Hej

Tänkte göra slag i saken och pensionera den gamla Volvo 945:an och köpa ett släp (945 har mer eller mindre utrymme i sig som ett släp).

Jaja, något att tänka på, vill ha ett från allt till att köra jord & sand för hushållsbruk, köpa brädor till altanprojektet till att åka och slänga skräp i (möbeltransport undantagsvis).

Flak: 255 x 130 (ok?)
Minlast 750 kg
Övrigt: helst galler och pressenning.

Annat jag missar nu?
 
Tipp uppskattar jag när åkgräsklipparen skall lastas, tex. Kör upp mha några brädlappar, behöver ingen ramp.
 
Nu bor du i stockholmstrakten antar jag, så det kanske inte är aktuellt att köpa släp i Småland... Ville ändå tipsa om Hydro Mekano i Hjortsberga utanför Växjö. Riktigt rejäla grejer! De sätter ihop släpen själva och använder rejält material och plåtskärmar. Tål tuffa tag! Vi gav 12.600 kr för ett obromsat minlast 750 inkl galler 255x140. Det finns billigare, men kvalitén var den bästa i den prisklassen när vi jämförde mellan olika märken (och då jämförde vi med de namnkunniga märkena).

Som sagt, ett tips bara...
 
tippen är bra även när man dumpar jord o grus, galler jättebra (ingen fjantig lövhäck) men ta gärna den lägre varianten då man når över dessa och lastning och justering från sidan blir mycket enklare.
Tänk åxå på att ett obromsat 750 släp ställer krav på dragbilen.
Fästöglor på insidan och utsidan ett måste.

Köpte själv ett Tiki Pro släp förra året komplett med grindar för runt 13k.
 
Thomas59
http://www.kvd.se brukar ha släpvagnar på auktion varje vecka. Inte nytt men billigt.
 
Jag tycerk att presenningskapell är kanon bra, mycket bättre än alukåpa. Kanske inte lika snyggt och flashigt men väldigt praktiskt.
 
hej

tackar för tipsen. Har mentalt satt en budget runt 10 så det får bli avkall på något kanske om jag inte har tur. Gillade det med tipp i alla fall. Tror jag prioriterar följande

1. Last vikt (har en outback som är bra att dra med)
2. min storlek byggskivemått gärna större
3. tipp
4. galler
5. kapell

Jag vet inte runt detta med obromsat, har växt upp med bromsade. Att man får köra 80 med lastat obromsat släp känns hel fel på an hal väg. Jag kanske har fel ?
 
Det där räknar du inte hem på 10, inte ens beg då begagnade släp har en smått sinnessjuk prisbild. Det närmsta du kommer är en obromsad med totalvikt 750 kg och då kan du lasta kanske 650 samt glömma allt vad galler och kapell heter, den landar på kanske 8.
Farsgubbens gamla upprostade släp, det var alltså frågan om att svetsa ihop en ny kärra att skruva fast nummerplåten i, slut, finito, satte vi ut på Blocket för tror jag 12-1500 och den vart såld på trekvart, med körförbud och hela middevitten. Dessutom var det snudd på att päronen fick renovera klockan i telefonen, det ringde väl 50-60 samtal på en dag, dessutom var dom inte hemma ett par timmar och det ringde väl då också...
Ska du få ihop det för 10 får du ha tur och vara snabb.
 
F
Bödde skrev:
Nu bor du i stockholmstrakten antar jag, så det kanske inte är aktuellt att köpa släp i Småland... Ville ändå tipsa om Hydro Mekano i Hjortsberga utanför Växjö. Riktigt rejäla grejer! De sätter ihop släpen själva och använder rejält material och plåtskärmar. Tål tuffa tag! Vi gav 12.600 kr för ett obromsat minlast 750 inkl galler 255x140. Det finns billigare, men kvalitén var den bästa i den prisklassen när vi jämförde mellan olika märken (och då jämförde vi med de namnkunniga märkena).

Som sagt, ett tips bara...
Något obromsat släp med en LASTVIKT på 750kg har jag svårt att tänka mig att det är. TOTALVIKTEN på en EU-trailer är 750kg. En typisk lastvikt på ett sånt släp är runt 550kg och det är utan tipp.

