bra bara man lägger vikten rättpå vagnen.

Precis som skrivits här i tråden var alla begagnade släp hutlöst dyra. Framförallt på våren. Vår vagn heter Heppu och köpte den på rekommendation här på forumet, finns en tidigare tråd om släpvagnar. Tror vi betalade drygt 7' för vagnen. Har sett tidigare år att byggvaruhusen brukar ha lite kampanjer på släpvagnar framåt våren. Dessa duger alldeles säkert mkt bra för de flesta, bara man inte köper den minsta. Och tänker på vikten på vagnen eftersom man vill ha så mkt lastviktutrymme som möjligt.

Viktigt också att tänka på att man har rätt sorts bil framför vagnen. Inte alla bilar får dra 750 kg obromsat.


Edit: Här är ett par andra trådar om släpvagn.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19260-slaepvagn-koeprad.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/62958-billig-slaepkaerra.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Pangkaka
  • Laddar…
Jag köpte nytt släp 2007.

Begagnatpriserna är helt otroliga. Jag sålde mitt 20 år gamla släp, ett stort skåpsläp iofs, 395x170 invändigt, för 26.000:- utan problem.

Efter mycket research beställde jag ett 4P 4610 300x160 med alukåpa och tipp för 29.000:-.

Det passade mina behov bättre. Fungerar mycket bra på långtur, har kört 500-1000 mil med släpet och är väldigt nöjd.

Thulegruppen har bra grejor, exempel: http://www.caravania.se/slapvagnar/slapvagnar.asp
säljer Fogelsta LS750 för 12.500:- inkl moms

4P är ännu mer gedigna, http://www.tiab.com/, tillverkas i Norrland.
Modellen 2410 totalvikt 1000kg, 140x250.

Rekommendation: Öka budgeten lite, välj ett kvalitetsfabrikat i bromsat utförande, minst 750kg.

Tipslistan:
*beställ med dubbfria vinterdäck, så slipper du byta 2 ggr/år (funkar BARA om dragbilen har dubbfritt)
*beställ/eftermontera med lös spiralkabel (försvårar för impulstjuven och kan bytas lätt)
*glöm boggi, dyrt, tyngre att dra (bilen drar mer soppa), bökig att flytta med handkraft, mer service
*skippa gallergrind, kapell mm om budgeten inte räcker istf att pruta på kvaliteten

Om du köper enligt ovanstående; vill du sälja släpet efter något år så har du nästan igen pengarna.

/Stefan M
 
Redigerat:
fsn skrev:
Något obromsat släp med en LASTVIKT på 750kg har jag svårt att tänka mig att det är. TOTALVIKTEN på en EU-trailer är 750kg. En typisk lastvikt på ett sånt släp är runt 550kg och det är utan tipp.

Men det är jäkligt praktiskt med en EU-trailer då det inte finns några bromsar som kan strula...
Helt sant. totalvikt 750 menade jag...
 
Hej

Tackar för all input. Det lutar åt att kolla blocket & försöka göra ett klipp någon vecka sen får vi se. Bilen kan ju dra 1500 med B-kort så det känns lite bittert att minimera sig till 750 eu.

Framför allt behövs vikt till trädgårdsprojektet under våren (ska laga en omdränering) och behöver grus, sand och jord. Dvs mycket frakt om någon annan ska köra dit det.

Å andra sidan är det väl max trädgårdsavfall efter det samt lite virke till altan senare i vår...

Jaja, kul för all input iaf
 
Appropå B-körkort så kommer viktgränsen att ändras från 3500 kg till 4250 kg om några år.
 
Det känns lite väl mycket.

Så min bil skulle kunna dra runt på 2,3 ton. Inte för att man ska klaga men det skjuter på
rätt så bra i nedförsbackarna...
 
ZNK skrev:
Så min bil skulle kunna dra runt på 2,3 ton. Inte för att man ska klaga men det skjuter på
rätt så bra i nedförsbackarna...
Ja, om den är godkänd för det. Problemet som många har är tunga dragbilar på över två ton och släp på 1500 kg, typ hästtrailers, vilket inte går att köra på B-kort idag.

(Min SUV är en idealisk dragbil, stor, tung och stark, men jag får dra tyngre släp med min frus lilla Mazda med B-kort. Vilket som är trafikfarligast är ju lätt att räkna ut..)
 
ZNK skrev:
Det känns lite väl mycket.

Så min bil skulle kunna dra runt på 2,3 ton. Inte för att man ska klaga men det skjuter på
rätt så bra i nedförsbackarna...

nej det tror jag inte. Max släpvagnsvikt kommer vara begränsande (1800kg?).
 
mycke_nu skrev:
Vilket som är trafikfarligast är ju lätt att räkna ut..)
Vad som visar sig vara trafikfarligt lär nog visa sig. Jag tror att en "svensson" med stor bil och tungt släp kommer vara en knepig kombination - man märker inte riktigt att det är ett tungt ekipage förrens det är för sent. Den som lägger 1 ton sand på sitt bauhaus-släp och sedan kör hem med överlass på både bil och släp har iaf oftast vett att köra sakta....:cool:
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det finns ju många olika sätt att råka illa ut, men det värsta tycker jag nog är när släpet kommer i svängning. Då är i alla fall en tung bil en trygg dämpande faktor.

Dålig bromsförmåga och usel väghållning har man ändå med en gammal SUV, så man får ALLTID köra försiktigt.
 
Hej
Väcker denna tråd igen eftersom jag har kollat lite på obromsade släp och blir lite yr i mössan. Det är inte så lätt att veta vad man skall köpa tycker jag! Svårt att förutse alla sina behov osv.

Jag har iaf. kommit fram till följande släpvagnsfabrikat som verkar ha ett överkomligt pris med bibehållen kvalite för sin prisgrupp. Sorterat efter stigande pris och rejälhet (min åsikt).
* SM-släpet (ej tipp) - SM-2565 - 250x125 flak, http://www.sm-slapet.se
* TK trailer - SL 650 - 258x128 flak, http://tktrailer.se/slapvagnar/slapvagnar.html
* Sävsjö släpet - SSEK 650 - 250x130 flak, http://www.savsjoslapet.se

Finns det någon kunnig person med några åsikter och tips om dessa släpvagnar?
Skall man satsa på något annat fabrikat?
Behöver man t.ex. ha gasdämpare till tippen?
Jag har 1k frågor till men de får inte plats här...
Jag har känt på Tiki Treiler C-serien och det är för klena grejer för mig.

Mycket tack om någon kan bringa klarhet i mitt I-landsproblem :)

Mvh
 
Tror nog alla alternativ ovan är bra.
Lägg även till Tiki Proffs serien (har jagsjälv efter mycket forskande för några år sedan)

Fördel om lastytan är någon cm längre än 250cm.
Tipp är bra när man ska hasa av jord o grus eller köra åkklipparn mm
Tänk på att skaffa rätt typning så att den passsar din bil, exakt samma kärror har ofta olika typintyg beträffande totalvikten.

Gallergrindar är jätteskönt att ha, ta gärna en lite lägre modell då man faktiskt kan nå över dessa när man stuvar.

Själv valde jag Tiki Proffs serien för att jag fick bästa priset på denna inkl låga gallergrindar. Den har rätt mått, tipp, bra surrningsfästen, rejäl bottenskiva, rejäla galler och som sagt jag fick ett bra pris.

Det finns några riktiga billiga rangelmodeller på marknaden men dom känner man igen så foryt man ser o tar i dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.