Men det är jäkligt praktiskt med en EU-trailer då det inte finns några bromsar som kan strula...
 
Fotografen skrev:
Ska du få ihop det för 10 får du ha tur och vara snabb.
Titt som tätt kommer det släp på blocket som har helt fel (lågt) pris. Tyvärr räcker det inte att vara snabb. Man måste vara såinihelvetesnabb för att vara i närheten av att ha en chans. Folk ringer mitt i natten på rätt grejor.

Om du har körkort och bil som tillåter det så skulle jag sikta på ett beggat 1300kg släp. Då närmar du dig 1000kg i lastvikt vilket är bra om man vill köra lite sand etc. Boggiesläpt är trevligt men drar också upp tjänstevikten vilket är ett problem om man bara har b-kort, kanske mindre noga med ett be, men det beror på bilen....

Vill du kunna göra virke på ett vettigt sätt (dvs med rätt kultryck) så räcker inte 2,5m. Flaket måste vara minst tre meter för att det ska funka. Har man galler kanske man kan fuska lite, men det blir ändå fel hur man än gör - antingen inget kultryck med brädorna snett uppåt bakåt, eller flera hundra kilo på kulan med brädorna snett uppåtframåt.
 
F
MathiasS skrev:
Titt som tätt kommer det släp på blocket som har helt fel (lågt) pris. Tyvärr räcker det inte att vara snabb. Man måste vara såinihelvetesnabb för att vara i närheten av att ha en chans. Folk ringer mitt i natten på rätt grejor.

Om du har körkort och bil som tillåter det så skulle jag sikta på ett beggat 1300kg släp. Då närmar du dig 1000kg i lastvikt vilket är bra om man vill köra lite sand etc. Boggiesläpt är trevligt men drar också upp tjänstevikten vilket är ett problem om man bara har b-kort, kanske mindre noga med ett be, men det beror på bilen....

Vill du kunna göra virke på ett vettigt sätt (dvs med rätt kultryck) så räcker inte 2,5m. Flaket måste vara minst tre meter för att det ska funka. Har man galler kanske man kan fuska lite, men det blir ändå fel hur man än gör - antingen inget kultryck med brädorna snett uppåt bakåt, eller flera hundra kilo på kulan med brädorna snett uppåtframåt.
Väldigt sant. Har ett biltransport 1500kg med tandem (det som vanligtvis kallas boggi) samt tillgång till ett 1300kg med en axel. Tandemsläpet är så fantastiskt mycket stabilare, framför allt vid lite överlast. Tillåten lastvikt blir däremot bedrövlig på tandemsläpet, 1500kg total med 970kg lastvikt. Det enaxliga 1300 kg släpet lastar 950kg, det var väldigt oroligt med 150lpm 2"x8" formningsvike trots rätt kultryck.

Skulle lätt föredra en liten smidig 750kg EU kärra med höga gallergrindar framför ett klumpigt 1300kg släp med jätteflak.
 
ZNK skrev:
hej

tackar för tipsen. Har mentalt satt en budget runt 10 så det får bli avkall på något kanske om jag inte har tur. Gillade det med tipp i alla fall. Tror jag prioriterar följande

1. Last vikt (har en outback som är bra att dra med)
2. min storlek byggskivemått gärna större
3. tipp
4. galler
5. kapell

Jag vet inte runt detta med obromsat, har växt upp med bromsade. Att man får köra 80 med lastat obromsat släp känns hel fel på an hal väg. Jag kanske har fel ?
För 10k så får du 1 o 2, Harald nyborg brukar väl ha något där.

Prioriteringslistan verka vettig, 4 o 5 går ju alltida att komplettera med senare.

Personligen känner jag mig mycket tryggare med obromsat på hal väg, jag känner min bil och bromsarna är gott o väl dimensionerade för släpet fullastat.
Men fy för ett släp med ojämna bromsar som nyper i en kurva och jag får ett kast med hela bilen. Även om bromsarna är ok på släpet så har dom endå en helt annan bromsbild en ABS bromsarna på bilen.
Kör säkert---->kör obromsat!
 
Fotografen skrev:
Här är ett för åtta å fem: [länk]
Lastutrymme 2510mm x 1170mm.....förstår att han säljer...:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.